Șoferii pot folosi banda de urgență doar în anumite condiții și situații detaliate clar în Codul Rutier. Iată cum se folosește corect banda de urgență a unei autostrăzi.
Intră în Galeria FOTO
Felul în care se circulă pe autostrăzile din România dovedește că foarte mulți șoferi fie nu acordă suficient respect regulilor de circulație, fie pur și simplu nu le cunosc. Spre exemplu, să circuli pe banda de urgență nu este numai un gest egoist, ci este și ilegal. Totuși, nu de puține ori vedem cum banda de urgență a autostrăzilor din România este considerată o a treia bandă de circulație de cei care nu vor să mai aștepte în situația unui ambuteiaj sau chiar a accident. Ba chiar o bandă de viteză.
Banda de urgență este o bandă vitală pentru siguranța tuturor șoferilor care circulă pe o autostradă. Ideea introducerii acesteia este aproape la fel de veche ca și ideea de autostradă. În condițiile în care pe o secțiune de autostradă se poate circula într-un singur sens, banda de urgență este singura posibilitate pentru vehiculele de intervenție pentru a ajunge la locul unui accident, spre exemplu. O altă utilitate a benzii de urgență este pentru a permite oprirea unei mașini în afara părții carosabile în cazul unei defecțiuni.
De regulă, banda de urgență este delimitată cu o bandă albă continuă de celelalte benzi ale autostrăzii. Lățimea benzii de urgență este, în general, de 3,3 metri, suficient de lată pentru a permite oprirea în siguranță a unui camion de mare tonaj, fără a ocupa din prima bandă a autostrăzii.
În afara cazurilor de urgență – medicală, defecțiuni tehnice etc, este strict interzisă oprirea mașinilor pe banda de urgență sau în zonele de refugiu ale autostrăzilor. Cazuri de urgență înseamnă o pană de cauciuc, o altă defecțiune care împiedică deplasarea mașinii sau daca șoferului sau unui pasager din mașină i s-a făcut rău. Nu este permisă oprirea pe banda de urgență pentru a vorbi la telefon, dacă ai obosit sau dacă ai nevoie la toaletă – pentru acest scop există spațiile de servicii și parcările de pe autostrăzi.
Sub nicio formă nu ai voie să folosești banda de urgență ca bandă de circulație, chiar dacă celelalte sunt ocupate. Singurele excepții admise sunt atunci când un polițist îți indică acest lucru sau când lucrările aflate în desfășurarea impun devierea traficului pe banda de urgență. Orice altă situație este ilegală și va fi sancționată de polițiști. Oprirea nejustificată sau circulaţia pe banda de urgenţă a autostrăzilor se sancţionează cu trei puncte de penalizare şi cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni (4 sau 5 puncte-amendă). La valoarea actuală a punctului de amendă, acest lucru înseamnă o amendă cuprinsă între 580 de lei și 725 de lei
Dacă ai o pană sau altă defecțiune care impune oprirea mașinii, aceasta se face cât mai aproape de acostament. În această situație, activarea luminilor de avarie este obligatorie. Înainte de a coborî din mașină, nu strică să cuplezi frâna de parcare și să rotești ușor volanul spre dreapta. În cazul în care mașina este lovită dis spate de o altă mașină, această măsură o va împiedica să fie împinsă spre benzile active ale autostrăzii, unde riscă să producă un accident mult mai grav.
Înainte de a coborî din mașină, dacă ai, îmbracă vesta reflectorizantă. Aceasta te va face mai vizibil pentru ceilalți șoferi care circulă pe autostradă. Recomandabil este să cobori din mașină pe partea dreaptă, pentru a nu te afla în calea traficului. Montează triunghiurile reflectorizante la cel puțin 100 de metri în spatele mașinii, pentru ca șoferii să fie avertizați din timp de mașina oprită pe banda de urgență.
Odată coborât din mașină, este recomandat să te îndepărtezi de mașni – desigur, în afara autostrăzii. Dacă pe margine există o barieră de protecție sau un zid de beton, stai în spatele acestora. Dacă există un dâmb de pământ, urcă pe acesta. În cazul în care acostamentul este sub nivelul șoselei, îndepărtează-te mai mult dar rămâi la nivelul asfaltului, pentru ca ceilalți șoferi sau serviciile de urgență să te poată vedea.