Ce este mai ieftin: să cârpești o mașină veche sau să cumperi una nouă?
Este o întrebare pe care mii de oameni și-o pun zilnic în România, așa că încercăm să oferim un răspuns. Este mai ieftin să cârpești o mașină veche sau să cumperi una nouă?
Sute de mii de mașini cumpărate în timpul perioadei de boom dinainte de criza din 2008 au ajuns la o vârstă respectabilă. În cazul unora au început să se înmulțească problemele, astfel că reparațiile au devenit frecvente, iar proprietarii se întreabă dacă merită să le mai repare sau e momentul pentru o mașină nouă.
Desigur, pentru cei care au buget generos, nu există noțiunea de mașină veche. Aceștia schimbă mașinile, de regulă, la expirarea contractului de leasing. În mod evident, întrebarea din titlu nu este pentru ei. Pentru toți ceilalți, care își fac atent calculele, găsirea răspunsului corect le poate influența semnificativ bugetul familiei.
Este mai ieftin să cârpești o mașină veche sau să cumperi una nouă?
Mașinile au devenit mult mai fiabile în ultimii ani, așa că proprietarii acestora pot folosi o mașină mulți ani înainte de a avea nevoie să schimbe piese care nu sunt consumabile. Desigur, poate părea evident că repararea unei mașini mai vechi este mult mai ieftină decât cumpărarea unei noi, dar nu este întotdeauna așa.
Dacă reparațiile devin frecvente, iar valoarea cumulată a acestora este mai mare decât ratele pe care le-ai plăti la o mașină nouă, pur și simplu nu mai merită efortul. La urma urmei, în primul caz mașina va petrece mai mult timp în service decât pe șosea, așa că nu va fi foarte folositoare. Iar timpul costă și acesta bani, în ultimă instanță.
În plus, dacă nu te poți baza întotdeauna pe mașina ta că te va duce la destinație în siguranță, nu este de foarte mare folos. Perspectiva de a sta pe marginea drumului într-o țară străină cu o mașină defectă îți va strica tot cheful de a pleca în concediu.
Avantaje și dezavantaje ale cumpărării unei mașini noi
Cumpărarea unei mașini noi nu este întotdeauna lipsită de probleme. Pe lângă prețul mare pe care va trebui să-l plătești, vei vedea că și costurile de asigurare sunt mult mai mari decât la mașina ta veche. În plus, mașina se va deprecia enorm în primii doi ani, iar dacă ceva se va defecta, reparațiile vor fi cu mult mai scumpe decât în cazul mașinii vechi.
Pe de altă parte, ai o mașină nouă, fiabilă și economică, care îți va economici bani pe termen lung și pe care te vei putea baza mulți ani de acum înainte. De asemenea, va fi garantată de producător – dacă ceva se strică va fi reparată pe garanție. În plus, chiar dacă poate părea minor, la o mașină nouă nu va trebui să faci ITP decât la trei ani de la achiziție, iar apoi o dată la doi ani, față de anual în cazul unei mașini mai vechi de 12 ani.
Desigur, există și posibilitatea de a alege ce e mai bun dintre cele două variante – o mașină rulată nu mai veche de trei ani. În acest caz păstrezi multe din avantajele unei mașini noi și în plus scapi de deprecierea semnificativă din primii ani. În cazul multor mărci, e posibil chiar să mai beneficiezi de garanția producătorului sau a vânzătorului.
Pe de altă parte, o mașină aproape nouă va ridica semne de întrebare asupra felului în care a fost exploatată de proprietarul anterior. De asemenea, durata de viață totală a mașinii va fi mai redusă decât în cazul unei mașini noi, cu alte cuvinte te vei confrunta mai devreme cu dilema din titlu. La final, ce vei alege depinde în întregime de preferințele tale, bugetul disponibil și calculele pe care ți le-ai făcut.