Printre cele mai temute fenomene meteo în sezonul rece se numără și poleiul, care poate duce la o pierdere bruscă a controlului mașinii. Iată de ce este poleiul atât de periculos și cum eviți o tragedie dacă pierzi aderența.
Odată cu răcirea vremii, șoferii se pot confrunta cu fenomene meteo nedorite, care le poate pune viața în pericol. Printre acestea, poleiul este printre cele mai perfide și periculoase. Acest lucru se datorează faptului că, spre deosebire de zăpadă, poleiul este practic invizibil, iar pierderea de aderență se poate produce brusc. În aceste condiții, șoferii trebuie să fie atenți la condițiile de formare a poleiului, chiar dacă temperatura exterioară este mai mare de zero grade Celsius.
De cele mai multe ori poleiul apare pe suprafețe izolate, sub forma unei pelicule subțiri. Acest strat fin de gheață este incolor, fiind foarte greu de depistat pe asfalt. Poleiul se formează cu precădere pe sectoarele de drum care au parte de curenți de aer cu efect de răcire accentuat, pe poduri, unde vântul răcește mai mult carosabilul, în zonele cu viraje și diferențe de nivel care favorizează acumularea umezelii.
În general, stratul fin de gheață este mai persistent pe arterele mai puțin circulate. Ca atare, acordați atenție sporită rulării pe drumurile puțin circulate, mai ales pentru că valorile reduse de trafic aduc tentația vitezei. De asemenea, perioadele de crepuscul și noaptea sunt cele mai periculoase din punctul de vedere al posibilității de a întâlni gheața neagră, întrucât temperaturile sunt scăzute și favorizează înghețul la sol.
Motivele apariției poleiului pot fi multiple:
Este foarte important ca, în momentele în care condițiile meteo pot favoriza apariția poleiului, să reduceți viteza de deplasare. Încercați să urmăriți reflexia luminii pe suprafață carosabila. În cazul în care strălucirea este mai puternică decât în mod normal, este foarte probabil să existe un strat de polei. Noaptea, acest procedeu este mai dificil de aplicat din cauza gradului redus de iluminare.
În cazul în care ați intrat pe o zonă cu strat de gheață, este imperativ necesar să nu bruscați comenzile, să nu decelerați puternic și să mențineți direcția cu corecții fine din volan. Puteți apela și la frâna de motor, dar fără bruscarea mașinii. În mod normal, suprafața acoperită cu polei se termină după câțiva metri, astfel încât ar trebui să recăpătați aderența în scurt timp. În cazul în care poleiul apare pe suprafețe mari (ploi sau lapovițe urmate de scăderea bruscă a temperaturii) este indicat să întrerupeți deplasarea și să așteptați ca suprafața carosabilă să fie tratată cu materiale antiderapante. În caz contrar, continuarea deplasării poate fi extrem de periculoasă.
Desigur, cel mai bine este să ai deja experiența conducerii în condiții de aderență scăzută sau chiar un curs de conducere defensivă. Pentru cei mai puțin experimentați, am pregătit un set de 7 sfaturi pe care trebuie să le eviți atunci când circuli pe zăpadă, gheață sau polei. Și, nu în ultimul rând, nu uita să îți echipezi mașina cu anvelope de iarnă, care te pot salva din multe situații neplăcute care pot apărea în sezonul rece.
sursa: Ciprian Nimu