Chiar dacă ne gândim la ea doar dacă mașina nu mai pornește, bateria auxiliară a mașinii este una dintre cele mai importante componente. Aceasta se uzează în timp și este afectată de frig, în special când perioada ei de viață se apropie de sfârșit. Iată cum protejezi bateria mașinii în timpul iernii ca să pornească la sfert de cheie.
Este una dintre cele mai frecvente cauze pentru care șoferii apelează la depanare, în special în sezonul rece. Cu toate acestea, foarte puțini se gândesc la starea bateriei sau la ce trebuie să facă pentru a o proteja. Chiar dacă pe aceasta scrie „fără întreținere”, asta nu înseamnă că nu are nevoie de nicio întreținere. Pentru că, e adevărat, o baterie îngrijită nu te va lăsa la greu, oricât ar fi iarna de grea.
În mod ideal tensiunea la bornele bateriei trebuie să fie peste 12,6 volți, iar verificarea tensiunii trebuie să se facă periodic, cu motorul oprit. Dacă tensiunea scade sub această valoare e semn că bateria trebuie încărcată. Acest lucru este valabil și în cazul bateriilor deconectate de la mașină peste iarnă – o baterie se descarcă și în această situație.
Una dintre cele mai simple operațiuni pe care ar trebui să le facă orice șofer pentru protejarea bateriei este să le mențină perfect curate. Scurgerile de curent sunt favorizate de mizeria de pe baterie. În plus, trebuie ca suprafața contactelor să fie perfect curată. Niciodată nu trebuie să lași bateria în stare de descărcare totală – acest lucru poate duce la deteriorarea ireversibilă. Dacă ai uitat farurile aprinse și bateria s-a descărcat, aceasta trebuie încărcată cât mai curând.
Temperaturile scăzute afectează starea bateriei. La temperaturi de circa minus zece grade Celsius, capacitatea bateriei scade cu circa o treime. La -20 de grade, numai jumătate din capacitatea bateriei mai este disponibilă. În plus, demarorul are nevoie de mai mult curent la pornire din cauza uleiului mai vâscos la temperaturi scăzute. La -10 grade, curentul necesar pornirii se dublează. Este motivul pentru care cele mai multe baterii cedează în timpul iernii.
În plus, drumurile scurte, cu consumatori importanți porniți duc la descărcarea rapidă a bateriei. Sistemul de degivrare al geamurilor și oglinzilor, aeroterma și încălzirea în scaune sunt consumatori importanți. Dacă mașina circulă frecvent pe distanțe scurte, alternatorul nu are timp suficient pentru a încărca bateria. Scăderea tensiunii acesteia poate duce în timp la sulfatare și distrugere iremediabilă.
Înainte ca bateria să cedeze, aceasta va da semne care pot fi ușor de recunoscut. Cel mai evident este atunci când demarorul învârte cu greu motorul, chiar dacă acesta încă pornește. Un semn ceva mai subtil este diminuarea iluminării farurilor în momentul pornirii motorului.
Odată ce ai observat astfel de anomalii, situația trebuie remediată prin încărcarea bateriei. Acest lucru se poate face în timpul unui drum mai lung – minimum 30 de minute și preferabil la viteze de autostradă, pentru ca turația motorului să fie suficientă. O metodă mai rapidă este încărcarea cu un redresor, dacă ai așa ceva. Ideal este unul cu impulsuri, care ajută și la desulfatare. Dacă bateria cedează din nou după acest tratament, e semn că a sosit momentul înlocuirii acesteia.
Cea mai folosită metodă de pornire a unei mașini cu bateria „moartă” este prin transferul de curent de la o altă mașină. Este o metodă rapidă, dar care poate să nu dea rezultate dacă bateria este foarte descărcată sau dacă motorul este unul mare, mai ales dacă e diesel. Am descris această procedură în amănunt, așa că nu ar trebui să fie probleme dacă țineți cont de pașii corecți.
O metodă mult mai eficientă (dar costisitoare) este pornirea de la un robot cu baterie Li-Ion. Acesta este un dispozitiv compact cu baterie Li-Ion care asigură pornirea rapidă a motoarelor indi9ferent de starea bateriei. Sunt însă destul de scumpe, așa că metoda clasică a cablurilor ar putea fi mai la îndemână.
O metodă foarte răspândită în trecut era împingerea mașinii. Funcționează doar dacă bateria nu este complet descărcată și numai în cazul mașinilor cu cutie manuală. Pentru rezultate optime se cuplează treapta a doua a cutiei de viteze, se calcă ambreiajul și se eliberează când mașina a prins suficientă viteză. Atenție: dacă mașina nu a pornit din prima, vaporii de benzină nearsă pot ajunge în convertizorul catalitic, care se poate distruge.
Pentru a nu ajunge în situația de a chema depanarea, nu strică să cunoști cele mai bune metode care prelungesc durata de serviciu a bateriei.