4 mituri despre cutia de viteză automată

Autor: Marius Vișan 12 aug. 2019 Utile
4 mituri despre cutia de viteză automată

Puţini ştiu că prima transmisie automată ce avea să doteze automobilele de serie, a fost realizată de inginerii de la General Motors înaintea celui de-al doilea Război Mondial şi se numea HydraMatic. Primul automobil care a beneficiat de această transmisia automată a fost Oldsmobile Series 70 în anul 1938. HydraMatic avea patru trepte de viteză şi marşarier, treptele de viteză schimbându-se cu ajutorul angrenajelor planetare hidraulice atunci când turometrul atingea cuplul maxim.

Cutia HydraMatic s-a dovedit a fi un model fiabil, în ciuda faptului că nu avea convertor de cuplu, ci un cuplaj lichid. Această era foarte apropiată de tehnologia deţinută de cutiile automate din prezent, singură diferenţa fiind dată de lipsa Park-ului, care se realiza după ce şoferul schimbă prin levierul de la volan în treaptă Reverse şi cupla o pârghie, fixând astfel maşînă pe loc.

Americanii au îmbrăţişat maşinile cu transmisie automată încă de dinaintea celui de-al doilea Război Mondial, în timp ce europenii le-au respins timp de mai multe decenii. În România, cutia de viteze automată a fost respinsă şi blamată ani la rând din diverse motive, majoritatea fiind legate de faptul că, mulţi şoferi nu le-au încercat, şi au luat miturile ancestrale privind cutiile de viteză automate că fiind adevărate. Aceste reacţii pot fi înţelese până la un punct, ţînând cont de istoricul care datează în ceea ce priveşte apariţia şi evoluţia cutiei de viteze automate.

În prezent, şoferii români sunt în continuarea destul de reticenţi la achiziţia maşinilor echipate cu o cutie de viteze automată, considerând acest tip de transmisie mai lent şi un mare consumator de combustibil. Mecanicii de la autokappa.ro au făcut o listă cu mituri care contribuie la această reticenţă.

1. Întreţinerea mai scumpă a cutiei automate

FALS! Nu e un mit faptul că o maşină cu transmisie automată este mai scumpă, însă confortul şi experienţă la volan a viitorului posesor bat orice preţ. Însă asta nu înseamnă că şi întreţinerea acestei transmisii este automat mai scumpă.

În primul rând, o maşină cu o cutie automată nu mai are nevoie de schimb de ambreiaj, volantă sau diferiţi rulmenţi, defecte care apar în cazul maşinilor cu transmisie manuală din cauza erorii umane.

Cutia automată schimbă singură treptele de viteză în momentul în care este nevoie. Dacă intervine o defecţiune sunt la fel de uşor de reparat la orice service mulţi-marca ce deţine o echipa de specialişti în domeniu.

2. Consum mai mare de carburant

Acest mit este parţial adevărat deoarece, în anii 90, cutia de viteză automată consumă mai mult întrucât nu era atât de performanţă cum este astăzi. Această deţinea 3 sau 4 trepte de viteză, era lentă, iar motorul era turat mai mult decât era necesar. Până nu demult, cutiile de viteze automate aveau o greutate de circa 50 kg, fapt ce îngreuna caroseria şi creştea consumul de combustibil.

Modelele recente au rezolvat însă această problema: noile modele nu doar că au transmisii mai uşoare, ci şi mai performante, asigurând astfel o turaţie optimă şi, automat, un consum mai mic de carburant şi implicit mai puţine noxe. În prezent, cutiile automate actuale au consumuri apropiate de cele manuale, în special în cazul celor robotizate sau cu dublu ambreiaj, iar cutiile automate CVT pot avea consumuri chiar mai mici. În plus, o maşină cu transmisie automată protejează motorul împiedicând astfel supra-turarea dar şi sub-turarea acestuia.

3. Performanţe dinamice scăzute

FALS! Cutia de viteze automată a fost îmbunătăţită de-a lungul timpului. Astăzi, treptele acesteia se schimbă rapid, fără intervenţia şoferului, la o turaţie optimă. În cazul noi generaţii de cutii, vorbim de cutii cu transmisie automată cu dublu ambreiaj, şi nu numai, ce au că dovadă performanţe uluitoare ajungând până la 0.15 secunde, fiind mai rapidă decât orice şofer experimentat pe o cutie de viteze manuală.

În prezent, toţi producătorii de super şi hipercar-uri au doar maşini cu transmisie automată. În ceea ce priveşte brandurile auto celebre, multe dintre acestea au ales transmisia automată, mai ales pentru modelele de maşini cu motoare puternice. Motivul? În timp, cutiei de viteze automate i s-au adus multe îmbunătăţiri de impact: a devenit mai rezistenţă, treptele se schimbă mai rapid, randamentul fiind controlat electronic. În concluzie, transmisia automată este mai performanţă decât cea manuală.

4. Uleiul la cutia de viteză automată nu se schimbă

FALS! Că orice mecanism în mişcare, şi cutia de viteză automată are nevoie de lubrifiere. Cu fiecare schimbare de treaptă de viteză, uleiul adună reziduuri, şi este supus unor temperaturi foarte înalte, temperaturi ce îi modifică proprietăţile de lubrifiere şi gradul de oxidare. Mai exact, conform specialiştilor, gradul de oxidare al uleiului este dublu la fiecare 7 °C peste 80 °C. Trebuie menţionat că orice cutie de viteză automată funcţionează pe baza unor circuite hidraulice, lichidul din interiorul acesteia fiind asemănător cu lichidul de servo-direcţie, dar mai subţire.

Este ştiut faptul că, un şofer obişnuit parcurge o medie de 15.000 kilometri/an, aşa că schimbarea lichidului de transmisie se realizează la aproximativ 6 ani. Dar cine ştie în ce condiţii arată lichidul în decursul celor 6 ani? De aceea, este recomandat, că uleiul de transmisie să fie schimbat mai devreme, la fiecare 2 – 3 ani sau la fiecare 70.000 kilometri, astfel încât să prelungim durata de funcţionare a autovehiculului.

.

 

 


Urmărește Promotor.ro pe Google News



Marius Vișan
Marius Vișan
Marius Vișan a poposit în lumea auto în anul 2015, însă cu jurnalismul online este familiarizat încă din anul 2006 când a început cursurile Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării. Contactul cu mașinile l-a luat la vârsta de 18 ani, odată cu obținerea permisului auto. Pasiunea ... citește mai mult
Visan Marian
Visan Marian
Începând cu anul 2015, Marian Vișan s-a implicat în domeniul auto, însă experiența sa în jurnalismul online începe din 2006, în timpul studiilor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării. La vârsta de 18 ani a început să se familiarizeze cu mașinile odată cu obținerea permisului ... citește mai mult

Comentarii
Inchide