Primii care au uimit lumea auto în acest al doilea deceniu din al treilea mileniu au fost cei de la Fiat, care ne-au gratulat cu aşa-numita tehnologie TwinAir, premiată, de altfel, cu titlul de „Motorul Anului 2011„. După care a fost rândul celor de la Ford să facă valuri cu noul lor motor din familia EcoBoost, care a primit nu doar laude, ci şi premiul „Motorul Anului 2012„.
Cei de la Fiat au un motor cu numai 2 cilindri, având o cilindree de 875 cmc, un turbocompresor şi un sistem de distribuţie variabilă MultiAir. Inginerii italieni consideră că această structură îi conferă motorului o eficienţă foarte bună (pierderile prin căldură sunt de 67,2% faţă de 69,3% la motoarele cu 3 cilindri, respectiv 71,7% la motoarele cu 4 cilindri), costurile de producţie sunt mai reduse, iar propulsorul este mai compact cu 23% decât un motor cu 4 cilindri având cilindree aproape la fel de mică.
Motorul celor de la Ford are trei cilindri şi o capacitate cilindrică mai mare, de 999 cmc, beneficiind de injecţie directă de benzină (injectoare electromagnetice cu 6 orificii, cu o presiune de injecţie de 150 bar) şi de un turbocompresor, capabil de o turaţie maximă mai mare decât a celui de pe motorul turbo de 1,6 litri. Motorul are o masă mai mică de 100 kg, iar pierderile de căldură la frig sunt de numai 7%, faţă de 10-12% la un motor similar ca cilindree, dar cu 4 cilindri.
Fiecare dintre cei doi producători se laudă cu diverse soluţii pentru reducerea zgomotelor şi a vibraţiilor, creşterea eficienţei energetice, scăderea consumului şi conferirea unui răspuns cât mai bun la accelerare, însă mi-e că toate aceste detalii tehnice riscă să devină plictisitoare pentru necunoscătorii care pur şi simplu sunt interesaţi de cum se comportă maşinile.
Totuşi, nu pot trece mai departe fără să remarc faptul că atât motorul TwinAir, cât şi cel EcoBoost sunt oferite în mai multe versiuni de putere. Italienii au în acest moment în vânzare versiunea de 85 CP, în curând urmând a fi disponibilă o versiune mai potentă, de 105 CP, dar şi una entry-level, de numai 65 CP. Cei de la Ford oferă micul 1.0 EcoBoost în două versiuni, de 100 CP şi 125 CP.
În materialul de faţă am avut la dispoziţie un model de clasă mică, Lancia Ypsilon, cu motorul TwinAir de 85 CP, respectiv un model de clasă compactă, Ford Focus, cu un EcoBoost de 125 CP. Iar acum, să vedem ce impresii lasă aceste maşini din punct de vedere dinamic – pe următoarea pagină.