Pentru a afla cât mai multe despre cele trei modele sportive pe care aveam mai târziu plăcerea să le conducem pe circuit, evenimentul Renault Sport Experience a inceput cu un scurt briefing, in urma căruia jurnaliştii auto au aflat câte ceva despre istoria Renault Sport Technologies, dar şi ce modele de curse fac parte din divizia sportivă a producătorului francez. După prezentare, am făcut cunoştinţă şi cu 3 piloţi români, aceştia jucând rolul de instructori de la care aveam să primim sfaturi şi indicaţii în ceea ce priveşte condusul corect pe circuit.
Unul dintre ei este Alex Filip, pilot in Campionatul Naţional de Raliuri şi campion la clasa două roţi motrice, care a venit şi cu maşina sa de competiţie, un Renault Clio R3 Evo Maxi. Ceilalţi doi se numesc Constantin Răileanu, multiplu campion naţional la karting, şi Salvatore Arcarese, campion la juniori în Cupa Clio Spania şi participant în 2013 în Cupa Europeană Clio.
Ei bine, după ce am făcut cunoştinţă cu cei 3 piloţi profesionişti, nu ne-a mai rămas decât să urcăm fiecare la volanul uneia dintre cele trei modele sportive, Renault Megane RS, Clio RS şi Twingo RS, şi însoţiţi de câte un pilot profesionist, să-i dăm bice pe circuit.
Ţin să precizez şi faptul că maşinile respective erau echipate cu anvelopele de performanţă Michelin Pilot Sport Cup, adică unele dintre cele mai bune pneuri pentru circuit.
Prima maşină pe care am testat-o pe circuit de la AMCKART a fost un Renault Megane 3 RS, sub atenta supraveghere a pilotului Constantin Răileanu. Aşa că am incercat să parcurg două ture pe circuit cât mai rapid posibil, dar ascultând de pasagerul din dreapta când şi unde să frânez. Aşadar, atunci când sub capota din faţa ta ai un motor vânjos de 2.0 litri Turbo, care dezvoltă 265 CP, nu trebuie să te aştepţi decât la senzaţii extraordinare. Cuplul maxim de 360 Nm, prezent de la turaţii joase, oferă un demaraj extrem de bun, iar suspensiile foarte bine setate oferă o stabilitate exemplară în viraje.
Din Renault Megane 3 RS am trecut în Twingo RS. Mezinul gamei Renault este propulsat de un motor de 1.6 litri şi 133 CP, adică suficienţi pentru un model din clasa mini. Acesta s-a dovedit ceva mai distractiv pe circuitul de karting datorită greutăţii şi dimensiunilor mai mici. Spun asta pentru că circuitul de karting este unul destul de ingust, iar dimensiunile mici ale maşinii pot fi un avantaj în acest caz. În schimb, subvirarea işi face prezenţa mult mai devreme, iar stabilitatea nu mai este la cote foarte bune. Asta pentru că vorbim, totuşi, de o maşină de oraş, agilă şi cu performanţe cât să-ţi gâdile orgoliul de pilot.
Şi iată că am ajuns în sfârşit şi la Renault Clio RS, sau mai bine zis Renault Clio RS 200 EDC. Eram nerăbdător să-l conduc pentru că vechea generaţie m-a cucerit pe loc. Însă, faţă de generaţia precedentă, acesta vine cu ceva in plus: noua transmisie automată cu dublu ambreiaj, denumită EDC (Efficient Dual Clutch), ceea ce, în materie de performanţe, oferă un sprint de la 0 la 100 km/h în doar 6,7 secunde şi o viteză maximă de 230 km/h. Sună destul de bine, aşa-i?
Motorul de 1.6 litri Turbo de 200 CP cuplat la cutia de viteze EDC oferă reprize excelente, iar faptul că poţi schimba treptele şi de la padelele din spatele volanului face ca experienţa condusului pe circuit să fie şi mai plăcută. Maşina se comportă la fel de bine ca şi modelul anterior, având o direcţie precisă şi suspensii reglate în aşa fel încât să-ţi dea încredere pe virajele luate mai tare. Alături de mine, l-am avut de data aceasta pe Alex Filip, de la care am invăţat că pentru a urma trasa ideală este nevoie, uneori, să sacrifici un viraj pentru a-l lua cât mai bine pe următorul.
În concluzie, vă pot spune că o asemenea experienţă te face să apreciezi munca celor de la Renault Sport Technologies, care au transformat nişte maşini de oraş în nişte jucării sportive, ce-ţi pun zâmbetul pe buze.