Probabilitatea ca ambreiajul unei mașini cu transmisie manuală să cedeze complet este una infimă, așa că luăm această întrebare ca pe o curiozitate pur teoretică. Cum poți să conduci o mașină cu cutie manuală fără să folosești ambreiajul?
Mașinile moderne sunt extraordinar de fiabile. Situațiile în care ambreiajul va fi complet inutilizabil sunt aproape incredibile, dar asta nu înseamnă că nu se pot produce. În perioada comunistă, lucrurile stăteau mult mai prost la capitolul fiabilitate, iar un cablu de ambreiaj rupt era ceva destul de frecvent. Prin urmare, nevoia te învăța să conduci fără ambreiaj, vrând-nevrând.
În cazul mașinilor cu motoare diesel, așa cum era Aro, tehnica era simplă și nu necesita decât „forța polițistului”, cum se spune. Era suficient să împingi energic levierul cutiei de viteze în treapta întâi pentru ca aceasta să cupleze. Mașina făcea un mic salt înainte, în ciuda greutății de peste două tone și se punea în mișcare. Schimbările intermediare sunt mult mai simple, fiind suficient să potrivești turația motorului cu cea a arborelui transmisiei.
În cazul mașinilor pe benzină, așa cum erau Daciile, lucrurile erau mai complicate din cauza turației mai mari a motorului și cuplului anemic. Aplicarea tehnicii de mai sus nu ar fi dus decât la calarea motorului, ca să nu mai vorbim de posibilitatea unor defecțiuni ale cutiei de viteze sau axelor planetare în urma șocului. Dacă aveai o baterie bună, mașina pornea de pe loc cu ajutorul demarorului, cu treapta întâi cuplată. Apoi, la schimbarea treptelor, te foloseai de potrivirea turației motorului cu cea a transmisiei – o tehnică pe care orice șofer ar fi trebuit să o stăpânească, după generații de mașini cu cutii nesincronizate.
Prin urmare, singura grijă a șoferului pentru conducerea fără ambreiaj este potrivirea turației motorului. La schimbarea treptelor în ordine crescătoare, acest lucru este simplu, pentru că turația motorului scade până la punctul la care este sincronizată cu cea a transmisiei. La retrogradare, este necesară o apăsare a pedalei de accelerație, pentru ca turația motorului să ajungă la valoarea mai ridicată a arborelui transmisiei. Scoaterea din viteză nu necesită apăsarea ambreiajului – este suficient să ridici piciorul de pe accelerație pentru ca levierul să poată fi mutat în punctul mort fără efort.
Desigur, nu încurajăm conducerea fără ambreiaj doar pentru a dovedi inutilitatea acestuia. Tensiunile care s-ar putea crea în cutia de viteze ar putea duce la o uzură mai rapidă a sincroanelor sau chiar la defecțiuni costisitoare. Ca soluție de urgență, însă, da, poți să conduci o mașină cu cutie manuală fără să folosești ambreiajul.