Cum pornești o mașină care a stat nemișcată mai mult de un an
Este una din întrebările deloc neobișnuite pentru oameni în perioada pandemiei, când mulți și-au lăsat mașina în parcare perioade îndelungate. Iată cum pornești o mașină care a stat nemișcată mai mult de un an.
Mașinile sunt, într-un fel, ca și oamenii. Au nevoie de mișcare pentru a funcționa perfect. O mașină care nu este folosită se va degrada, iar unele componente se pot deteriora iremediabil. De aceea nu se recomandă să lași mașina mai mult de 3 săptămâni nemișcată în parcare. Dacă însă nu ai încotro, nu strică să iei măsuri de conservare a acesteia.
Mașinile moderne sunt destul de rezistente în timp, chiar și atunci când sunt lăsate nefolosite cu lunile. O mașină modernă nu va avea nevoie de măsuri deosebite pentru a fi pusă în funcțiune după o perioadă lungă de timp, chiar și de până la un an. Sigur, unele componente și consumabile trebuie schimbate, dar mașina în ansamblul ei nu va fi afectată.
Dacă mașina a stat nemișcată cel mult un an, cel mai probabil că benzina din rezervor este încă în parametrii normali. Asta deoarece mașinile produse în ultimii 30 de ani au, de regulă, sistemul de alimentare cu combustibil presurizat, ceea ce previne evaporarea componentelor volatile din combustibil.
Înainte de pornire trebuie verificate fluidele de lucru – nivelul uleiului, al lichidului de răcire, al celui de frână. Cel mai probabil bateria s-a descărcat, așa că înainte de a încerca să pornești motorul ar trebui încărcată sau chiar înlocuită.
Cum pornești o mașină nemișcată de mai bine de un an: Cu puțină atenție
Pune contactul și ascultă pompa de combustibil împingând combustibilul pe conductele de alimentare. După câteva secunde, aceasta trebuie să se oprească. În cazul în care nu se oprește, trebuie să verifici circuitul de alimentare – e posibil ca acesta să-și fi pierdut etanșeitatea.
Rotește cheia mai departe și pornește motorul. Dacă nu pornește, va trebui să faci diagnoză pentru a vedea ce nu funcționează – de la alimentarea cu combustibil la aprindere și starea curelei de distribuție. Dacă însă pornește – după un an acest lucru nu ar trebui să fie o problemă pentru o mașină care nu e mai bătrână decât șoferul – nu accelera și lasă-l să funcționeze la relanti.
Verifică starea furtunelor din compartimentul motor pentru a nu avea scurgeri, dar și a curelelor de accesorii. Asigură-te că totul funcționează normal și nu sunt zgomote suspecte din zona motorului. Lasă-l câteva minute să funcționeze în gol înainte de a accelera și de a pleca de pe loc. Verifică temperatura lichidului de răcire.
Verifică starea anvelopelor și presiunea din acestea, precum și funcționarea sistemului de frânare. Apăsarea pedalei de frână ar trebui să se încheie cu o rezistență sănătoasă la capăt de cursă. Dacă totul este în regulă, primul drum ar trebui să fie la benzinărie pentru un plin care ar trebui să pună în minoritate combustibilul expirat din rezervor.
După ce a stat atât de multă vreme nemișcată, anvelopele s-au deformat cu siguranță, astfel că la viteză mai mare vei simți vibrații în volan. Nu va fi suficient să le echilibrezi, anvelopele deformate vor trebui înlocuite cât mai curând înainte de a te lansa la viteză de croazieră.