Inspecţia Tehnică Periodică este verificare tehnică efectuată în service-uri autorizate pentru toate autovehiculele din România. Verificarea se face în mod obligatoriu şi periodic, in intervale stabilite în funcţie de vechimea maşinii dar şi de destinaţia acesteia.
Din 1 ianuarie 2018, maşinile care au o vechime de minimum 12 ani trebuie supuse inspecţiei tehnice periodice în fiecare an, nu o dată la doi ani, aşa cum era până la 31 decembrie 2017.
În 2019, prima inspecţie tehnică periodică va rămâne la trei ani pentru autoturismele noi, la un interval de doi ani pentru maşinile cu o vechime de până în 12 ani şi la fiecare 12 luni pentru cele mai vechi de 12 ani.
Termenul de valabilitate al ITP-ului este notat în talonul maşinii. Efectuare primei inspecţii tehnice periodice se stabileşte în funcţie de data primei înmatriculări.
Cei care au uitat când expiră ITP-ul pot verifica online data la care trebuie să treacă pe la service. Informaţiile pot fi afişate de site-ul rarom.ro.
Pentru asta ai nevoie doar de acces la inteernet şi datele maşinii. Căutare se face după seria Cărţii de Identitate a Vehiculului, SAU seria caroseriei.
În 2019, prima inspecţie tehnică periodică va rămâne la trei ani pentru autoturismele noi, la un interval de doi ani pentru maşinile cu o vechime de până în 12 ani şi la fiecare 12 luni pentru cele mai vechi de 12 ani.
Preţurile pot fi diferite în funcţie de service, însă ele se învârt în jurul acestor cifre
Motocicletă – 100 Lei
Autoturism Benzină/GPL- 120 Lei
Autoturism Motorină- 120Lei
Autoturism 4×4 Benzină – 150 Lei
Autoturism 4×4 Motorină – 150 Lei
Autoutilitare – 160 Lei
Şoferii, chiar şi cei care nu se pricep deloc la mecanică sau la partea electrică, pot face o serie de verificări, unele chiar banale, înainte de inspecţia tehnică periodică.
1. Maşină murdară
La inspecţia tehnică periodică, asigură-te că maşina este curată. Caroseria, şasiul şi celelalte ansambluri şi subansambluri ce urmează să fie controlate trebuie să fie curate.
2. Cauciucuri uzate
Anvelopele necorespunzătoare reprezintă o cauză pentru care proprietarii de autovehicule nu primesc aviz favorabil la inspecţia tehnică periodică.
3. Becuri arse
Asigură-te că becurile nu sunt arse.
4. Centuri de siguranţă defecte
Verifică toate centurile (inclusiv pe cele din spate) şi sigură-te că funcţionează corect.
5. Probleme la ştergătoare
Sistemul de curăţare a parbrizului trebuie să funcţioneze corespunzător.
6. Alte componente defecte
Nu uita să verifici ca încuietorile, clanţele uşilor şi claxonul să funcţioneze.
7. Uleiul
Nici un inspector IPT nu va sta să verifice nivelul de ulei, însă acest lucru, alături de calitatea produsului folosit, se va reflecta în performanţa motorului în ceea ce priveşte emisia de noxe.
8. Aspectul exterior, interior şi nivelul lichidelor
Înainte de ITP verificati şi completaţi nivelul fluidelor: lichid antigel, lichidul pentru parbriz, servofrână şi servodirecţie.