Slalom
Prima probă a cursului de pilotaj OPC este slalomul. La prima vedere o probă inofensivă şi relativ banală pentru un şofer care consideră că are experienţă. Totuşi slalomul este una dintre cele mai complexe probe pentru că trebuie să găseşti echilibrul între viteză şi cât de agresiv eşti cu direcţia. Pentru instructori este proba în care analizează nivelul fiecărui cursant. Prima greşeală la această probă este abordarea slalomului cu o viteză mult prea mare, ceea ce conduce la subvirări puternice. Urmează frânările asociate cu transferul de mase şi apariţia supravirării, plus un travaliu al sistemelor electronice de a menţine maşina pe trasa indicată de cel de la volan. Şi astfel o probă de slalom care trebuie să fie un dans ajunge să semene cu o electrocardiogramă.
Frânare şi evitare de obstacol
A doua probă constă în frânarea de urgenţă şi evitarea unui obstacol. Pentru noi proba a însemnat la început rularea cu 80 km/h apoi frânare de urgenţă concomitent cu acţiunea de evitare. Iarăşi simplu la prima vedere. Aici cursanţii conştientizează cea mai fregventă greşeală efectuată în situaţii de urgenţă, greşeală care este vinovată de o bună parte din accidente. Frânarea de urgenţă înseamnă lovirea pedalei de frână cu ură, şi continuarea frânării cu aceeaşi intensitate până la oprirea maşinii. Marea majoritate a şoferilor exercită o presiune moderată asupra pedalei de frână, ceea ce conduce la o distanţă mare de frânare. Iarăşi o mare parte a şoferilor reduc presiunea exercitată asupra pedalei de frână pe parcursul frânării.
Lucru uşor de remarcat în primele momente ale exerciţiului. La această probă deja începe calvarul instructorilor. Ei trebuie să îi facă pe cursanţi să înţeleagă că în momentul frânării trebuie să lovească pedala de frână nu să o mângâie. Apoi am primit libertatea de a creşte viteza progresiv pentru a descoperi limita la care mai putem menţine maşina pe traseul desenat. Aşa am descoperit că doar 5 km/h în plus fac diferenţa între viaţă şi moarte în viaţa reală.
Să ajungi la Dudenhofen nu este chiar aşa greu. Un zbor până la Frankfurt şi apoi în maxim jumătate de oră, cu o maşină închiriată, ajungi pe tărâmul mitic Opel. Singura problemă este că nu prea ai acces în incintă, securitatea este similară cu cea din jurul unei baze militare. Poate singura modalitate de a avea acces în bază este înscrierea la unul din cele două cursuri oferite de Opel. Cursul de bază se numeşte „Driver Training” şi costă 297,50 euro.
Un curs menit a-l face pe şofer să conştientizeze limitele maşinii sale, să aprecieze cât mai bine disanţele de frânare şi punctele de frânare, ce înseamnă o manevră de evitare… aşa numitul test al elanului. Iar pentru şoferii cu experienţă există OPC Performance Training, un curs care costă 480 euro. Despre acesta vom discuta în continuare. Evident modelele de la curs poartă toate semnătura OPC. Prin urmare Insignia OPC şi versiunea OPC Unlimited, şi Corsa OPC şi Nurburgring Edition. În mod cert în curând parcul va fi completat şi de Astra OPC.