La ce trebuie să fii atent atunci când închiriezi o mașină în UE
Mulți români au prins gustul vacanțelor cu avionul, după cum mulți merg frecvent în delegații în afara țării. Oricare ar fi situația, vei avea invariabil nevoie să închiriezi o mașină. Procesul este simplu, dar poate ascunde capcane costisitoare. Iată la ce trebuie să fii atent atunci când închiriezi o mașină în UE.
Închirierea unei mașini nu este o treabă complicată, dar necunoașterea pieței te poate lăsa cu o factură prea mare. În plus, în cazul unei daune, te poți trezi în situația în care va trebui să plătești pentru reparația mașinii, chiar dacă știi că ai plătit asigurarea CASCO. Un ghid pus la dispoziția consumatorilor de Centrul European al Consumatorilor România (ECC România) îți arată la ce trebuie să fii atent atunci când închiriezi o mașină în Europa.
La ce trebuie să fii atent atunci când închiriezi o mașină în UE: Rezervarea
De cele mai multe ori, aceasta se poate face online, pe site-ul companiei de rent-a-car sau al unei platforme specializate. Pentru cei mai puțin familiarizați cu mediul online, ghișeul companiei rămâne, de asemenea, o posibilitate. În acest ultim caz, însă, trebuie să știi că prețul plătit va fi mai mare. Iată de ce trebuie să ții cont:
- verifică, înainte de a face rezervarea, ce au spus alți consumatori despre compania de la care vrei să închiriezi mașina sau despre platforma online;
- verifică dacă mașina pe care dorești să o închiriezi este cea care corespunde cel mai bine nevoilor tale;
- nu încerca să te ghidezi doar după preț, condițiile de închiriere sunt cele care ar trebui să îți ofere siguranța unei închirieri fără probleme.
Închirierea mașinii se face online
- citește cu atenție condițiile de rezervare și de închiriere ale companiei de închirieri;
- asigură-te că deții un card de credit valabil și acceptat de către compania de închirieri;
- asigură-te că suma pe care o deții în cont acoperă prețul închirierii și eventualele garanții;
- verifică, înainte de efectuarea plății, dacă datele introduse în sistemul de rezervări sunt corecte;
- solicită informații despre tipurile de asigurări incluse în preț și despre riscurile acoperite de acestea; în cele mai multe cazuri, parbrizele, anvelopele, yalele, oglinzile și cheile autoturismului nu sunt acoperite de asigurare;
Închirierea mașinii se face la ghișeu
- informează-te pe cât posibil din țară asupra termenilor și condițiilor companiei de la care vrei să închiriezi mașina, pentru a nu fi în situația de a pierde mult timp la ghișeu cu citirea acestora;
- verifică starea mașinii împreună cu reprezentantul companiei de închirieri;
- informează-te asupra regulilor de circulație pe care trebuie să le respecți (limite de viteză, locuri de parcare);
- verifică în ce condiții poți călători cu mașina în afara granițelor țării, dacă intenționezi să vizitezi și astfel de locuri.
Modificarea și anularea rezervării
- adresează o cerere companiei de închirieri și intermediarului, după caz, dacă vrei să modifici sau să anulezi rezervarea;
- oferă toate informațiile de care este nevoie: identitatea ta, numărul rezervării, data rezervării;
- atașează cererii de modificare sau anulare confirmarea rezervării și voucher-ul primite;
- folosește un limbaj simplu, politicos și explică în mod clar problema, fără a te pierde în detalii.
La ce trebuie să fii atent atunci când închiriezi o mașină în UE: Preluarea mașinii
Predarea și primirea mașinii închiriate au loc, de regulă, la sediul companiei de la care ai închiriat. Iată de ce trebuie să ții cont:
- verifică starea mașinii și dacă mașina are toate dotările suplimentare solicitate și plătite de tine înainte de a semna procesul-verbal de predare-primire;
- menționează în procesul-verbal de predare-primire toate constatările rezultate ca urmare a inspectării mașinii atât la livrare, cât și la predare (pagube, defecțiuni, avarii existente ale mașinii);
- fotografiază avariile, pagubele și zgârieturile anterioare ale mașinii, pentru a putea fi prezentate companiei în cazul în care susține că ești vinovat de producerea lor;
- verifică nivelul carburantului; de regulă, mașina se livrează cu rezervorul plin și trebuie restituită în același mod;
- păstrează toate bonurile de la benzinării pentru cazul în care compania de închirieri contestă volumul carburantului;
- solicită reprezentantului companiei de închirieri să menționeze în procesul verbal de predare-primire despre avariile constatate cu ocazia inspectării mașinii, despre numărul de kilometri și despre nivelul carburantului atât la livrare, cât și la predarea mașinii; depășirea numărului de kilometri pentru care ai optat sau predarea mașinii cu un nivel de carburant mai scăzut decât la momentul preluării atrage plata taxelor suplimentare;
Cum procedezi în caz de reclamații în procesul de închiriere
- păstrează contractul de închiriere, facturile, fotografiile, corespondența și procesul-verbal de predare-primire;
- companiile de închirieri pot reclama avarii/defecțiuni ale mașinii și la câteva zile după predarea mașinii; lipsa documentelor care să ateste faptul că acele avarii erau dinainte de închirierea mașinii poate conduce la imputarea acestora și la suportarea costurilor reparațiilor;
- adresează reclamația atât companiei de închirieri, cât și companiei care deține platforma online prin intermediul căreia ai rezervat mașina;
- păstrează un exemplar al reclamației pentru a dovedi încercarea soluționării litigiului.
Citește și…