Porsche Ice Force 2013 în Laponia. Ziua 1
Salutări din Laponia, mai precis Ivalo, Finlanda, un minuscul orăşel situat la vreo 200 de km nord de Cercul Polar. N-ai avea ce să faci aici, dacă n-ar fi băieţii de la Porsche Performance Drive, care au amenajat câteva circuite de drift pe un lac îngheţat, profitând de temperaturile de -30 de grade care fac legea prin zonă timp de 4-5 luni. Numele? Porsche Ice Force 2013. Ce a ieşit în prima zi de teste a fost de vis.
Aşa arată un garaj de vis. Nu îndrăzniţi să calculaţi valoarea maşinilor din această hală!
Fără prea multă vorbărie, toate cele patru modele Porsche testate (Carrera S, Boxster S, Carrera 4S şi 911 Turbo) au fost încălţate cu anvelope cu ţinte (4 şi 5 mm). Aderenţa cu aceste anvelope este cu totul din altă lume faţă de cele mai bune anvelope de iarnă la care v-aţi putea gândi. Iar asta spune multe despre cât de importante sunt de fapt anvelopele iarna. Doar gândiţi-vă ce s-ar face o maşină cu 500 de cai aruncaţi pe puntea spate!
Cheia succesului pe gheaţă: anvelopele speciale, cu ţinte
Porsche Performance Drive te învaţă, pe scurt, cum să conduci sportiv un Porsche, păstrându-te în limitele de siguranţă. De data asta, lecţia predată a fost driftingul. Iar aici, fiecare maşină în parte are un comportament diferit. Aş sublinia chiar că, deşi probabil nu veţi conduce un Porsche prea curând, lecţiile învăţate sunt valabile pentru orice maşină, atât timp cât ai în minte ce tip de tracţiune are aceasta, care este repartizarea maselor pe punţi, dar mai ales ce trebuie să faci cu aceste două informaţii atât atunci când ai un drift intenţionat, cât şi când intri într-un derapaj neintenţionat. Căci dacă datul de-a latul este amuzant pe un circuit închis, pe drumurile publice de obicei duce la deces.
Spaţiul la discreţie te îndeamnă să te dai de-a latul…
Esenţa, pe scurt, este că trebuie să ai întotdeauna suficientă aderenţă la nivelul roţilor directoare, deci că trebuie să muţi masa maşinii spre puntea faţă atunci când coteşti, iar de aici ai două decizii de luat – ori pui siguranţa pe primul loc şi intri în viraj cu frână sau frână de motor, apoi accelerezi uşor spre ieşirea din viraj, ori doreşti să faci un drift, caz în care destabilizezi spatele şi apoi brachezi roţile în direcţia în care a luat-o spatele. Normal, uşor de zis, greu de făcut, chiar şi pe gheaţă…
Am fi vrut şi nişte ştergătoare pentru lateral…
Normal, sunt mult mai multe de spus, însă pe larg despre aceste lucruri, într-un articol viitor.
Deocamdată vă las cu galeria foto, dar vă ameninţ de pe acum că avem şi un filmuleţ, aflat în pregătire… Enjoy!