Cum afli care este presiunea corectă a anvelopelor și ce se întâmplă dacă circuli cu roțile umflate incorect

Publicat: 29 10. 2021, 15:33
Actualizat: 29 10. 2021, 15:33

Presiunea anvelopelor este extrem de importantă, atât pentru siguranță, cât și pentru durabilitatea anvelopelor sau consumul de combustibil. Iată cum afli care este presiunea corectă a anvelopelor și ce se întâmplă dacă circuli cu roțile umflate incorect.

Intră în Galeria FOTO

Foarte puțini șoferi verifică presiunea roților la intervale regulate. Cei care au mașini mai noi, dotate cu senzori de presiune în anvelope, fac acest lucru atunci când primesc avertizare pe bord. Ceilalți, doar când presiunea scade suficient de mult pentru ca roata să arate „dezumflată”. Mult prea târziu.

Totuși, trebuie știut că presiunea corectă a pneurilor este crucială, asigurând caracteristicile optime de rulare. Distanța de frânare, stabilitatea în viraje, riscul de acvaplanare, uzura și consumul de combustibil – toate depind de presiunea anvelopelor. Dar care este presiunea corectă a anvelopelor? Iată cele mai importante informații.

Cum afli care este presiunea corectă a anvelopelor în funcție de situație

Fiecare mașină vine cu indicații precise pentru presiunea în pneuri. Aceasta depinde de tipul anvelopelor, dimensiunea acestora (da, un model de mașină poate fi „încălțat” cu anvelope de diferite dimensiuni), dar și de încărcarea și viteza maximă de deplasare a mașinii.

În general, presiunea trebuie crescută atunci când mașina este complet încărcată. Dacă vrei să economisești combustibilul, poți umfla roțile cu 0,2-0,3 bari peste presiunea indicată de producător.

Presiunea corectă a pneurilor este menționată de producător pe etichete lipite în anumite zone ale mașinii, dar și în manualul de utilizare al mașinii. Iată unde poți găsi, de regulă, eticheta cu valorile de presiune pentru roți:

  • pe interiorul montantului central , la ușa șoferului;
  • pe spatele clapetei rezervorului de combustibil;
  • în compartimentul de mănuși.

Cât de des trebuie verificată presiunea roților?

Recomandările specialiștilor sunt ca verificarea presiunii să se facă la fiecare două săptămâni. Desigur, aproape nimeni nu verifică presiunea roților atât de frecvent. Verificarea presiunii trebuie făcută chiar și de cei care au un sistem de monitorizare a presiunii în anvelope (TPMS). Asta deoarece avertizarea pe bord apare adesea atunci când presiunea scade prea mult sub cea recomandată de producător.

Trebuie știut că o scădere a presiunii anvelopelor chiar și cu 0,5 bari este suficientă pentru a altera caracteristicile de rulare. În plus, consumul de combustibil crește cu 0,3 l/100 km, iar uzura anvelopelor se accelerează. Verificarea presiunii este necesară chiar și atunci când anvelopele sunt umflate cu azot, chiar dacă, în general, pierderile sunt mai mici în acest caz.

Ce se întâmplă dacă circuli cu roțile umflate incorect

O presiune prea mică a anvelopelor duce la o ținută de drum instabilă și la supraîncălzirea anvelopelor. În condiții extreme, se poate produce o explozie de cauciuc, cu consecințe extrem de grave. În plus, distanțele de frânare cresc, iar comportamentul mașinii în viraje se deteriorează.

De multe ori, este preferabil să mergi cu o presiune a roților mai mare decât cea indicată, decât cu o presiune mai mică. Mulți șoferi fac acest lucru, umflând roțile cu până la 0,3 bari peste valoarea recomandată. Această valoare nu pune probleme de siguranță, dar depășirea acestei valori este riscantă. Asta deoarece, odată cu creșterea presiunii, suprafața de contact a pneurilor cu carosabilul scade, la fel și aderența.

Cum verifici presiunea corectă a anvelopelor

Cel mai simplu este să faci asta atunci când alimentezi la benzinărie. Dacă este cazul, tot aici poți completa aerul – la benzinării acest serviciu este gratuit. Alternativ, poți investi într-un manometru sau, și mai bine, într-un compresor de calitate.

Verificarea presiunii trebuie făcută, pe cât posibil, atunci când roțile sunt reci, înainte de porni la drum. Asta deoarece aerul cald se dilată, ceea ce poate duce la valori eronate ale presiunii. Dacă nu ai posibilitatea să faci acest lucru înainte de încălzirea anvelopelor, este recomandat să scazi 0,2 bari din valoarea măsurată. Nu uita să verifici presiunea și în roata de rezervă.