Cum pornești rapid mașina dacă ai rămas fără baterie
Perioada lungă de carantină și-a pus cu siguranță amprenta asupra mașinilor. Multe rămân nefolosite în parcări, ceea ce poate duce la deteriorarea acestora. Prima victimă a staționării îndelungate este bateria, care se poate descărca atunci când mașina nu este folosită. Iată ce trebuie să faci dacă ai rămas fără baterie și cum pornești rapid mașina în această situație neplăcută.
Ni s-a întâmplat celor mai atenți dintre noi. Coborâm plini de speranțe la mașină și, dacă suntem în întârziere, există o șansă mare să constatăm că mașina nu mai pornește. Ai rămas fără baterie. Murphy… De cele mai multe ori, acest lucru se întâmplă iarna, pentru că frigul afectează capacitatea bateriei. Totuși, în cazul mașinilor care nu au mai fost pornite perioade îndelungate, descărcarea bateriei se poate produce indiferent de temperatura exterioară.
Acest lucru este posibil pentru că mașinile moderne au consumatori permanenți. Computerul care controlează toate funcțiile mașinii, sistemul de infotainment, sistemul de alarmă și altele au nevoie permanent de curent pentru a funcționa optim. În aceste condiții, este normal ca o baterie care nu se poate încărca (pentru că motorul nu funcționează perioade îndelungate) se va descărca inevitabil după un anumit timp, chiar și în condiții ideale. În cazul unor defecțiuni ale sistemului electric, descărcarea se poate produce mult mai repede – chiar și în câteva zile.
Cum pornești rapid mașina dacă ai rămas fără baterie
Există mai multe metode prin care poți porni mașina în cazul în care rămâne fără baterie. Acestea sunt simple, dar dacă nu sunt executate corect pot duce la incidente neplăcute sau chiar la incendierea mașinii. Dacă nu ești sigur, mai bine apelezi la specialiști sau la ajutorul unui prieten priceput.
Desigur, aceasta este și cea mai simplă metodă – suni la un service și cineva se va deplasa pentru pornirea și diagnosticarea mașinii. Ar putea să nu fie cea mai rapidă, însă, și cu siguranță nu este cea mai ieftină. Alte metode pentru pornirea mașinii sunt să „tragi curent” de la altă mașină sau să folosești o baterie de pornire externă, în caz că ai așa ceva. O altă metodă, mai puțin recomandată, este să rogi prietenii să împingă mașina. Această metodă funcționează doar pentru mașinile cu transmisie manuală.
Vom descrie procedura în cazul celei mai simple și mai la îndemână dintre acestea, și anume folosirea unui set de cabluri de pornire și a mașinii unui prieten sau binevoitor pentru a „da curent” mașinii care a rămas fără baterie. Un set de cabluri de pornire de calitate nu ar trebui să lipsească din portbagajul niciunei mașini, mai ales că prețurile sunt destul de accesibile. Cu siguranță mai mici decât tariful de intervenție al unui atelier specializat.
1. Apropie și poziționează cele două mașini
Manevrează mașina prietenului cât mai aproape de cea fără baterie, astfel încât cele două baterii să fie cât mai apropiate. Atenție să nu deformați elementele de caroserie. Ține cont că unele mașini pot avea bateria în portbagaj, sau chiar sub zona scaunelor. Verifică să nu fie obiecte metalice în zona bateriilor și asigură-te ca nu ai elemente de îmbrăcăminte sau bijuterii care pot fi prinse de motor. Desigur, cablurile de curent trebuie să se afle în stare bună, cu izolația intactă.
2. Conectează cablul roșu
Conectează un capăt al cablului roșu la polul pozitiv al mașinii prietenului, apoi celălalt capăt la polul pozitiv al mașinii care a rămas fără baterie. Atenție să nu atingi cu capătul acestui cablu alt element metalic al mașinii cu bateria funcțională – vei provoca un scurtcircuit, cu consecințe imprevizibile. Terminalul pozitiv ar trebui să fie marcat ca atare și de regulă are o protecție roșie.
3. Conectează cablul negru
Conectează un capăt al cablului negru la polul negativ al bateriei funcționale. Celălalt capăt trebuie conectat la o parte metalică a motorului (sau caroseriei) mașinii rămase fără baterie, cât mai aproape de blocul motor.
4. Pornește motorul mașinii fără baterie
Pornește motorul mașinii prietenului. Așteaptă cel puțin 5 minute înainte de a încerca pornirea motorului mașinii cu bateria descărcată. Dacă bateria nu este foarte descărcată, vei putea face asta și mai repede dar, dacă bateria este complet descărcată s-ar putea să fii nevoit să aștepți chiar și un sfert de oră. Imediat ce motorul mașinii cu probleme a pornit, deconectează cablurile în ordine inversă: întâi cel negru, de la mașina cu probleme, apoi cel roșu.
5. Mergi cu mașina
Dacă ai posibilitatea, mergi cu mașina care are bateria descărcată cel puțin 15 minute, într-un regim de turații ușor crescut – peste 2500 rpm sau chiar peste 3000 rpm. Dacă nu ai această posibilitate, poți lăsa motorul pornit pe loc minimum 15 minute, dar bateria nu se va încărca la fel de mult, iar vecinii s-ar putea să reacționeze nedorit la zgomotul motorului și gazele de ardere.
E bine de știut că unele mașini nu au baterii accesibile ușor, dar au borne de curent, de regulă în compartimentul motor. Dacă nu ești sigur, verifică în manualul de utilizare al mașinii.
Bateriile de pornire externe sunt dispozitive compacte extrem de utile în astfel de situații, putând fi folosite și pentru încărcarea altor gadgeturi, cum este telefonul mobil. Au, de regulă, o baterie Li-Ion de cel puțin 25 Ah și cabluri care se conectează la bateria mașinii care are nevoie de ajutor. De aici, întreaga procedură este identică cu cea descrisă anterior. Bateriile externe sunt utile în multe situații, mai ales dacă ești genul care uită luminile aprinse (deși la mașinile moderne acestea se sting automat) sau folosești mașina foarte rar.