De ani buni știm cu toții că „iarna nu e ca vara”, chiar dacă în ultimii ani căderile de zăpadă au fost mai degrabă modeste. Iată 7 lucruri vitale pe care trebuie să le verifici la mașină când vine iarna pentru a nu avea surprize.
Pregătirea mașinii pentru sezonul rece este una dintre cele mai importante operațiuni pe care trebuie să le facă șoferii pentru a se feri de surprize în această perioadă. Nu numai că o mașină pregătită te va duce în siguranță la destinație, dar te va răsplăti și pe termen lung.
Sezonul rece aduce cu sine provocări noi pentru șoferi, de la vizibilitatea precară, la aderența redusă și o uzură mai mare a componentelor mașinii. O mașină nepregătită va accentua efectele negative și va pune presiune suplimentară pe șofer într-un moment în care acesta se confruntă deja cu o sarcină mai dificilă în spatele volanului.
Cele mai importante lucruri vitale de care depinde siguranța pasagerilor iarna fac parte din așa zisul trio de aur – lumini, anvelope și frâne. Acestea sunt primele care trebuie verificate în sezonul rece. Nu plecați la drum dacă oricare dintre acestea nu îndeplinește standardele de siguranță.
1. Lumini
Farurile nu trebuie doar să funcționeze, ci trebuie să fie și corect reglate. Șoferii trebuie să verifice reglajul farurilor încă din toamnă, când întunericul cade mai devreme iar conducerea pe timp de noapte crește ca pondere. Farurile incorect reglate fie nu vor ilumina corespunzător drumul, fie îi vor orbi pe cei care vin din față. Ambele situații sunt la fel de periculoase. Înainte de a porni la drum trebuie să verifici, de asemenea, ca sticla farurilor să fie curată. În special în cazul farurilor cu lupă, mizeria depusă pe far va afecta serios eficiența acestora.
2. Anvelope
Anvelopele sunt esențiale pentru rularea în siguranță la temperaturi scăzute. Nu degeaba legislația impune montarea anvelopelor de iarnă sau all-season adaptate pentru iarnă. Acestea se recunosc după marcajele speciale M+S, fulgul de nea sau „muntele cu trei vârfuri”. Cei care sunt prinși fără anvelope de iarnă pe șosele acoperite cu zăpadă, gheață sau polei riscă o amendă substanțială și reținerea certificatului de înmatriculare. Chiar dacă nu a nins, anvelopele de iarnă asigură o aderență superioară în condiții de frig. Sub temperaturi de 7 grade Celsius, cauciucul anvelopelor de vară se întărește și nu mai poate asigura performanțele de frânare necesare.
3. Frâne
Un sistem de frânare perfect funcțional este esențial pe drumurile acoperite cu zăpadă sau cele cu aderență scăzută. Prin urmare, este esențial ca sistemul de frânare să fie verificat la începutul iernii. Momentul perfect pentru a face acest lucru este atunci când schimbi anvelopele cu cele de iarnă. În afară de starea discurilor și a plăcuțelor de frână, șoferii trebuie să verifice și nivelul lichidului de frână. Scăderea nivelului din vasul de expansiune trădează o problemă mult mai gravă a sistemului de frânare – mașina trebuie verificată obligatoriu într-un service specializat.
Nu doar siguranța este importantă pe timp de iarnă, ci și buna funcționare a mașinii. Verifică aceste lucruri la intrarea în sezonul rece pentru a nu avea surprize în cel mai nefavorabil moment.
4. Antigel
Dacă acesta nu asigură suficientă protecție la îngheț, lichidul de răcire din motor va îngheța, iar întregul sistem de răcire va fi distrus. În cazurile grave, chiar motorul poate fi afectat. Verificarea o poți face chiar și tu, folosind un accesoriu pe care-l cumperi de la magazinele de piese auto. Temperatura indicată trebuie să fie de cel puțin -20 de grade. Dacă este mai ridicată, va trebui să adaugi antigel proaspăt. Dacă diferența este mare, va trebui să mergi la service pentru înlocuirea lichidului de răcire. În cazul în care nivelul lichidului de răcire a scăzut, este foarte posibil ca instalația de răcire să piardă lichid. Mașina va trebui verificată într-un service.
5. Lichid de parbriz
Și acesta va trebui să asigure un serviciu corect la temperaturi scăzute, prin urmare în vasul spălătorului de parbriz va trebui să ai lichid de iarnă încă de la finalul toamnei. Dacă lichidul de vară nu s-a terminat – cu carantina este foarte posibil acest lucru – va trebui să golești rezervorul înainte de a turna lichidul de iarnă. Ține cont de faptul că cele două tipuri de lichid de spălare nu se vor omogeniza, iar cel de vară va îngheța. Dezghețarea este un proces de lungă durată – mașina va trebui ținută într-un garaj încălzit cel puțin 24 de ore.
6. Baterie
Frigul afectează o baterie cu atât mai mult cu cât starea de încărcare a acesteia este mai scăzută. Bateriile aflate în ultima perioadă a vieții vor avea cel mai mult de suferit din cauza frigului. Verificarea bateriei este, prin urmare, esențială. O baterie care are o tensiune scăzută la borne (sub 12,5 V) va trebui încărcată cu un redresor cât mai curând posibil. În special dacă vei conduce mașina pe distanțe scurte iarna, bateria se va descărca și poți ajunge în situația neplăcută să nu mai poți porni mașina.