10 lucruri pe care nu le ştiai despre airbaguri
Varianta de început pentru sistemul care în zilele noastre poartă numele de airbag a apărut acum aproape 70 de ani, mai exact în 1950. Erau nişte soluţii incipiente ale unui sistem care se va dovedi extrem de utile pentru siguranţa pasagerilor.
Lucruri pe care probabil nu le ştiaţi despre airbag-uri:
1. Prima maşină care a beneficiat de airbaguri a fost modelul Oldsmobile Toronado, produs de General Motors începând din 1966 până în 1992.
2. În 1955 a fost patentat un sistem de airbag asemănător cu cel din ziua de azi, dar care avea suficiente minusuri. Unul dintre acestea era faptul că şoferul declanşa airbag-ul prin apăsarea unui buton.
3. În 1987, Porsche 944 Turbo a devenit prima maşină pentru a avea airbag-uri pentru şofer şi pasageri ca echipament standard. În acelaşi an opţiunea a devenit disponibilă în premieră şi pe o maşină japoneză – Honda Legend.
4. Primul accident produs între două autovehicule echipate cu airbaguri a avut loc la 12 martie 1990 în Virginia, Statele Unite ale Americii. Un Chrysler LeBaron produs în 1989 a lovit un alt Chrysler LeBaron într-o coliziune frontală, ceea ce a dus la declanşarea ambelor airbag-uri ale şoferului. Cei doi şoferi au suferit doar răni minore, în ciuda deteriorării excesive a vehiculelor.
Airbagul pentru pietoni
5. Compania Alpinestars a prezentat acum câţiva ani o nouă generaţie a airbag-ului purtat pe corp. Acesta se adresează motocicliştilor. Sistemul se declanşează automat când detectează un accident. Senzorii incorporaţi au nevoie de 30-60 de milisecunde pentru a detecta un accident şi de aproximativ 25 de milisecunde pentru a umfla.
6. În Europa, airbagurile au fost introduse pe maşini la începutul anilor 1990. Începând cu anul 1991, patru producători – BMW, Honda, Mercedes-Benz şi Volvo – au oferit airbag-ul pentru unele dintre modelele lor de vârf, dar la scurt timp după aceea, airbagurile au devenit o caracteristică comună a mai multor maşini. Ford şi Opel fiind printre producătorii care au introdus airbag-ul pe modelele sale în 1992. După acestea două au urmat Citroen, Fiat, Nissan, Peugeot, Renault şi Volkswagen.
Cât de sigure sunt airbag-urile contrafăcute
7. Airbag-urile contrafăcute montate pe maşinile care au fost reparate după ce au fost implicate într-un accident sunt inutile în cazul unui alt accident. Acestea se pot umfla insuficient sau mai grav, pot să explodeze în faţa pasagerilor.
8. Airbag-ul panoramic. Dispozitivul este instalat chiar în echipamentul panoramic al trapei. Capabil să se desfacă în doar 0,08 secunde, airbagul se întinde din spatele vehiculului spre faţă. Declanşată de senzorul de înclinare al vehiculului, dispozitivul arată ca o saltea de aer care acoperă întregul tavan cabinei.
9. Statisticile au demostrat că un airbag omoară o persoană la 22 salvate.
10. 300 de km/h este viteza cu care se umflă un airbag, în timpul unui accident.