Ce înseamnă, de fapt, codurile pentru ulei: 5W30, 5w40 sau 10w60
S-a întâmplat vreodată să stai de vorbă cu un mecanic despre uleiul de motor, iar la un moment dat să-ți fi menționat niște înșiruiri de cifre și litere despre care nu aveai idee ce înseamnă? Ceva de genul 5W/10W/15W40 sau chiar 20W50? Asta înseamnă că a venit momentul să afli ce simbolizează aceste coduri.
Codul de ulei și valorile de vâscozitate
Răspunsul scurt:
Numerele reprezintă vâscozitatea uleiului, iar W reprezintă WINTER (iarnă). Viscozitatea unui ulei este măsurată în funcție de rezistența sa la curgere.
Răspunsul lung:
Inginerii au stabilit un sistem de coduri numerice pentru clasificarea uleiurilor de motor în funcție de vâscozitate. Deoarece vâscozitatea uleiului se schimbă cu temperatura, uleiurile multigrad au fost dezvoltate pentru a oferi protecție la o gamă diversă de temperaturi. Acesta este motivul pentru care ați vedea ceva codul acesta pe etichet 5W30.
Pentru 5W30, de exemplu, numărul înainte de W descrie vâscozitatea uleiului la temperaturi scăzute. Cu cât este mai mic numărul, cu atât este mai subțire uleiul și cu atât este mai bună performanța de pornire la temperaturi scăzute. Numărul de după W descrie cât de gros este uleiul la temperatura normală de funcționare a motorului.
Uleiurile multigrad cum ar fi 5W30 și 10W40 sunt utilizate pe scară largă, deoarece, în toate condițiile, extrem de calde sau reci, sunt suficient de subțiri pentru a curge la temperaturi scăzute și suficient de groase pentru a performa satisfăcător la temperaturi ridicate. Cu alte cuvinte, alegerea vâscozității ar fi diferită în funcție de faptul că locuiești: o țară nordică sau în Nigeria, să zicem.
Vă rugăm să rețineți că cerințele vehiculului pot varia, astfel încât este obligatoriu să consultați manualul mașinii dvs. pentru a alege corect gradul de viscozitate de care are nevoie.
Uleiurile groase vs. cele subțiti
Uleiurile subțiri, cu viscozitate mare, sunt de obicei mai eficiente în menținerea rezistenței peliculei, protejând motorul la temperaturi scăzute.
Uleiurile groase, cu viscozitate mică, sunt de obicei mai eficiente în menținerea rezistenței peliculei, protejând motorul la temperaturi ridicate.