Trei lucruri pe care să nu le faci niciodată cu o cutie de viteze DSG
Cutiile de viteze cu dublu ambreiaj, din care cele mai populare sunt cele DSG ale grupului Volkswagen, asigură schimbări rapide ale treptelor și au o fiabilitate ridicate. Totuși, în exploatare trebuie să ții cont de anumite particularități ale acestora. Iată trei lucruri pe care să nu le faci niciodată cu o cutie de viteze DSG (sau DCT).
Cutiile de viteze automate au depășit de mult momentul în care erau doar o prezență exotică pe mașini. Oamenii doresc să facă un efort minim atunci când conduc, astfel că transmisii automate sunt astăzi disponibile chiar și în clasa mini. Desigur, există mai multe tipuri de cutii de viteze automate, de la cele clasice cu convertizor de cuplu la cutiile cu variație continuă (CVT) la cele robotizate și cutiile cu dublu ambreiaje.
Cutiile automate cu dublu ambreiaj au devenit extrem de populare, în special după ce au fost adoptate pe scară largă de modelele din grupul Volkswagen, sub denumirea comercială DSG (Direkt Schalt Getriebe). Mai sunt cunoscute și sub denumirea DCT (Double Clutch Transmission) sau DKG (Doppelkupplungsgetriebe). O cutie cu dublu ambreaiaj este de fapt o cutie de viteze dublă, având doi arbori de transmisie și două ambreiaje. Schimbarea treptelor și acționarea ambreiajelor se face robotizat, printr-un actuator – din acest punct de vedere o cutie cu dublu ambreiaj nu diferă cu mult de o cutie robotizată.
Chiar dacă sunt fundamental diferite de cele automate cu convertizor de cuplu, cutiile cu dublu ambreiaj nu se comportă diferit din punctul de vedere al celui de la volan. Cu toate acestea, principiul de funcționare diferit impun șoferului un cu totul alt stil de conducere pentru ca fiabilitatea acestora să nu fie afectată.
Ce să nu faci niciodată cu o cutie de viteze DSG
Dat fiind că o cutie de viteze cu dublu ambreiaj are un principiu de funcționare asemănător cu cel al unei cutii manuale, va trebui să o tratăm ca atare pentru o exploatare corectă. Prin urmare, dacă nu dorești o programare la service pentru o reparație costisitoare, ține cont de următoarele sfaturi.
1. Nu ține mașina în rampă din pedala de accelerație
La fel ca la orice cutie manuală, menținerea mașinii în rampă folosind pedala de accelerație va duce la o uzură prematură a ambreiajului. Este una dintre cele mai comune greșeli pe care le poate face posesorul unei mașini dotate cu transmisie cu dublu ambreiaj. Dacă în cazul unei cutii automate cu convertizor de cuplu acest obicei nu va produce nicio problemă mașinii, în cazul unei transmisii cu dublu ambreiaj va duce la o distrugere rapidă a ambreiajului. Cel mai bine este să ții piciorul drept pe pedala de frână și nu pe cea de accelerație.
2. Nu încerca să pornești lansat dacă mașina nu este dotată cu funcție Launch Control
Cutiile de viteze cu dublu ambreiaj asigură o accelerație puternică și o pornire rapidă. Totuși, dacă mașina nu este dotată cu funcție de Launch Control, practica de a apăsa frâna și accelerația în același timp va duce la uzura rapidă a ambreiajului.
3. Evită să stai perioade lungi cu pedala de frână apăsată și cutia în modul Drive
Pentru mașinile dotate cu funcție start&stop această problemă este neglijabilă, dar altfel practica de a sta pe loc cu cutia în Drive și piciorul pe frână echivalează cu a sta la semafor cu ambreiajul apăsat. Pe scurt, rulmentul de presiune se va uza rapid. Dacă anticipezi că vei petrece o perioadă lungă pe loc, nu strică să pui cutia în Neutral (N).