Am ales un model Dacia Logan MCV 1,6 MPI GPL, deoarece este o maşină mare, care se pretează la drum lung pentru cinci persoane, în care poţi încărca multe bagaje (datorită celor 700 de litri ai portbagajului) şi despre care producătorul afirmă că este mai rentabilă decât versiunea diesel. Oare aşa o fi?
Comparând această versiune cu celelalte motorizări, se vede clar că motorizarea cu GPL este cea mai scumpă dintre versiunile pe benzină şi puţin mai ieftină decât versiunile diesel. Diferenţa de preţ între 1,6 MPI şi 1,6 MPI GPL este de 900 euro, iar versiunea diesel de 70 CP este mai scumpă cu numai 200 euro. În ce priveşte performanţele dinamice, chiar dacă Logan MCV este departe de un automobil sportiv, pierderile la rularea cu GPL sunt insignifiante. Rămâne de văzut cât de mult va fi influenţat condusul de cuplul ceva mai mic şi de turaţia maximă mai mare la care acesta este atins, în condiţii de relief variat.
Să vedem dacă instalaţia GPL îşi merită banii. Pentru calcul, am luat ca referinţă cursul valutar din data de 22.04.2008, adică 1 euro = 3.5638 RON. Am considerat, prentru preţurile carburanţilor, staţia de alimentare MOL Lujerului (Bucureşti Sector 6), deoarece este în drum spre Autostrada Bucureşti-Piteşti (pe unde voi pleca din capitală) şi are pompă GPL.
GPL | 2.3 | RON/litru |
Benzina 95 | 3.94 | RON/litru |
Benzina 98 | 4.35 | RON/litru |
Diesel | 4.26 | RON/litru |
Deoarece cursul valutar variază, iar preţurile la carburanţi sunt sensibil diferite de la o staţie la alta, următorul calcul are doar caracter informativ. Însă ne ajută destul de mult în calculul principal al amortizării în timp a versiunii GPL faţă de celelalte variante de motorizare.
Din tabelul comparativ între preţuri, se observă că Logan MCV GPL este mai scump decât toate celelalte versiuni pe benzină şi puţin mai ieftin decât versiunile diesel. Faţă de versiunea echivalentă 1,6 MPI, diferenţa de preţ se cifrează la 3.207 RON, în schimb motorizarea 1,5 dCi 70 este mai scumpă cu numai 713 RON. Diferenţe de preţ care nu favorizează versiunea cu GPL la prima vedere.
Luând în considerare consumul mediu al fiecărei motorizări, GPL-ul are cel mai redus cost pe kilometru, mult mai mic decât al motorizărilor strict pe benzină, dar la o distanţă nu prea mare de motorizările diesel (faţă de 1,5 dCi 85, diferenţa este de numai 0,02 RON/km). Dacă, însă, se utilizează atât benzină, cât şi GPL, costul pe kilometru în cazul variantei 1,6 GPL creşte, depăşindu-l pe cel al motorizărilor diesel. Totuşi, rămâne sub nivelul costului pe kilometru al celorlalte motorizări pe benzină.
Astfel, pentru exemplificare, în cei 1.500 care trebuie parcurşi, costurile pentru GPL s-ar cifra la circa 300 RON, ceea ce înseamnă o economie teoretică de numai 30 RON faţă de motorizările diesel. Este adevărat, faţă de motoarele pe benzină diferenţa este de peste 150 RON. Dacă, însă, voi consuma şi rezervorul de benzină (ceea ce înseamnă parcurgerea celor 1.500 km cu două plinuri de GPL şi unul de benzină), costul va creşte cu 800 RON şi îl va depăşi pe cel din cazul motorizărilor diesel.
O primă concluzie: pentru ca această deplasare să fie rentabilă cu Dacia Logan MCV GPL, trebuie să utilizez doar GPL. Reversul medaliei este autonomia mult mai redusă în cazul rulării doar cu GPL, sub 500 km. În condiţiile în care motoarele pe benzină depăşesc 600 km, iar cele diesel se apropie de 1.000 km. Este adevărat, dacă aş utiliza şi benzina din rezervor, autonomia ar depăşi mia de kilometri. Dar atunci costurile ar creşte faţă de un motor diesel – toată lumea preferă să oprească mai des decât să scoată mai mult din buzunar. Oricum, reţeaua de pompe GPL este destul de extinsă, iar, în cazul terminării şi ultimului strop de gaz din rezervor, se poate utiliza rezerva de benzină, deci nu risc să rămân în pana prostului.
Am ajuns şi la calculul amortizării. În funcţie de mediul preponderent de rulare cu maşina, am realizat trei tipuri de calcule: pentru consumul mediu, pentru cel extraurban şi pentru cel urban. Concluziile sunt normale în unele cazuri şi surprinzătoare în altele. În cazul în care se rulează doar cu GPL, Dacia Logan MCV GPL este clar o opţiune mai bună decât versiunile diesel: pe de o parte preţul maşinii este mai mic, pe de altă parte costurile pe kilometru sunt mai mici. Faţă de versiunile pe benzină, amortizarea variantei cu GPL survine relativ repede – doar faţă de versiunea omonimă 1,6 MPI, fără instalaţie GPL, kilometrajul pentru amortizare este mai ridicat (cu precădere în cazul rulajului extraurban): puţin peste 35.000 km, ceea ce înseamnă o amortizare în aproximativ 2 ani (pentru un rulaj mediu de 15-20.000 km/an).
În schimb, dacă se optează pentru utilizarea ambilor combustibili, benzină şi GPL, situaţia se înrăutăţeşte. Amortizarea versiunii cu GPL faţă de motorizările pe benzină creşte foarte mult, ajungând ca, în cazul versiunii mai ieftine 1,4 MPI, să depăşească limita celor 100.000 km. Doar faţă de motorizarea 1,6 16V s-ar justifica achiziţionarea versiuniii cu GPL. În ce priveşte motoarele diesel, asistăm la o răsturnare de situaţie: în cazul rulajului mediu şi al celui urban, motoarele dCi devin destul de repede o achiziţie mai avantajoasă din punct de vedere al costurilor. Mai ales în oraş, versiunile diesel recuperează foarte rapid diferenţa iniţială de preţ. Doar la rulajul extraurban amortizarea devine prea puţin rentabilă – în cazul motorului diesel de 85 CP ajungând la aproape 400.000 km!
Prin urmare, maşina dotată cu instalaţie GPL este rentabilă doar dacă se utilizează strict acest mod de funcţionare. Caz în care mă întreb de ce mai există rezervorul convenţional de benzină, care are şi o capacitate mai mare decât a celui GPL. Mai ales pentru breakul Logan MCV, ar fi interesant dacă rezervorul de GPL ar fi măcar dublu, iar cel de benzină redus la aproximativ 10 litri, doar pentru urgenţe. Probabil că aceste modificări ar induce costuri prea mari, care ar afecta rentabilitatea versiunii GPL.
Mai trebuie ţinut seama de faptul că aceste calcule ale amortizării sunt legate doar de consum şi costurile combustibilului. Pentru un calcul şi mai elocvent ar trebui luate în considerare şi costurile de întreţinere (revizii, consumabile) sau deprecierea în timp. În plus, valorile de mai sus sunt variabile în funcţie de preţurile la pompă practicate de fiecare producător – însă, deoarece diferenţele nu sunt aşa de mari, concluziile de până acum sunt destul de relevante.
Însă acestea sunt doar teoretice. În următoarele zile vom vedea şi cum stăm în practică. Zilnic veţi putea citi concluziile în jurnalul de bord al acestui test de consum. Sugestiile (sau reclamaţiile) sunt binevenite, ca întotdeauna. Miercuri 23 aprilie este prima zi în care Dacia Logan MCV GPL va parcurge primii kilometri sub egida promotor.ro.
VEZI TOATE INFORMATIILE PAS CU PAS IN DOSARUL "Dacia Logan MCV GPL – test de consum".