Pentru ca testul să fie şi mai concludent, am ţinut un jurnal de bord, pentru fiecare tronson parcurs, în acelaşi timp orientându-ne şi după indicaţiile computerului de bord (care are mai mult rol psihologic, mai ales în ce priveşte aşa-zisul consum instantaneu…). Deşi am remarcat că valoarea vitezei medii indicată de computer este diferită de cea reală, consumul mediu a fost foarte apropiat de cel real, aşa încât indicaţiile computerului de bord sunt puncte de reper care ajută destul de mult în cazul în care este vizat un consum economic. Mai jos găsiţi jurnalul de bord al acestei excursii, completat conştiincios de ambele echipe pentru fiecare maşină.
Pe autostrada spre Piteşti am obţinut o medie orară relativ scăzută, de 59 km/h (62 conform computerului de bord), din cauza lucrărilor la podul peste Argeş, însă per ansamblu viteza de croazieră s-a menţinut în jurul valorii de 100 km/h perioade destul de lungi. Nu este de neglijat faptul că, spre Piteşti, autostrada este într-o uşoară urcare. Traversarea unui Piteşti destul de aglomerat sau micile ambuteiaje din sate au afectat din nou viteza medie, până la Râmnicu Vâlcea aceasta fiind de numai 40 km/h. Însă am mai remarcat o uşoară scădere a consumului mediu, direct proporţional cu scăderea vitezei. De la Râmnicu Vâlcea până la pensiunea unde ne-am cazat am trecut cu brio de Valea Oltului, urcuşurile relativ abrupte fiind contrabalansate de coborârile rapide, unde am recuperat atât în ce priveşte viteza medie, de circa 50 km/h, cât şi în ceea ce priveşte consumul. Seara ne-am permis câteva momente de destindere în Sibiu, Capitala Europeană a Culturii în 2007, pe drumul dus-întors nemaiţinând seama de stilul economic…
Ziua a doua a însemnat un traseu mai lung, dar şi trafic relaxat, astfel încât, până la Sighişoara, computerul de bord a arătat, pentru prima oară, un consum mediu sub 4,0 litri/100 km, cu toate că nu au lipsit rampele şi pantele. După o pauză relativ lungă în acest orăşel medieval, am pornit spre Braşov, orele amiezii consemnând şi o intensificare a traficului greu. Cu toate acestea, am menţinut un tempo destul de ridicat, cu o medie de peste 55 km/h şi un consum de aproximativ 4,2 litri/100 km. Drumul de la Braşov spre Bucureşti s-a pretat cel mai bine stilului economic, consumul arătat de computerul de bord fiind de 3,6 litri/100 km pentru maşina promotor.ro şi de 3,8 pentru cea condusă de useri. În plus, cu toate că traficul a fost destul de aglomerat la plecarea din Braşov şi pe unele porţiuni de pe Valea Prahovei sau de pe Centura Bucureştiului, viteza medie s-a cifrat la peste 50 km/h.
Traseu | Distanta | Indicatii computer bord | Echipe | |
viteza medie | consum mediu | |||
PBV1 – Pitesti | 101 km | 62 km/h | 4,3 l/100 km | promotor.ro |
61 km/h | 4,4 l/100 km | useri | ||
Pitesti – Rm. Valcea | 69 km | 41 km/h | 4,3 l/100 km | promotor.ro |
41 km/h | 4,5 l/100 km | useri | ||
Rm. Valcea – pensiune | 94 km | 50 km/h | 4,2 l/100 km | promotor.ro |
46 km/h | 4,5 l/100 km | useri | ||
Sibiu tur-retur | 34 km | 29 km/h | 5,4 l/100 km | promotor.ro |
31 km/h | 6,1 l/100 km | useri | ||
pensiune – Sighisoara | 106 km | 49 km/h | 3,9 l/100 km | promotor.ro |
48 km/h | 4,1 l/100 km | useri | ||
Sighisoara – Brasov | 131 km | 58 km/h | 4,2 l/100 km | promotor.ro |
52 km/h | 4,2 l/100 km | useri | ||
Brasov – PBV1 | 184 km | 54 km/h | 3,6 l/100 km | promotor.ro |
51 km/h | 3,8 l/100 km | useri |
Concluzia noastră este că un condus foarte economic este posibil, însă în condiţiile unor compromisuri relativ mari, ţinând de media orară mai mică şi de confortul mai scăzut (cei mai mulţi dintre şoferi preferă să utilizeze aerul condiţionat cu riscul unei creşteri a consumului). Însă noi nu am terminat aici. Zilele următoare veţi afla mai multe detalii despre cum s-au comportat maşinile, precum şi părerile celor care le-au condus, dar şi ale pasagerilor. Vom afla opinia familiei Zecheru atât despre acest test, cât şi despre maşini, dar vom ridica puţin cortina şi în legătură cu aspectele neoficiale ale excursiei de două zile. În plus, colegii de la go4it.ro ne vor da amănunte despre cum s-au comportat cele două sisteme GPS, testate cu ocazia acestei deplasări, apropo.ro are câteva păreri tranşante despre locurile pe unde am trecut, iar descoperă.ro vă invită să vizionaţi partea de travel a acestui test.
Nu în ultimul rând, ne bucurăm că acest prim test de consum, la care au participat şi doi useri ai site-ului promotor.ro – o premieră pentru presa auto din internetul românesc -, s-a finalizat cu un rezultat foarte bun. Aşteptăm comentariile voastre, dar şi idei pentru viitoarele evenimente de acest gen. Până atunci, suntem curioşi să vedem cât de bun este tortul austriac promis de Gerhard Plattner.Atunci când am decis să realizăm un test de consum cu două Skoda Roomser 1,4 TDI (vezi aici datele tehnice şi preţurile), în care să vă provocăm şi pe voi să consumaţi puţin, Gerhard Plattner, recordmenul consumurilor reduse, a promis un tort echipei care va obţine sub 5 litri/100 km. Asta în condiţiile în care, recent, jurnalistul austriac a încheiat un tur european, la bordul unei maşini similare cu cele pe care le-am avut în test, în urma căruia a obţinut un consum mediu total de 4,5 litri/100 km.
Noi am reuşit, pe un parcurs de 700 km în ţară, să îl surclasăm pe Plattner, obţinând nişte valori la care nu ne aşteptam deloc la începutul testului, datorită condiţiilor de drum care ne aşteptau: 4,24 litri/100 km pentru maşina condusă de echipa promotor.ro şi 4,35 litri/100 km pentru cea condusă de echipa userilor, familia Zecheru. Este adevărat, Gerhard Plattner a abordat un stil de conducere normal, utilizând aerul condiţionat şi având maşina încărcată cu trei manechine cu apă (pentru simularea unei familii) şi bagaje. Noi, deşi am fost câte patru în fiecare maşină, am renunţat la serviciile aerului condiţionat şi am abordat un stil precaut şi destul de lent – viteza medie totală obţinută în test a fost de aproape 50 km/h, în timp ce Plattner a reuşit o valoare de peste 70 km/h.
Traseul ales poate fi considerat destul de concludent pentru drumurile pe care le parcurgem în mod normal prin ţară, având porţiune de autostradă, urcuşuri şi coborâşuri, viraje şi drumuri drepte, aglomeraţie în localităţi şi mici ambuteiaje pe şosele – cu alte cuvinte, de toate pentru toţi, chiar şi denivelări anti-europene. Vremea a fost destul de călduroasă în ambele zile, astfel încât renunţarea la serviciile aerului condiţionat a fost suplinită de soluţia arhicunoscută a geamurilor întredeschise. Din fericire, în majoritatea timpului traficul a fost fluent, astfel încât am reuşit să menţinem pe distanţe destul de lungi un ritm constant, foarte important pentru obţinerea unui consum redus. Pe de altă parte, în unele porţiuni ambuteiajele datorate lucrărilor de pe şosea sau înmulţirea camioanelor ne-au mai temperat elanul, afectând în acelaşi timp şi consumul mediu total.
Un alt motiv pentru care am considerat oportună realizarea unui astfel de test de consum pe acest traseu este şi sezonul turistic, Sibiul (Capitala Europeană a Culturii în 2007), Sighişoara sau Braşovul fiind pline. Astfel, o familie care doreşte să facă un astfel de circuit în weekend va constata cu mirare că are nevoie doar de circa 100 RON pentru combustibil, cantitatăţile totale consumate fiind puţin peste 30 de litri de motorină, pentru fiecare maşină. Este adevărat, o familie normală va adopta un stil ceva mai alert, viteza de croazieră optimă permisă de motorul de 1,4 litri TDI fiind puţin peste 100 km/h, iar demarajele şi încetinirile nu sunt făcute atât de lent, cum le-am făcut noi, de către aproape nici un şofer. În plus, vremea impune utilizarea aerului condiţionat, deci, în realitate, consumul mediu va fi mai mare cu 1-2 litri la suta de kilometri.