Care sunt principalele cauze ale exploziei anvelopei auto
Explozia unei anvelope este un fenomen care apare brusc şi care îl pune în dificultate pe şofer. În funcţie de viteza pe care o are în acel moment maşina, explozia unei anvelope face ca aceasta să piardă controlul. Exploziile pot fi prevenite prin schimbarea periodică a cauciucurilor, însă chiar şi aşa, ele se pot întâmpla din cauza defectelor de fabricaţie dar şi a condiţiilor meteorologice.
Principalele cauze ale exploziei anvelopelor vara
O explozie a cauciucului este mai probabil să se întâmple în lunile calde din mai-octombrie. Vremea caldă, combinată cu deplasări lungi, viteze mari şi sarcini grele pe maşină pot pune presiune pe anvelope, iar cele uzate sunt cele mai predispuse.
Anvelopele pot exploda şi atunci când au o presiune prea mare la umflare. Dacă priviţi partea laterală a anvelopei veţi vedea limitele recomandate, iar respectarea reduce riscurile. Impactul cu obiecte aflate pe şosea sau gropile pot provoca, de asemenea, o explozie neaşteptată unei anvelope, indiferent dacă aceasta este nouă sau veche.
Explozia este însoţită de un zgomot puternic din zona roţilor. În acelaşi timp, şoferul poate observa cum vehiculul decelerează şi trage într-o parte, în funcţie de partea pa care are loc explozia. Se poate întâmpla la orice viteză, oră şi într-o varietate de condiţii meteo sau de trafic.
Cum eviţi şi ce trebuie să faci în cazul unei explozii de cauciuc
Primele reacţii după o explozie pot fi oprirea acceleraţiei, călcarea frânei frâne şi tragerea bruscă de volan însă acestea pot fi periculoase. De aceea este foarte important ca în acele momente şoferul să nu fie distras de alte activităţi cum ar fi mâncatul la volan sau butonatul telefonului.
Nu brusca maşina din cauza sperieturii. Dacă simţi că maşina trage într-o parte, compensează uşor, altfel vei intra în derapaj, iar la viteze mari, chiar şi de 80-90 km/h, vei ieşi în decor.
Nu frâna brusc. Pare contraintuitiv, dar aplicarea frânelor la viteze mari, de peste 130 km/h, va avea drept efect destabilizarea maşinii, iar ăsta e ultimul lucru pe care îl vrei. Evident, dacă în faţa ta sunt nişte obstacole, poate nu vei avea de ales şi va trebui să frânezi treptat. Dar, în lipsa lor, ia piciorul de pe frână!
Pune frână de motor. Dacă spaţiul îţi permite, scopul tău va fi să reduci viteza maşinii într-atât, încât să poţi frâna în siguranţă pentru a opri fără a derapa. Astfel că prima ta acţiune este să iei piciorul de pe acceleraţie şi să retrogradezi cât de repede îţi permite motorul.
Asigură-te că ai unde să opreşti maşina. Nu te grăbi să opreşti maşina în drum sau într-un loc periculos. Trage de ea câţiva metri până ajungi într-un loc unde vei putea schimba roata în condiţii de siguranţă. Viaţa ta e mai valoroasă decât eventualele stricăciuni cauzate de rularea pe ce a mai rămas din anvelopă.
Şi, apropo, pentru a evita pierderea controlului provocată de explozia unei envelope nu rula niciodată cu viteze mai mari decât cele suportate de anvelopele în cauză, scrise cât se poate de clar pe talonul anvelopei. De asemenea, respectaţi limita de viteze impuse de lege pentru fiecare segment de drum pe care circulaţi.