Mulți șoferi se întreabă cum aleg constructorii partea pe care să monteze capacul rezervorului de combustibil. Problema este cu atât mai bizară cu cât există mașini ale aceluiași producător cu rezervorul pe părți diferite ale caroseriei. Iată de ce nu au toate mașinile rezervorul pe aceeași parte.
Putem glumi că proiectanții unei mașini trag la sorți partea pe care să amplaseze bușonul rezervorului, și nu am greși foarte mult. Legislația nu prevede nimic clar din acest punct de vedere, decât că acesta nu trebuie montat pe o componentă cu rol structural și că trebuie să fie pe lateral, departe de galeria de evacuare și de componentele circuitului electric al mașinii. Prin urmare, putem presupune că galeria de evacuare și bușonul rezervorului nu se află niciodată pe aceeași parte a mașinii.
Potrivit unui inginer Ford, proiectanții unei mașini pot alege partea rezervorului în funcție de preferințe și de poziționarea optimă a celorlalte componente ale mașinii. Desigur, câte un bușon pe fiecare parte a mașinii ar fi cazul ideal, dar nicio mașină nu oferă așa și putem presupune că nu va oferi vreodată.
Un alt inginer, de la Nissan de această dată, spune că amplasarea bușonului de umplere este doar o problemă care ține de designul zonei de sub podeaua mașinii. Practic, bușonul rezervorului va fi poziționat pe partea pe care este cel mai simplu și mai ieftin după stabilirea poziției și a formei componentelor funcționale – galeria de evacuare, conductele sistemului de frânare, instalația electrică etc.
Este recunoscut că americanii preferă bușonul rezervorului pe partea stângă a mașinii, fiindu-le mai ușor să se alinieze la pompă cu ușa șoferului. Este și convenabil, de altfel, să ai bușonul rezervorului aproape de șofer. Dar acest criteriu nu este o regulă – britanicii preferă rezervorul pe aceeași parte, deși au postul de conducere pe partea opusă a mașinii.
Primele mașini din țările cu conducere pe partea dreaptă a drumului aveau rezervorul pe partea dreaptă, din motive evidente. Pompele de combustibil erau amplasate pe trotuar și nu ar fi fost practic un bușon pe partea dinspre stradă. Similar a fost și la britanici – bușonul pe partea stângă, pentru că acolo era (și încă este) trotuarul la ei.
În timp însă, americanii s-au sucit și au favorizat amplasarea bușonului rezervorului pe partea stângă, în timp ce britanicii au rămas consecvenți, păstrându-l unde era – tot pe stânga. Europenii au rămas la fel de conservatori, cu bușonul rezervorului amplasat pe partea dreaptă a mașinii. Cum spuneam, nu este o regulă, există mașini europene cu rezervorul pe partea stângă. Spre exemplu, Peugeot 208 îl are pe stânga, în timp ce Peugeot 308 – același brand, aceeași piață – îl are pe dreapta.
O remarcă interesantă ar fi că, dacă mașinile ar avea toate rezervorul pe aceeași parte, am sta la coadă la benzinărie de două ori mai mult, pentru că toți șoferii ar prefera pompele de pe partea rezervorului. Faptul că există modele cu amplasare diferită a rezervorului permite o împărțire economică a pompelor dintr-o benzinărie.
Mai importantă decât întrebarea de ce nu au toate mașinile rezervorul pe aceeași parte este cum știm pe ce parte a mașinii se află rezervorul fără să coborâm ca să verificăm. Chiar dacă mulți vor argumenta că e cazul să știi pe ce parte ai rezervorul la mașină, e bine de știut cp unii oameni închiriază mașini sau le împrumută pe ale rudelor sau prietenilor și nu memorează din start poziția rezervorului.
Un indiciu important este oferit chiar pe panoul de instrumente, în zona indicatorului de combustibil. Un triunghi amplasat lângă pictograma pompei de combustibil indică parte pe care se află bușonul rezervorului de combustibil. Este suficient să arunci un ochi pe panoul de instrumente înainte de a trage la pompă pentru a ști pe ce parte să te poziționezi.