Experienţă la volan te învaţă că lucrurile nu stau chiar aşa cum ţi-ai dori atunci când vine vorba de consumul de combustibil. Manevrele executate greşit, stilul de condus, defecţiunile pieselor sau alte probleme pot contribui la un consum crescut de combustibil. Însă, poate fi redus consumul de combustibil? Se pare că DA. Specialiştii Autokappa susţin că există câteva metode practice care te pot ajută să circuli cu un consum mai mic de combustibil.
Un automobil care nu are uleiul sau filtrele schimbate la timp va avea un raport de combustie cu un randament mai mic. Puţini dintre şoferi cunosc faptul că, pentru a produce aceeaşi forţă că un motor cu o întreţinere corectă, creşte automat consumul de combustibil al maşinii. De exemplu, un filtru de aer plin de praf (colmatat) poate creşte consumul cu până la 12%.
Ce rol au aceste piese şi de ce trebuie schimbate?
Uleiul de motor influenţează în mare parte performanţă motorului, consumul de combustibil şi emisiile de noxe. De aceea, perioada optimă pentru schimbarea uleiului este la fiecare 15.000 de km (în funcţie de tipul motorizării) sau la 12 luni. În ceea ce priveşte filtrele, importantă şi rolul lor sunt destul de des subestimate, şoferii schimbându-le mai rar decât trebuie. Specialiştii Autokappa recomandă, pentru o funcţionare eficientă şi corectă, că orice componentă a maşinii să fie schimbată conform specificaţiilor date de producător.
Presiunea din pneuri este importantă. Verifică dacă este potrivită pentru temperaturile exterioare şi dacă anvelopele sunt umflate la presiunea corespunzătoare din cartea tehnică. O presiune scăzută a pneurilor va conduce la o rezistenţă mai mare la înaintare şi automat la un consum mai mare de combustibil cu 3-4%.
Ştiai că o presiune corespunzătoare în pneuri asigură o frânare optimă? Dincolo de consum este vorba şi de siguranţă ta şi a celorlalţi pasageri.
Pentru un confort sporit şi pentru a putea porni la drum în siguranţă şi comod, majoritatea conducătorilor auto utilizează climatizarea/aerul condiţionat. Acest confort se traduce într-un consum de 1 litru/100 km. Mulţi şoferi nu ştiu că există maşini care au climatronic ce nu se poate opri şi merge mereu. Modele mai noi de maşini însă, oferă posibilitatea când nu se mai doreşte aer rece, să fie apăsat butonul ECON. Cu acest buton activat compresorul nu mai este angrenat, deci motorul are sarcina mai mică şi automat un consum mai redus. Alte metode de reduce a consumului implică utilizarea parasolarului iarnă pentru a dirija fluxul de aer cald spre parbriz şi a accelera dezgheţarea. Vara, se recomandă să deschizi geamurile şi să aştepţi evacuarea aerului fierbinte şi apoi, să foloseşti sistemul A/C pe modul automat. De asemenea, este indicat să foloseşti un parasolar sau jaluzelele din dotarea autovehiculului pentru a reduce cât se poate expunerea la soare a habitaclului.
Îţi place să conduci cu viteză? Ar trebui să te mai gândeşti la acest aspect! Deplasarea cu viteze prea mari (sau prea mici) influenţează negativ consumul. Motorul trebuie să fie utilizat la limita minimă a regimului optim de turaţie pentru a obţine un raport consum-cost bun, ceea ce implică schimbarea rapidă a treptelor de viteză.
La deplasarea pe autostrada cu viteză maximă de 130 km/ora consumul poate creşte cu 30-40% faţă de valoarea nominală. Tips: utilizează sistemul de control al vitezei de croazieră pe autostrada pentru a diminua consumul.
La deplasarea în localităţi, cu viteze sub 50 km/ora cu opriri şi staţionări dese cu motorul pornit în ambuteiaje, consumul poate creşte cu 40-50%. Specialiştii susţîn că o viteză moderată şi constanţa, de 50 km/ora, ajută la scăderea nivelului de combustibil.
Tot pentru scăderea consumului de combustibil, specialiştii sunt de părere că utilizarea frânei de motor contribuie la acest aspect. Ce înseamnă frână de motor? Înseamnă că maşină îşi reduce viteză de deplasare cu ajutorul motorului, nu prin intermediul sistemului de frânare mecanic.
Maşinile care au motoare cu injecţie au consum zero în frână de motor, iar dacă turaţiile la care se aplică procedeul nu sunt prea ridicate, motorul nu are de suferit pe termen lung. Pentru a folosi frână de motor se recomandă să păstrezi distanţă faţă de celelalte maşini atunci când te afli în trafic.