Care este diferența dintre ambreiajul uscat și cel umed?

Publicat: 22 09. 2020, 14:42
Care este diferența dintre ambreiajul uscat și cel umed?

Ambreiajul este un dispozitiv mecanic care cuplează și decuplează transmisia de putere. Prin cuplare transmite un moment de putere a unei mișcări de rotație, sau întrerupe această mișcare de rotație prin decuplare.

Ambreiajele sunt folosite în mecanismele care au 2 axe, în general unul dintre ele este antrenat de un motor, iar celălalt antrenează cealaltă parte a mecanismului. Dezactivarea transmiterii cuplului de rotație, lasă cele două axe să se miște independent.

Ambreiajul uscat

Un ambreiaj uscat, așa cum sugerează și numele, este un tip de ambreiaj care nu este scăldat în lichid și folosește frecare pentru a asigura mișcarea. Acest tip de ambreiaj nu are nicio lubrifiere. De obicei ambreiajul are dimensiuni mai mari pentru a crește suprafața plăcii de frecare pentru o răcire optimă, deoarece se încălzește din cauza fricțiunii plăcii. Nivelul de zgomot în ambreiajul uscat este mai mare în comparație cu cel al ambreiajului umed și continuă să crească pe măsură ce ambreiajul continuă să se uzeze.

Ce trebuie să știți despre ambreiajul uscat?

-În ambreiajul uscat, lubrifiantul nu este aplicat și, prin urmare, transmisia cuplului este mai bună;
-Ambreiajele uscate au, în general, o singură placă;
-Acestea sunt utilizate în situații în care cuplul este mai mic;
-Uzura este mult mai mare în cazul ambreiajului uscat;
-Particulele de praf datorate uzurii sunt colectate în capacul carcasei;
-Ciclul de viață al ambreiajului uscat este adesea mai mic în comparație cu cel al ambreiajului umed;
-Cerințele de întreținere și costurile unui ambreiaj uscat sunt mai ridicate.

Ambreiajul umed

Un ambreiaj umed este un ambreiaj scufundat într-un lichid (ulei) de răcire, care totodată păstrează curate suprafețele de contact, face utilizarea mai lină, și prelungește astfel durata de funcționare. Ambreiajele umede, din cauza mediului umed în care se află, tind însă să piardă la transmisie prin „alunecare” o parte din puterea cuplului motor al axei primare.

Ambreiajele umede pot face față intrărilor de cuplu mult mai mari. Într-un ambreiaj umed, uleiul de ungere menține suprafețele curate și oferă performanțe mai fine și o durată de viață mai lungă.

Ce trebuie să știți despre ambreiajul umed?

-În cazul ambreiajului umed lubrifiantul este aplicat pentru a disipa căldura de pe suprafețele de frecare aflate în contact;
-Acest tip de ambreiaj se află în interiorul carcasei motorului;
-Ambreiajele umede ale mașinilor au mai multe plăcuțe cu un aport de ulei pentru a lubrifia și a răci componentele;
-Acestea sunt utilizate în situații de cuplu ridicat în care nivelurile de frecare sunt și ele ridicate;
-Nivelul de zgomot în ambreiajul umed este mai mic în comparație cu ambreiajul uscat. Prezența uleiului între plăci ajută la gestionarea mai bună a zgomotului;
-Uzura este mult mai mică în cazul ambreiajului umed;
-Particulele de praf datorate uzurii sunt îndepărtate de filtrul de ulei prezent în carcasa ambreiajului;
-Ciclul de viață al unui ambreiaj umed este adesea ridicat în comparație cu cel al ambreiajului uscat;
-Cerințele de întreținere și costul unui ambreiaj umed sunt foarte mici.