Ce este lichidul de frână și cât de des trebuie schimbat?
Puțini șoferi se gândesc la lichidul de frână atunci când programează revizia periodică a mașinii. Trebuie știut că acesta are un rol extrem de important în siguranța traficului, iar neglijarea schimbării la timp se poate solda cu accidente. Iată ce este lichidul de frână și cât de des trebuie schimbat.
În mod normal, fluidul de frână este schimbat periodic în cadrul operațiunilor periodice de revizie, astfel că șoferii nu trebuie să aibă o astfel de operație în vizor. Totuși, o privire periodică în zona rezervorului pentru lichid de frână este recomandată. În cazul în care reviziile se fac „după ureche” și implică doar schimbarea uleiului și a filtrelor, lichidul de frână poate deveni repede veriga slabă care poate duce la provocarea de accidente.
Cât de des trebuie schimbat lichidul de frână?
Sistemele de frână ale autoturismelor funcționează în cele mai multe cazuri hidraulic. Mai precis, lichidul de frână transferă presiunea aplicată prin apăsarea pedalei la plăcuțele de frână care presează discurile în timpul frânării.
Indiferent de câți kilometri parcurge mașina, lichidul de frână trebuie schimbat cel puțin o dată la doi ani. Asta deoarece acesta are prostul obicei de a absorbi vaporii de apă din atmosferă – fie pe la garnituri, fie prin porii furtunelor sistemului de frânare.
Absorbția vaporilor de apă pune probleme deosebite în condițiile în care sistemul de frânare se poate încinge la temperaturi foarte mari, mult mai mari decât cea de fierbere a apei. În cazul în care vaporii de apă reprezintă o cantitate semnificativă în lichidul de frână, acesta poate fierbe, formându-se pungi de gaz în instalația de frânare.
Spre deosebire de lichid, gazul se poate comprima, ceea ce înseamnă că apăsarea pedalei de frână nu mai exercită aceeași presiune asupra plăcuțelor. În cazuri extreme, frânarea nu mai poate fi efectuată, putând duce la accident.
Un alt efect al contaminării lichidului de frână cu vapori de apă este încingerea frânelor. Asta deoarece gazele formate în instalație se dilată, presând plăcuțele de frână, care vor freca permanent pe discuri.
Ce se întâmplă când nu este suficient lichid de frână în instalație?
În mod normal, la mașinile moderne această situație este anunțată la bord prin aprinderea martorului de culoare roșie. De asemenea, situația este vizibilă în compartimentul motor, dacă nivelul lichidului de frână din vasul de expansiune este scăzut. În mod normal, nivelul lichidului de frână nu trebuie să se modifice între revizii.
În cazu aprinderii martorului de bord, mașina trebuie oprită cât mai repede pe marginea drumului, într-o parcare sau un loc ferit. Martorul de bord cu semnul exclamării în interiorul unui cerc indică fie un nivel scăzut al lichidului de frână, fie uzura plăcuțelor de frână (în cazul în care acestea sunt dotate cu senzori electrici) fie (în cel mai simplu caz) că frâna de mână nu a fost eliberată complet.
Lipsa lichidului de frână poate duce la absența totală a frânării – pur și simplu nu mai este nimic care să transmită presiunea aplicată pedalei de frână la roți. O simplă apăsare a pedalei poate arăta că lichidul de frână s-a pierdut sau presiunea din instalație este scăzut – în aceste cazuri pedala va ajunge fără efort la podea, frânarea este slabă sau inexistentă.
E posibil să schimbi în parcare lichidul de frână?
În principiu, este posibil, dar nu și recomandat. Fiind un sistem care asigură siguranța rulării, orice intervenție la sistemul de frânare se recomandă să se facă într-un atelier specializat. În plus, orice înlocuire a lichidului de frână se face cu aerisirea circuitului de frână și apoi verificarea eficienței frânelor pe standul cu role.
În plus, manipularea lichidului de frână presupune atenție sporită. Acesta este dăunător pentru sănătate și poate irita ochii și pielea. În plus, este coroziv, astfel că este recomandat să ștergi bine orice urmă de lichid de frână care s-a scurs în compartimentul motor sau pe roți. Un sfat: nu folosiți niciodată lichidul de frână dintr-o sticlă care a fost deschisă anterior – acesta poate să fie contaminat cu vapori de apă.