O discuție mai veche printre pasionații de mașini se referă la uleiul sintetic de motor și dacă acesta este bun sau nu pentru mașinile mai vechi. Iată ce spun specialiștii în uleiuri despre acest lucru.
Indiferent ce se spune în folclorul automobilistic, uleiul sintetic de motor poate fi folosit și în cazul mașinilor mai vechi. Cât de vechi, însă? Este suficient să spunem că există uleiuri sintetice de motor chiar și pentru mașini clasice. De asemenea, este interesant de știut că mașinile Porsche ies pe poarta fabricii cu ulei sintetic în sistemul de ungere încă din 1996. Întotdeauna, însă, recomandările producătorului au întâietate.
Ca multe alte legende urbane, există un sâmbure de adevăr și în acest caz. Uleiurile sintetice pentru motor au apărut în anii ’70, iar unele sortimente apărute în această perioadă aveau prostul obicei să distrugă simeringurile și garniturile. Producătorii de ulei au îmbunătățit însă formulele semnificativ, iar uleiurile sintetice sunt testate special pentru compatibilitate cu garniturile și simeringurile motoarelor.
Un alt mit legat de utilizarea uleiului sintetic este că acesta curăță mai profund motorul, ceea ce poate expune punctele prin care se pierde uleiul. Nimeni nu vrea un motor care pierde ulei dar, dacă singurul lucru care împiedică acest lucru sunt depunerile, motorul respectiv are probleme mai mari decât uleiul.
O altă soluție folosită de mulți deținători de mașini mai vechi este utilizarea uleiurilor cu viscozitate mai mare (mai „groase”) pentru motoarele cu un grad de uzură ridicat. Această practică nu este complet inutilă, chiar dacă uleiul cel mai bun pentru motor este cel de viscozitatea recomandată de producătorul mașinii. Asta deoarece, în timp, uzura va crește toleranțele dintre componentele motorului, iar uleiul mai gros poate ajuta, dar numai ca soluție de ultim resort. Uzura motorului în acest caz este prea mare, iar scurgerile de ulei nu vor dispărea, dat fiind că se datorează simeringurilor și garniturilor care nu mai etanșează corect.
Pentru motoarele care au un grad ridicat de uzură, producătorii de uleiuri oferă produse specifice, așa cum sunt uleiurile pentru motoare cu rulaj mare. Acestea au o formulă specială, care conține un agent care duce la „umflarea” garniturilor și a simeringurilor. Acestea vor avea o capacitate mai bună de etanșare, ceea ce limitează cantitatea de ulei care se scurge din motor. De asemenea, viscozitatea acestora este ușor mai ridicată, ceea ce poate ajuta și la consumul de ulei. Trebuie reținut însă că uleiurile pentru motoare cu rulaj mare nu fac minuni și nu pot da timpul înapoi pentru niciun motor uzat.
Indiferent de gradul de uzură al motorului, folosirea uleiului corespunzător și schimbarea acestuia la intervale regulate sunt reguli de bază pentru o utilizare îndelungată fără probleme.
sursa: Motor Authority