Unul dintre primele lucruri care contează pentru oricine citeşte un anunţ de maşină second hand este valoarea kilometrajului. Din inerţie, cei mai mulţi urmăresc o valoare cât mai mică, fără a se raporta la vechimea maşinii. Ceea ce e eronat din câteva motive foarte simple.
În primul rând, numărul de kilometri trebuie raportat la numărul de ani, astfel obţinându-se un kilometraj mediu anual al respectivei maşini. Ceea ce e foarte important, deoarece depinde de tipul maşinii.
Aproape o jumătate de milion de kilometri. Oare în cât timp i-a făcut? Sau o fi dat kilometrajul înapoi?…
Principial, maşinile de categorie mai mare, cu motoare diesel, sunt folosite la drumuri mai lungi şi înregistrează un rulaj mare, de peste 25-30.000 km anual. Deci o medie anuală mult mai mică ridică semne de întrebare: a fost dat înapoi kilometrajul? A stat maşina cam mult ”pe dreapta”? Din ce motive? Etc.
În acelaşi timp, maşinile mici, folosite în general în regim urban şi pe distanţe scurte, pentru navete de circa 50 km/zi, nu prea depăşesc 20.000 km anual, ca medie – deci sunt de preferat cele cu motoare pe benzină, nu diesel. Cele cu un rulaj mare e foarte probabil să fi fost utilizate în regim de taxi sau de curierat, deci sunt de evitat.
Genul de maşină care a făcut multe zeci de mii de kilometri anual. Deci sintagma ”puţin rulată” trebuie privită cu suspiciune în cazul unui VW Passat, de exemplu
Cu alte cuvinte, nu ar trebui să vă intereseze kilometrajul cât mai mic al unei maşini, ci mai degrabă cât de rezonabil este acesta raportat la vechimea maşinii.
Un alt factor-cheie – PE PAGINA URMĂTOARE