Martorul de bord, sau martorii luminoși care se aprind în bord, ajută la identificarea problemelor automobilului. Pot fi problemele de siguranță sau punctele de avarie ce trebuie remediate imediat.
Martorii de bord îndeplinesc o funcție esențială, fiind interfața prin care mașina comunică celui de la volan diferite evenimente – o defecțiune, o potențială situație periculoasă sau pur și simplu certifică activarea unei anumite funcții.
Martorul luminos pentru filtrul de particule diesel se aprinde atunci când nivelul de funingine de la evacuarea este ridicat. Dispozitivul folosit pentru reducerea emisiilor se numește filtru de particule diesel (DPF). Procesul de curățare se numește regenerare. Mașina are un simbol de bord care vă spune când este necesară regenerarea. Simbolul este același la toate mărcile importante.
Pentru a combate emisiile din evacuare, motoarele diesel moderne sunt prevăzute cu un filtru de particule în eșapament. Acest filtru este conceput pentru a reține orice particulă mai mare de funingine care pot proveni din evacuare. Ca toate filtrele, și acest filtru de particule se va bloca și, în cele din urmă, va restricționa fluxul de aer și va reduce performanțele vehiculului.
Drept urmare, producătorii auto au conceput câteva moduri de „regenerare” a filtrului prin ridicarea temperaturii în evacuare pentru arderea funinginii și reducerea acesteia la nivelul de cenușă.
Când conduceți cu viteze mari, temperatura din evacuare devine suficient de mare pentru a arde funinginea. Aceasta se numește regenerare pasivă.
Dacă vehiculul nu atinge frecvent viteze mari, motorul poate arde ceva combustibil suplimentar pentru a ridica temperatura la viteze mai mici și pentru a obține același rezultat. Aceasta se numește regenerare activă. Vehiculele folosesc o combinație din ambele metode de regenerare pentru a menține filtrul curat cât mai mult timp.
În timp condusului, computerul mașinii monitorizează constant nivelul funinginii din filtru pentru a determina când este necesară regenerarea. Când nivelul funinginii atinge un anumit prag, de obicei în jur de 45%, motorul va încerca activ să reducă nivelurile.
Dacă motorul nu este în măsură să arde funinginea din cauza unei scurte deplasări, computerul va porni apoi lumina de avertizare a filtrului pentru a avertiza șoferul. Când apare puteți relua conducerea normală, dar când aveți șansa, mergeți cu mașina pe autostradă și conduceți-o în jur de 10 minute la peste 60 de km/h. Acest lucru ar trebui să ridice suficient temperatura pentru a regenera filtrul, iar martorul se va stinge.