Care sunt piesele care cedează primele la o mașină veche
În vremuri de criză, românii analizează dacă este mai avantajos să schimbe mașina sau s-o cârpească pe cea veche. În funcție de vârstă, aceasta poate să necesite reparații scumpe sau frecvente, ceea ce înseamnă că șoferii nu se mai pot baza pe ea. Iată care sunt piesele care cedează primele la o mașină veche.
Desigur că uzura unei mașini nu are legătură neapărat cu vârsta acesteia. O mașină relativ nouă poate fi într-o stare de uzură avansată dacă a fost folosită intensiv sau dacă întreținerea acesteia a fost neglijată sau necorespunzătoare. Totuși, chiar dacă mentenanța a fost una riguroasă, este imposibil de prevenit uzura unei mașini.
Funcționarea normală generează uzură indiferent de cât de bine întreținută este o mașină. Rulmenții roților și lagărele motorului sunt în mod deosebit solicitate. Un motor care funcționează la 3.000 rpm se va roti de 180.000 de ori într-o oră. La o viteză medie de 70 km/h, asta înseamnă că în 100.000 km, motorul va fi făcut deja 257.000.000 de rotații complete. Cu un rulaj preponderent pe autostradă, chiar mai multe.
Piesele care cedează primele la o mașină veche. Mai merită reparația?
De asemenea, articulațiile suspensiei și ale direcției au constant de suferit. La fel și ambreiajul, în special în cazul în care se circulă mai mult în oraș, cu opriri și porniri frecvente. Toate aceste componente suferă în timpul utilizării, ceea ce înseamnă că o mașină cu mai puțini kilometri va fi mai puțin uzată. Sunt însă și componente care sunt afectate de trecerea timpului, indiferent de cât de puțin rulată este mașina.
Este vorba în special de componentele din cauciuc și materiale plastice, care sunt afectate de oxigenul din aer. În timp, acestea își pierd elasticitatea, devin casante sau se fărâmițează. Consecința este pierderea etanșeității. Asta înseamnă că garniturile vor începe să piardă lichide, furtunele se vor fisura, iar chederele vor lăsa apa de ploaie să pătrundă în interior.
În plus, umezeala va duce la apariția coroziunii, care va afecta elementele metalice. La fel, lumina soarelui va afecta vopseaua caroseriei, care se va coji și va permite formarea ruginii. Am putea spune că rugina este cel mai mare dușman al unei mașini mai vechi.
De aceea întreținerea unei mașini este extrem de importantă. Uleiul uzat favorizează uzura motorului, așa că înlocuirea acestuia la timp va prelungi durata de viață. Înlocuirea garniturilor defecte va asigura etanșeitatea și funcționarea corectă a sistemelor auxiliare ale mașinii. Protejarea caroseriei, curățarea zonelor ruginite și aplicarea unui strat de lac protector va preveni apariția ruginii. Curățarea periodică a interiorului va preveni uzura tapițeriei și a elementelor din plastic.