5 lucruri esențiale care nu ți se spun niciodată la școala de șoferi
Cei mai mulți știu că nu poți deveni șofer înainte de a face școala de șoferi. Foarte puțini conștientizează însă faptul că absolvirea unei școli de șoferi nu te transformă automat în șofer. E nevoie de multă practică și sunt multe lucruri pe care le vei învăța pe parcurs. Iată 5 lucruri esențiale care nu ți se spun niciodată la școala de șoferi.
Școala de șoferi are rolul de a te învăța deprinderile de bază pentru manevrarea în siguranță a unei mașini. Pentru toate celelalte, urmează un proces îndelungat de învățare. Nu degeaba în primul an șoferii se numesc începători și trebuie să poarte în geam un semn distinctiv – „lămâia”. Totuși, e mai bine să înveți aceste lucruri din experiența altora decât să-ți pui în pericol viața în acest proces.
Lucruri esențiale care îți pot salva viața dar nu ți se spun la școala de șoferi
Probabil unul dintre cele mai importante lucrurile care nu ți se spun la școala de șoferi este să nu brachezi roțile atunci când aștepți într-o intersecție să faci stânga peste axul drumului. Cei mai mulți șoferi fac acest lucru instinctiv în timp ce așteaptă să se elibereze sensul opus pentru a face dreapta peste axul drumului.
Totuși, să rămâi cu roțile drepte până în momentul în care chiar poți face dreapta îți poate salva viața. În cazul în care un șofer neatent te va lovi din spate vei fi împins în față dacă ai roțile drepte – nu e mare problemă. Dacă însă ai roțile bracate, mașina va fi împinsă pe contrasens, cu consecințe tragice dacă vei fi lovit de o mașină care circulă cu viteză și al cărei șofer nu are suficient timp de reacție.
Un alt lucru important pe care puțini șoferi începători nu îl conștientizează este bruscarea comenzilor. Volanul trebuie mișcat cursiv, chiar dacă uneori trebuie să facem acest lucru rapid. O mișcare bruscă stânga-dreapta nu va face decât să arunce mașina de pe traiectorie prin efectul de bici – sistemul ESP va stabiliza mașina, dar nu poate face minuni. Mișcările bruște de volan pot părea amuzante în condiții de aderență bună, dar imediat ce vremea se răcește și aderența scade te pot costa mașina (sau viața).
O frână puternică este mai sigură decât o mișcare bruscă a volanului
Ca o consecință a celor de mai sus, un șofer trebuie să știe că, și în situații de urgență, o frână sănătoasă este mai bună decât o manevră bruscă de evitare. Spre exemplu, dacă din neatenție ai ieșit cu roțile din dreapta pe acostament nu trebuie să tragi stânga brusc – ai toate șansele să sfârșești manevra cu un accident. Nu se întâmplă nimic grav dacă mergi cu roțile pe acostament – poți reveni pe bandă cu o mișcare calmă și progresivă a volanului.
De asemenea, dacă îți sare un animal în față, este mai bine să frânezi decât să încerci să-l eviți. Dacă aș avea 100 de lei pentru fiecare accident grav produs de un șofer care a încercat să evite un animal sărit în fața mașinii aș fi un om bogat astăzi. Orice manevră bruscă din volan va destabiliza mașina. În funcție de viteza la care se întâmplă acest lucru și de amploarea mișcării volanului, lucrurile pot scăpa de sub control extrem de rapid.
Nu în ultimul rând, când ești la volan este necesar să fii atent la ceea ce fac ceilalți participanți la trafic. Bicicletele trebuie depășite larg, iar copiii sunt, de regulă, imprevizibili. Un lucru însă este trecut cu vederea. Atunci când treci pe lângă un autobuz oprit în stație, poți vedea din timp dacă cineva se pregătește să traverseze prin fața autobuzului. Trebuie doar să privești pe sub partea din față a autobuzului pentru a observa din timp umbrele sau chiar picioarele celor care vor ajunge în fața mașinii câteva clipe mai târziu.
În afară de aceste sfaturi, nu uitați de cele 10 reguli de aur pe care trebuie să le cunoască orice șofer începător.