5 fluide pe care trebuie să le verifici periodic la mașină

Publicat: 19 08. 2021, 14:09
Actualizat: 19 08. 2021, 14:10

Mașinile moderne au nevoie de fluide, care îndeplinesc sarcini diferite – de la lubrifiere și răcire la transmiterea forței. Iată care sunt cele mai importante 5 fluide pe care trebuie să le verifici periodic la mașină pentru o funcționare corespunzătoare.

Intră în Galeria FOTO

Cei mai mulți șoferi știu că schimbarea regulată a uleiului este o condiție a unei funcționări fără probleme a motorului. Totuși, uleiul de motor nu este decât unul dintre fluidele care pun o mașină în mișcare. Alte tipuri de fluide sunt necesare pentru a îndeplini roluri cheie în funcționarea normală a unei mașini, și toate acestea trebuie verificate și schimbate sau completate periodic.

Dacă acestea își pierd calitățile sau au un nivel prea scăzut, pot sta la baza unor defecțiuni extrem de costisitoare sau chiar a unor situații periculoase pentru ocupanții mașinii. Iată care sunt cele 5 fluide importante ale mașinii pe care trebuie să le verifici periodic.

5 fluide pe care trebuie să le verifici periodic: Uleiul de motor este cel mai important

1. Uleiul de motor
Fără ulei motorul nu poate funcționa, iar absența sau calitatea slabă a acestuia poate duce la distrugerea celui mai scump ansamblu al unei mașini. Griparea motorului se produce atunci când ungerea este necorespunzătoare, fie pentru că nu este suficient ulei în instalația de ungere, fie pentru că acesta nu-și mai poate îndeplini funcția.

Este recomandat ca verificarea nivelului de ulei să se facă cel puțin o dată pe lună, cu mașina parcată pe o suprafață orizontală. Înlocuire uleiului se face la fiecare revizie a mașinii, la intervalele recomandate de producătorul mașinii sau, cel mai rar, o dată pe an.

2. Uleiul transmisiei
Uleiul din cutia de viteze are un rol la fel de important ca și cel de motor, chiar dacă schimbarea acestuia se face mai rar. Asta deoarece temperaturile și sarcinile din cutia de viteze și diferențial nu sunt nici pe departe la fel de mari ca cele din motor, iar transmisia nu „mănâncă” ulei. Scăderea nivelului este posibilă doar în cazul unor scurgeri, care sunt ușor de văzut.

În cazul mașinilor cu transmisie automată clasică (convertizor de cuplu), verificarea nivelului de ulei se face la fel ca în cazul uleiului de motor – există o jojă și un bușon în compartimentul motor. Pentru celelalte, verificarea se poate face într-un atelier specializat. Înlocuirea uleiului transmisiei se face la intervalele specificate de producător – de regulă la fiecare 50.000 km sau trei ani.

Atenție la lichidul de frână! Viața ta depinde el

3. Lichidul de răcire (antigel)
Acesta asigură transferul de căldură între motor și mediul înconjurător, prin intermediul radiatorului de răcire. În plus, lubrifiază instalația de răcire și pompa de apă și trebuie să reziste la temperaturile scăzute din timpul iernii. Nivelul acestuia trebuie verificat periodic. Atenție! Niciodată nu trebuie să deschizi capacul radiatorului sau al instalației de răcire atunci când motorul este încins – riscul de arsuri este foarte ridicat.

Calitatea antigelului poate fi verificată folosind benzi de testare (pentru determinarea pH-ului și a nivelului de glicoli (care asigură rezistența la îngheț). Înlocuirea lichidului de răcire se face la intervale care depind de tipul acestuia – de regulă de la 2 ani pentru cel obișnuit, 3 ani pentru cel Long Life (LLC) și 5 ani pentru cel Super Long Life (SLLC)

4. Lichidul de frână
Este, probabil, cel mai important pentru siguranța circulației, asigurând în mare măsură performanțele de frânare ale unei mașini. Dacă acesta lipsește, mașina nu mai poate frâna, iar dacă își pierde calitățile va permite formarea vaporilor în instalația de frânare din cauza temperaturilor ridicate de operare, cu o reducere drastică a performanțelor de frânare și posibil blocarea roților.

Verifică periodic nivelul lichidului de frână urmărind marcajele de pe rezervorul din compartimentul motor. Evită să deschizi rezervorul, lichidul de frână absoarbe rapid umezeala din aer. Contaminarea cu vapori de apă duce la apariția vaporilor în instalație și pierderea performanțelor de frânare. Înlocuirea lichidului de frână trebuie să se facă o dată la doi ani.

5. Lichidul servodirecției
Cele mai multe mașini moderne au renunțat la servodirecția hidraulică în favoarea celei acționate electric. Totuși, parcul de mașini al României fiind unul foarte vechi, avem foarte multe mașini cu servodirecție hidraulică. Nivelul lichidului servodirecției se verifică periodic cu ajutorul marcajelor de pe vasul de expansiune. Înlocuirea este recomandat să se facă la fiecare doi ani sau potrivit indicațiilor producătorului mașinii.

Reguli de bază la verificarea și completarea fluidelor unei mașini

1. Parchează întotdeauna pe o suprafață orizontală pentru o măsurare corectă a nivelului fluidelor.

2. Întotdeauna consultă manualul mașinii în primul rând.

3. Dacă este nevoie să completezi, întotdeauna fă-o cu un fluid care respectă specificațiile producătorului. Și mai bine, dacă știi ce ai pus anterior, folosește exact același produs, pe cât posibil.

4. Înainte de a scoate capacul unui rezervor de fluid, șterge mizeria cu o cârpă curată. Orice mizerie care cade în rezervor poate cauza probleme mai târziu.

5. Nu depăși nivelul maxim indicat – prea mult este la fel de dăunător ca și prea puțin.

6. Nu uita de lichidul de spălare a parbrizului. Verifică periodic, completează frecvent și nu uita ca iarna să folosești un lichid rezistent la îngheț. Atenție! lichidul de vară și cel de iarnă nu se amestecă omogen. Golește lichidul de vară la începutul sezonului rece înainte de a completa cu un produs de iarnă.

7. Nu te panica vara când vezi sub mașină apă sau lichid incolor. Este condensul produs de instalația de aer condiționat. Lichide de orice altă culoare sunt un semnal de alarmă.