Care sunt cele mai sigure șosele din Europa și cum facem ca și România să ajungă printre ele
Cele mai sigure șosele din Europa sunt cele din Norvegia (17 decese/1 milion de locuitori), Suedia (20 de decese/1 milion) și Islanda (22 de decese/1 milion), conform datelor Comisiei Europene pentru 2020 – cele mai recente date disponibile.
Cele mai nesigure sunt cele din România (85 de decese/1 milion), Letonia (73 de decese/1 milion) și Bulgaria (67 de decese/1 milion).
Școlile de conducere defensivă din România solicită ca autoritățile să construiască o strategie similară planului Vision Zero implementat de Suedia, țara noastră fiind pe primul loc în Europa în privința numărului de morți cauzat de accidente rutiere.
Printre măsurile propuse se numără educația rutieră pentru copiii între șase și 10 ani, cursuri de conducere defensivă pentru șoferi, utilizarea unor sisteme mai bune de supraveghere și de aplicare a legii și modernizarea infrastructurii. Inițiativa a fost prezentată în cadrul unei conferințe susținute miercuri, 26 ianuarie, la Academia Titi Aur.
Un plan centralizat pentru siguranța pe șosele ar putea reduce cu 20%-50% în 5 ani numărul de accidente mortale în România
Soluțiile propuse sunt:
1. Educația permanentă a conducătorilor de autovehicule
Președintele Klaus Iohannis a promulgat de curând legea nr 20/2022 privind completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 prin care șoferii pot participa la cursuri de conducere defensivă.
2. Educație rutieră pentru copiii care parcurg ciclul primar de învățământ
Vârsta de 6 – 10 ani este perioada cea mai bună pentru a forma deprinderile necesare pentru o deplasare corectă ca pieton. Este relevant exemplul Franței care a introdus „permisul de pieton” pentru copii.
3. Respectarea legilor în vigoare privind utilizarea dispozitivelor de fixare a copiilor în scaun.
4. Folosirea extinsă a cazierului rutier al conducătorului auto implementat în România în 2009 şi furnizat la cerere de către Poliția Rutieră
Acesta ar trebui folosit în relația conducatorului auto cu angajatorii săi și cu societățile de asigurări.
5. Îmbunătăţirea capacităţii de supraveghere
Aceasta vine la pachet cu impunerea legii prin împlicarea mai activă a polițiştilor rutieri alături de utilizarea frecventă a sistemelor automate de constatare a abaterilor. Lipsa de specialiști din cadrul Poliției poate fi acoperită cu sisteme automate de constatare a abaterilor pe drumurile publice, similar uzanțelor din multe state UE.
6. Întreţinerea infrastructurii rutiere şi asigurarea condiţiilor de siguranţă a acesteia
Existenţa şi menţinerea consecventă, completă a sistemelor de semnalizare rutieră, în conformitate cu standardele şi normele în vigoare (a marcajelor, indicatoarelor şi a amenajărilor de infrastructură rutieră, amplasate pe drumurile publice), duce la creșterea siguranței pe drumurile publice.
7. Dezvoltarea continuă a infrastructurii rutiere
Aceasta se face prin construirea de autostrăzi, drumuri moderne, întreținerea şi îmbunătățirea corespunzătoare a celor existente.