Să nu îşi imagineze cineva că ajungi acolo, te urci la volan şi începi să priveşti înainte pe geamul lateral. Ai de trecut examenul unui instructaj, de semnat ceva unde scrie în limba germană – document pe care, asemenea unui miliardar excentric, l-am semnat fără a mă gândi la cei 2.500 euro pe care trebuia să-i plătesc dacă transformam un Evolution în altceva. O poliţă mai mult decât rezonabilă dacă eşti genul de persoană care nu se poate stăpâni. Dar în acest caz nu îţi recomand respectivul curs, aici este vorba de magie pe patru roţi în adevăratul sens al cuvântului.
Am crezut că va fi un fel de petrecere care implică şi ceva condus. M-am înşelat amarnic şi îmi pare atât de bine că m-am înşelat. Uwe a dorit să ne ofere peisajul complet a ceea ce înseamnă motorsportul, adică nu numai glorie, ci şi rigoare. Am fost informaţi că toleranţa este de maximum 2 minute, iar alcoolul nu are ce căuta în meniu (chiar am fost tratat cu o fiolă în a doua dimineaţă a cursului, înainte să plecăm la circuit). Dacă simţi că astfel de manifestări te-ar putea jigni, atunci iar nu este cazul să ajungi în Finlanda.
Un ultim instructaj în mijlocul glaciaţiunii şi la treabă. Aveam de respectat în linii mari două reguli importante: să pornim pe traseu la intervale de 10-15 secunde între maşini şi să nu depăşim vreo maşină pe circuit. Cum ar fi trebuit să menţinem maşina pe traseul de gheaţă sculptat în zăpadă rămânea la latitudinea fiecăruia dintre noi.
Vis-à-vis de setarea maşinii “proprii”, am fost sfătuiţi să alegem modul Sport, căci aici e optimizată curba de cuplu motor la turaţii joase şi medii, cutia în regimul automat şi programul de rulare pe tarmac, pentru a avea resursele motorului repartizate preponderent pe puntea spate. Astfel puteam accesa mult mai uşor un comportament supravirator şi începe să exersăm driftul. Şi, să nu uit, fiind vorba de piloţi de raliuri, să frânăm cu stângul.
Au urmat două zile pe care nu am cum să le uit în această viaţă. Am plecat de la frustrarea de a nu reuşi să menţin maşina în derapaj pe un viraj simplu şi am ajuns a doua zi la final să termin un tur de circuit pe gheaţă de 6 kilometri într-un drift continuu. Ajungi să negociezi cu zecimile de gram când vine vorba de transfer de mase, vânezi orice micron în care mai poţi menţine maşina în derapaj înainte de a o “arunca” pe următorul viraj.
Descoperi că piciorul drept este atât de sensibil, încât poţi urca propulsorul doar 50 rpm. Distanţele devin relative, maşina se înscrie în viraj la jumătatea liniei drepte, îţi dezvolţi răbdarea, te abandonezi în braţele bolidului şi ce sentiment minunat trăieşti atunci când devii o singură fiinţă – tu şi maşina. Iar aici trebuie plătit tributul cuvenit acesteia.
Reuşeşte să verbalizeze la nivel senzorial, fapt pe care până la urmă nici un pilot de raliuri nu ţi-l poate explica. De aceea nu există o şcoală de şoferi de la care să obţii brevetul de campion mondial de raliuri, există doar locuri precum Rovaniemi unde Mitsubishi îţi oferă şansa de a gusta din fructul oprit.
Apogeul îl reprezintă sesiunea de drift de noapte, atunci când descoperi că poţi mobiliza resurse aparent inexistente din dotarea fiinţei tale, devii un animal de pradă care sfidează întunericul. Pentru a te aduce cu picioarele pe pământ, Uwe Nittel te invită în dreapta într-un Lancer Evolution pentru o probă specială de noapte. Descoperi astfel cât de insignifiant eşti, cât de mult poate Evolution, cum natura devine maleabilă, îşi redesenează fiinţa în funcţie de dorinţa celui de la volan.
Ce a reprezentat Drift and Drive Lancer EVOLUTION Snow & Ice – Wintertraining? Eu, maşina, driftul, privirea în oglinda laterală care se afla la o palmă de bancul de zăpadă, baletul mâinilor pe volan şi al picioarelor pe pedalier, onomatopeele arhetipale care marcau reuşita dansului pe gheaţă. Şi ce dacă au fost minus 21 de grade dimineaţa, ce dacă m-am întors cu buzele arse de ger, ce dacă? Mâine dimineaţă m-aş urca din nou în avion, cu destinaţia Rovaniemi.
Din păcate sunt mulţi care gustă Lancer EVOLUTION Snow & Ice – Wintertraining, iar pentru a ajunge la volan trebuie să te programezi cu aproape un an înainte. Nu uitaţi, aventura costă 2.950 de euro, dar de aceşti bani nu găseşti nimic mai interesant.
Şi întotdeauna universul ludic al copilăriei se va asocia cu cei puternici, corecţi şi de neînvins. Poate şi pentru că atunci totul este zidit pe o fundaţie a dreptăţii şi fair play-ului nealterate de fructele păcatului, pe care le descoperi ceva mai târziu. Iar unul dintre locurile unde găseşti astfel de manifestări şi astăzi este motorsportul. Găseşti aici cavaleri care nu se mai duelează cu morile de vânt, ci cu timpul – un adversar căruia îi descoperi atuuri de-a lungul vieţii.
Mitsubishi este unul dintre eroii care au acceptat provocarea timpului şi au luptat cu armele adversarului pentru a-şi duce la perfecţiune arsenalul. Unul dintre eroii mei este Evolution, Lancer Evolution. L-am descoperit în copilărie, pe probele speciale, sfidând timpul şi îmbrăcându-se în glorie.
Mai târziu aveam să ajung faţă în faţă cu a opta evoluţie. Am socializat relativ puţin cu ea, nu eram suficient de matur pentru a sta de vorbă de la egal la egal. Am avut mai multe întâlniri şi cu a noua Evoluţie. Ceva mai matur, dar şi Lancer îşi mai şlefuise aptitudinile. Pentru a vă da o idee asupra prăpastiei dintre mine şi a noua evoluţie, trebuie să vă povestesc prima întâlnire.
Maşina mă aştepta în parcarea Mitsubishi, era o după-amiază de vară. Destul de încrezător în propriile forţe, m-am apropiat fără pic de teamă. Contact, am trezit propulsorul, l-am lăsat preţ de vreo 5 minute să se încălzească.
Linie dreaptă, treapta întâi, acceleraţia la podea, treapta a doua, metal pe metal, a treia treaptă şi la un moment dat am frânat violent. Timpul şi spaţiul deveniseră relative, aveau tendinţa de a se comprima. M-am speriat, am oprit, m-am dat jos să mai arunc o privire, dar nu prea mă ajutau picioarele… îmi tremurau. Atunci am realizat că îmi doresc să depăşesc stadiul contemplativ.
Singur, în mod cert, poţi avea doar impresia că înveţi să conduci un Evolution şi probabil vei trăi cu această impresie toată viaţa dacă nu treci prin filtrul unor piloţi adevăraţi.
Vei primi diverse recomandări, dar îţi spun că nimic nu se compară cu Lancer EVOLUTION Snow & Ice – Wintertraining. Totul se întâmplă în Finlanda, mai exact la Rovaniemi, Cercul Polar. Nu poţi visa la un scenariu mai bun: peisaj arctic, piste desenate pe lacuri îngheţate, piste care desenează figurine arhaice prin păduri, iar tot acest peisaj este maturizat într-un mod straniu de gerurile arctice.
Există doar un singur mod de a te deplasa în siguranţă acolo, Mitsubishi Lancer Evolution, dar trebuie să ai grijă, pentru că eşti tot timpul sub atenta supraveghere a lui Uwe Nittel – vicecampion mondial de raliuri la grupa N şi fost pilot oficial Mitsubishi. Tot el este cel care a conceput programul şi gradul de dificultate a cursului, iar din acest punct de vedere cu greu poate fi egalat de altcineva.
Vorbim despre cel mai mare complex destinat cursurilor de pilotaj din Finlanda, cu o suprafaţă de 200 de hectare, pe care descoperi mai mult de 15 km de drumuri, împărţite în zone de manevrabilitate şi probe speciale prin păduri. Examenul suprem îl reprezintă proba specială de 3,3 km pe care pot rula în paralel 3 maşini, în genul traseului amenajat la Race of Champions, şi circuitul tehnic de mare viteză de 8 km amenajat pe un lac îngheţat.
Mai era un singur pas, şi anume să văd cum mă descurc cu Lancer Evolution şi cu pneurile de iarnă Kumho echipate cu cuie. Eram uşor emoţionat, pentru că mă aflam la un milimetru de momentul împlinirii unui vis de o viaţă, dar şi pentru că totul urma să fie analizat de un vicecampion mondial, iar driftul cu tracţiune integrală e cu totul altceva.