Care sunt șansele să se rupă cureaua de distribuție dacă nu o schimbi la timp
Cele mai multe motoare, fie că sunt diesel sau pe benzină, suferă stricăciuni catastrofale dacă se defectează sistemul de distribuție. Ruperea curelei de distribuție este cea mai frecventă cauză a unei astfel de defecțiuni. Dar care sunt șansele să se rupă cureaua de distribuție dacă nu o schimbi la timp?
Sistemele de distribuție ale mașinilor folosesc din cele mai vechi timpuri axe cu came pentru a comanda deschiderea ți închiderea supapelor. Aceste axe cu came sunt antrenate de arborele principal al motorului prin intermediul unei curele dințate (curea de distribuție) sau al unui lanț. Teoretic, soluția cu lanț de distribuție este mai fiabilă, dar problemele întâmpinate de Volkswagen și BMW cu lanțurile de distribuție dovedesc că nu e obligatoriu.
Curelele de distribuție au o durată de viață finită, iar aceasta este prevăzută de producătorul mașinii în manualul de întreținere. Desigur, dacă se folosesc componente aftermarket, intervalul la care trebuie schimbată curea de distribuție trebuie ajustat după recomandările producătorului curelei. În general, intervalele de schimb pornesc de la 60.000 km și pot ajunge până la 200.000 km sau mai mult la motoarele moderne.
Șansele să se rupă cureaua de distribuție dacă nu o schimbi la timp
În cazul în care intervalul de înlocuire a curelei de distribuție recomandat nu este respectat, aceasta se poate rupe cu consecințe catastrofale pentru motor. Asta deoarece supapele nu se mai închid, aflându-se în calea pistoanelor. În cel mai fericit caz, supapele vor fi îndoite, iar în cel mai grav, întregul motor va trebui reconstruit. Totul depinde de soluția constructivă aleasă pentru acesta (există și motoare care nu au de suferit dacă se rupe cureaua de distribuție, dar sunt mai degrabă excepții decât regula).
Șansele să se rupă cureaua de distribuție dacă aceasta nu este schimbată la timp sunt destul de mari. Totul depinde de calitatea și materialul din care aceasta este fabricată, dar și de regimul de exploatare al mașinii. Ca regulă, mașini rulate în condiții dificile – praf, drumuri de țară, sarcini grele – vor înregistra o uzură mai mare și la nivelul sistemului de distribuție. Cele care au rulant preponderent pe autostradă sau drumuri rapide vor rezista mai bine în timp.
În orice caz, nu este indicat să te joci ruleta rusească în cazul curelei de distribuție. Ruperea acesteia reprezintă o pagubă mult prea mare ca să merite experimentul. Un prieten a întârziat numai două luni cu înlocuirea curelei de distribuție la un Renault Megane din 2006 (motor de 1,4 litri pe benzină) și a plătit o factură de reparații care a depășit 1.000 de euro. S-a considerat norocos până la urmă, pagubele ar fi putut fi mult mai mari.