Cauciucuri de iarnă 2020: Tot ce trebuie să știi despre montarea anvelopelor de iarnă

Publicat: 31 10. 2020, 16:22
Actualizat: 31 10. 2020, 16:22

Vremea rece se face simțită tot mai pregnant în toate regiunile țării, așa că a devenit clar că a sosit momentul potrivit pentru a ne gândi la cauciucuri de iarnă în 2020. Iată tot ce trebuie să știi despre montarea anvelopelor de iarnă.

Intră în Galeria FOTO

Este acel moment al anului în care șoferii încep să se gândească la montarea anvelopelor de iarnă, iar cozile la vulcanizări încep să crească de la câteva mașini la ore întregi de așteptare. Nu se recomandă însă să aștepți până la căderea zăpezii pentru a monta anvelopele de iarnă.

Când temperatura scade sub 7 grade Celsius, anvelopele de vară nu mai reușesc să păstreze o aderență adecvată, astfel că este recomandată trecerea la anvelope de iarnă. În sudul țării, acest lucru ar însemna de la începutul lunii noiembrie, dar nu este o regulă.

Nu uitați, montarea anvelopelor de iarnă este obligatorie pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheață sa polei. Acest lucru este valabil indiferent de perioadă – dacă ninge în iulie, anvelopele de iarnă sunt obligatorii și atunci. Dacă nu respectați această prevedere legală, riscați o amendă deloc mică. În plus, asigurarea ar putea să nu acopere eventualele pagube în cazul unui accident produs pe un drum acoperit cu zăpadă, gheață sau polei, atunci când mașina nu are anvelope de iarnă.

Cauciucuri de iarnă 2020: De ce sunt necesare

Anvelopele de iarnă sunt proiectate special pentru performanțe optime în condiții de iarnă. Vorbim atât de compoziția cauciucului, cât și de profilul pneurilor, care asigură o aderență optimă pe zăpadă, gheață și polei. Sub temperatura de 7 grade Celsius, cauciucurile de vară pierd din aderență din cauza materialului, care se întărește sub acțiunea frigului.

Dimpotrivă, anvelopele de iarnă au un cauciuc moale, care își păstrează aderența în condiții de ger. Profilul pneurilor de iarnă au numeroase lamele, dar și un profil mai adânc, care asigură o tracțiune optimă pe zăpadă. Astfel, dacă distanța de frânare pe zăpadă de la 50 km/h este de 28 de metri pentru o mașină dotată cu cauciucuri de iarnă, aceasta crește la 43 de metri atunci când este echipată cu cauciucuri de vară. Trei lungimi de mașină este o diferență enormă în termeni de siguranță rutieră.

Ce trebuie să știi când cumperi anvelope de iarnă?

Nu orice anvelopă de iarnă este pentru oricine. Cei care parcurg distanțe mari pe autostrăzi sau în orașe trebuie să caute cauciucuri de iarnă cu caracteristici optime pe carosabil ud. La fel, cei care călătoresc în zone montane, unde zăpada abundentă este ceva obișnuit, trebuie să cumpere anvelope cu performante optime pe zăpadă și gheață.

Dacă vrei să economisești bani, cel mai bine este să cumperi vara sanie și iarna car, cum spun bătrânii. Anvelopele de iarnă cele mai ieftine se cumpără primăvara, la final de sezon. Dimpotrivă, după căderea primei zăpezi, cele mai multe cauciucuri de iarnă sunt epuizate sau au prețuri foarte mari. Un motor de comparare a prețurilor te va ajuta să alegi cele mai bune oferte pentru anvelope. Cele mai bune prețuri le vei găsi online.

Cauciucuri de iarnă 2020: Cât de vechi pot fi la cumpărare

Anvelopele de iarnă pe care le cumperi nu vin întotdeauna direct din fabrică. Dacă au fost însă stocate în condiții optime, pot fi considerat ca fiind noi timp de trei ani de la data fabricației. Data de fabricație a anvelopei este marcată codificat, sub forma numărului DOT. Ultimele patru cifre ale numărului DOT reprezintă săptămâna, respectiv anul de fabricație. Astfel o anvelopă a cărei serie DOT se termină în 2620 înseamnă că a fost fabricată între 22 și 28 iunie 2020.

Este recomandat ca anvelopele noi cumpărate să nu fie fabricate cu mai mult de trei ani în urmă. Dacă sunt însă nefolosite și stocate în condiții optime, poți să cumperi fără probleme pneuri până la cinci ani vechime – un discount ar trebui să se aplice în acest caz. Vârsta anvelopei limitează însă durata de viață a acesteia. Asta deoarece, indiferent de uzură, o anvelopă trebuie schimbată cel mai târziu la vârsta de 10 ani, și asta dacă starea ei nu impune schimbarea mai devreme.

Ce reprezintă eticheta UE a anvelopelor

Eticheta UE a anvelopelor cuprinde cele mai importante informații legate de caracteristicile pneurilor. Este obligatorie încă din 2012. Acestea codifică rezistența la rulare (un indicator al consumului de combustibil) și aderența pe drumuri ude (distanța de frânare) în clase de eficiență de la A la G. Cu cât litera este mai la începutul alfabetului, cu atât performanțele sunt mai bune.

În cazul consumului de combustibil, fiecare clasă înseamnă o economie de 0,2 l/100 km față de clasa superioară. În cazul opririi de urgență de la 80 km/h, un cauciuc clasificat cu litera A pentru aderență oprește mașină în circa 28 de metri, în timp ce unul care are litera F pe etichetă are nevoie de 46,5 metri (litera G nu se acordă pentru autoturisme).

În plus, eticheta UE mai specifică nivelul de zgomot produs în timpul rulării de pneurile respective, atât în valoare absolută (decibeli) cât și relativ, pe trei niveluri.

Eticheta UE nu spune totul despre un anumit model de anvelopă, multe alte caracteristici fiind trecute cu vederea. Printre acestea se numără manevrabilitatea pe carosabil acoperit cu zăpadă, distanțele de frânare pe carosabil uscat sau durabilitatea în condiții normale de exploatare.

Care este adâncimea profilului la care trebuie schimbate anvelopele de iarnă

Conform legii, anvelopele nu trebuie să aibă o adâncime a profilului de rulare mai mică de 1,6 milimetri. Totuși, performanțele unei anvelope încep să se degradeze cu mult înainte de a ajunge la acest nivel. În cazul unei anvelope de iarnă, cerințele sunt mult mai drastice decât în cazul anvelopelor de vară. Dacă acestea se recomandă să fie schimbate la o adâncime a profilului de 3 mm, în cazul pneurilor de iarnă se recomandă înlocuirea de la o adâncime de 4 mm.

Măsurarea adâncimii profilului se face folosind un instrument special, care poate fi achiziționat în magazinele de anvelope. Este relevantă măsurarea profilului în zona centrală a benzii de rulare. În cazul în care nu ai la dispoziție un dispozitiv special pentru măsurarea adâncimii profilului, o monedă este la fel de bună. În cazul unei monede de 50 de bani, aceasta nu trebuie să se „scufunde” mai departe de scrisul ”ROMÂNIA” de pe revers.

Cele mai multe anvelope au, de asemenea, marcaje care anunță uzura completă a acestora. Este vorba de bucăți de cauciuc dur, integrate în profilele longitudinale ale benzii de rulare. Acestea nu vor fi vizibile decât atunci când adâncimea profilului ajunge la limita de 1,6 milimetri.