Cum se ține corect volanul și ce riști dacă nu respecți această regulă
Mulți șoferi au o poziție incorectă la volan, apreciind eronat că este mai important confortul personal decât siguranța. Iată cum se ține corect volanul și ce riști dacă nu respecți această regulă.
Siguranța rutieră este un concept aproape străin șoferilor din România. Nu întâmplător, avem cel mai mare număr de decese din accidente rutiere din Europa. Un procent important dintre șoferii români nu înțelege importanța purtării centurii de siguranță. Să vorbim despre poziția corectă la volan, sau cum trebuie ținut acesta pentru siguranță maximă în caz de accident pare o utopie. Și totuși, nimeni nu s-a născut învățat, iar noi declarăm, astăzi, război poziției „superman”, în care cel de la volan „îmbrățișează” tandru volanul cu brațul în poziție întinsă.
Da, este incredibil, dar aceasta este una dintre cele mai uzuale poziții de condus din România. Șoferul român refuză să țină ambele mâini pe volan, iar singura mână pe care o folosește o poziționează în așa fel încât îi este complet inutilă în cazul unei situații de urgență. Mai mult, în cazul în care accidentul se produce iar airbagul se declanșează, acesta va lovi mâna întinsă și va genera traume severe, atât la nivelul brațului, cât și la cel al feței. Dacă te crezi macho, trebuie să știi că vei fi un macho cu mâna în ghips și ochii învinețiți, în cel mai fericit caz.
Cum se ține corect volanul: Maximă eficiență în manevrare
Specialiștii recomandă pe bună dreptate ca volanul să fie ținut cu ambele mâini, cât mai mult timp posibil. Este astfel posibil să corectezi rapid direcția în cazul unei situații de urgență – evitarea unui accident. Poziționarea cea mai eficientă din acest punct de vedere este cu cele două mâini la orele 10 și 10 (făcând analogie cu cadranul unui ceas). Asta deoarece vei putea manevra volanul cel mai rapid prin tragere, nu prin împingere. Dacă ai doar mâna dreaptă pe volan (și stânga pe geam, cum se obișnuiește), este complicat să virezi brusc la stânga. La fel, în cazul mâinii stângi la un viraj la dreapta.
Totuși, recomandarea „10 și 10” nu asigură și cea mai bună protecție în cazul unui accident. Asta deoarece mașinile au fost dotate cu airbag, acesta fiind amplasat în centrul volanului. Mâinile poziționate la 10 și 10 vor fi lovite de airbag în cazul unui accident și proiectate spre față – o situație periculoasă. De aceea, se recomandă ca volanul să fie ținut cu mâinile la orele „9 și un sfert (mâna stângă la ora 9, mâna dreaptă la ora 3). Desigur, și poziționarea mâinilor la 8 și 20 asigură o protecție bună, dar cu dezavantajul unei manevrabilități inferioare.
Poziționarea mâinilor pe volan este doar unul dintre factorii care asigură o siguranță maximă în cazul prevenirii unui eveniment rutier, cât și protecție adecvată în cazul unui accident. Poziția scaunului și reglarea volanului sunt la fel de importante pentru o conducere în siguranță.