Vrei să cumperi o maşină? Cum să faci un test-drive detaliat şi ce capitole să bifezi
Când vrei să cumperi o maşină primul pas va fi să te documentezi pe site-ul constructorului/importatorului, apoi să cauţi informaţii mai detaliate pe site-urile auto, blogurile şi forumurile de profit.
Dacă te-ai hotârât la unul sau mai multe modele, următoarea mişcare pe care trebuie s-o faci este test-drive-ul.
Testarea unei maşini înainte de a o cumpăra este singura şansă să vezi cum se comportă pe şosea şi dacă poţi detecta eventuale inconveninte când vine vorba de trenul de rulare, direcţie, suspensie, frâne, răspunsul motorului sau alte detalii importante.
Cel mai bine ar fi să testaţi toate maşinile la care vă gândiţi în aceeaşi zi, pentru a le putea compara mai uşor.
Încercaţi să le conduceţi cât mai mult, măcar 30 de minute, în diferite condiţii de trafic, iar, dacă se poate, şi pe diferite tipuri de teren. În funcţie de locaţia dealer-ului, plănuiţi-vă traseul în avans. Un vânzator privat sau al companiei ar putea sugera un traseu care ar putea ascunde sau minimaliza anumite probleme.
Încearcă să elimini cât mai multe lucruri care-ţi distrag atenţia în timp ce eşti la volan, ca să poţi face o evaluare corectă. Testul se face fără muzică în difuzoare.
În majoritatea cazurilor, când faci un test-drive la showroom, un agent de vânzări te însoţeşte, iar în cazul unei vânzări private, proprietarul sigur va vrea să fie în maşină. Ultimul lucru de care ai nevoie când încerci să evaluezi o maşină este cineva care să te ţină de vorbă, aşa că ia pe cineva cu tine care să intre în conversaţie cu vânzătorul.
Urmează principalele caracteristici asupra cărora trebuie să te concentrezi în cadrul unui test-drive. Fiecare maşină este diferită şi este importantă s-o alegi pe cea care ţi se potriveşte. Lucruri care par iniţial uşor de trecut cu vederea, precum forma scaunelor, pot deveni iritante mai târziu.
Nu te grăbi!
Comfortul
Călătoria este plăcută sau simţi fiecare denivelare de pe drum? Suspensia te izolează bine de şosea sau simţi fiecare groapă? O suspensie prea moale este comfortabilă însă are tendinţa să ofere un balans pronunţat. Caută o maşină care oferă o călatorie plăcută, dar în acelaşi timp o senzaţie de contact bun cu şoseaua.
Comfortul unei maşini este determinat de suspensie, anvelope, chiar şi scaune. Maşinile sport, dar chiar şi anumite sedan- uri, oferă o suspensie mai tare, în timp ce altele sunt făcute pentru un parcurs cât mai lin.
Totuşi, o suspensie tare, deşi oferă o senzaţie plăcută de contact bun, te poate face să-ţi regreţi alegerea mai târziu, când te saturi să fii bruscat în propria maşină.
Pentru a-ţi stabili maşina potrivită, testează ambele tipuri de maşini, pentru a sesiza diferenţa. Alege tipul de călătorie pe care simţi că îl poţi tolera cel mai bine, poate chiar pe întreaga durată de viaţă a maşinii.
Acceleraţia
Asigură-te că motorul îţi oferă acceleraţia de care simţi că ai nevoie, de la plecare de pe loc, până la o depăşire la drum întins.
Acceleraţia depinde în primul rând de motor, însă se află în strânsă legătură şi cu transmisia. Un motor bun cuplat la o transmisie slabă va funcţiona în consecinţă. Totodată, un motor micuţ va livra o putere mai bună cuplat la o transmisie modernă şi eficientă.
Accelerează puternic la o plecare de pe loc, dar efectuează şi o depăşire, pentru a afla dacă e ceea ce cauţi.
Frânarea
Frânele răspund prompt? Frânele sunt greu de evaluat fără ajutorul unui profesionist, dar poţi face o evaluare de bază. Fii atent cum răspunde maşina când apeşi pedala, încet dar şi brusc. Trebuie să exercite suficientă forţă pentru a opri maşina în timp util, fără să bruscheze pasagerii.
Direcţie şi manevrabilitate
Maşina răspunde corespunzător schimbărilor bruşte de direcţie? Stă bine pe şosea atunci când conduci în linie dreaptă sau are nevoie de mici corecţii?
Cum schimbarea bruscă a direcţiei este cheia evitării unor accidente, este importantă să afli cum se comportă maşina testată.
Direcţia nu ar trebui să fie atât de sensibilă încât să mişte maşina la fiecare mică înclinare a volanului, însă nici să aibă o cursă atât de lungă încât să întorci mult de volan până se întâmplă ceva.
Multe maşini din ziua de azi au servodirecţie asistată suplimentar, iar rolul ei este să facă direcţie foarte moale la viteze mici, spre exemplu când vrei să intri într-un loc de parcare, şi mai fermă la viteze ridicate.
Atenţie! Nu testa limitele de manevrabilitate şi frânare ale unei maşini în trafic, pentru că poţi deveni un pericol atât pentru tine cât şi pentru alţi şoferi. Îţi poţi face o idee despre direcţie şi manevrabilitate conducând în mod normal şi la viteze reduse maşina. Pentru o verificare eficientă a direcţiei şi a frânelor, în cazul unei maşini second-hand, te sfătuim să te adresezi unui service autorizat.
Izolarea fonică
Ia în calcul motorul, zgomotul produs de vânt când eşti la volan, dar şi eventualii „greieri” din bord.
Opreşte sistemul audio şi condu cu geamurile închise ca să poţi auzi bine orice zgomot. O să te confrunţi cu diferite zgomote de-a lungul timpului, dar este important să-ţi dai seama dacă sunt produse de vreo defecţiune – în cazul maşinilor SH, sau dacă sunt simple zgomote ambientale şi, mai important, dacă te poţi obişnui cu ele.
Motorul are un anumit nivel de zgomot, în funcţie de calitate, mărime şi configuraţie. Motoarele de 4 litri sunt de obicei cele mai zgomotoase. Dacă motorul este zgomotos din start, gândiţi-vă bine dacă vă puteţi obişnui cu sunetul lui. Motoarele nu devin mai silenţioase pe măsură ce trec anii, ci invers.
Anvelopele sport pe maşinile de această natură sau cele off-road montate pe SUV-uri produc foarte mult zgomot. Şoferii care îşi doresc asa ceva sunt dispuşi să traiască cu zgomotul produs de ele.
Vizibilitate
Aici e vorba de mai mulţi factori, precum poziţia scaunului, efectivitatea oglinzilor şi design-ul maşinii.
Poate varia chiar şi în cazul aceluiaşi model. Totodată, nu uitaţi să daţi şi cu spatele, pentru a verifica vizibilitatea prin lunetă.