Cei mai mulți am auzit de frâna de motor, dar sunt mulți care nu au idee ce reprezintă acest lucru. Iată ce este frâna de motor și de ce ar trebui să o folosești cât mai des.
Încă de la primele lecții de conducere aflăm că mașina încetinește și oprește prin apăsarea pedalei de frână. Frâna de picior este folosită, deopotrivă, în situații de urgență sau în condiții normale, pentru a reduce viteza mașinii sau pentru a opri. În funcție de apăsarea piciorului pe pedală, poți controla forța de frânare și, implicit, decelerarea mașinii – de la o simplă adaptare a vitezei la cea a coloanei de mașini din față la frânări violente, în situații critice.
Totuși, frâna de picior (sau de serviciu, cum mai este denumită), nu este singura metodă de frânare. Mai puțin folosită, frâna de motor permite o reducere a vitezei fără a uza discurile și plăcuțele de frână sau alte componente. Acest lucru este posibil deoarece se bazează pe rezistența opusă de motor la comprimarea aerului din cilindri.
Frâna de motor este procesul prin care mașina este încetinită la ridicarea piciorului de pe accelerație. Aceasta este cu atât mai puternică cu cât raportul de compresie al motorului este mai mare și cu cât raportul de demultiplicare al cutiei este mai mare. Prin urmare, în timpul folosirii frânei de motor, se retrogradează treaptă cu treaptă, însă fără a depăși regimul de turații acceptabil al motorului. De asemenea, este știut că un motor diesel produce o frânare mai puternică decât unul pe benzină.
Chiar dacă frâna de motor funcționează mai eficient în cazul unei mașini cu transmisie manuală, procedura este identică și în cazul cutiei automate. Singura diferență este că, în acest caz, retrogradarea treptelor trebuie comandată de la padelele de la volan sau de levierul cutiei, pus în modul manual. În unele cazuri, cutia automată are o treaptă specială, marcată cu „B”, de la Brake. Selectând această treaptă, frâna de motor va fi mai intensă.
Principalul avantaj al folosirii frânei de motor este reducerea uzurii sistemului de frânare. Cei care folosesc în mod obișnuit frâna de motor schimbă foarte rar discurile și plăcuțele de frână, probabil de două ori mai rar. Folosirea frânei de motor este asociată cu un stil de conducere anticipativ, deci nevoia de frânare este oricum mai redusă decât în cazul adoptării unui stil de conducere agresiv, în care frâna de motor are puțină importanță.
Cel mai important avantaj al frânei de motor este că poate fi folosită în cazul coborârii unor pante lungi fără probleme pentru mașină. În cazul în care păstrarea vitezei la coborâre se face folosind frâna de picior, poți ajunge la supraîncălzirea frânelor, o situație extrem de periculoasă.
În plus, frâna de motor este mai sigură pe suprafețe cu aderență redusă, cum este zăpada sau poleiul. Asta deoarece nu duce la blocarea roților. Cu toate acestea, o retrogradare brutală poate să ducă la ruperea aderenței și pierderea controlului pe suprafețe alunecoase, deci reducerea vitezei trebuie făcută gradual.
Nu în ultimul rând, frâna de motor reduce consumul de combustibil. Asta deoarece, în frână de motor, consumul de combustibil este zero. Dimpotrivă, punerea cutiei în poziția neutră (sau apăsarea ambreiajului) duce la o uzură mai mare a frânelor și la un consum de combustibil (mersul în gol necesită o cantitate de combustibil).