Jaguar XJ6 – test in RO
Şi ce model avem onoarea de a găzdui în aceste pagini! Poate cel mai frumos, rafinat şi elegant Jaguar construit vreodată. Un XJ6 serie 1 din 1969. Dar să începem cu „a fost odată”.
În 1964, când a început proiectarea lui XJ, existau foarte multe limuzine în oferta Jaguar – MK2, MK10, 420, 420G –, dar toate, într-o măsură mai mare sau mai mică, uzate moral.
Nu trebuie omis faptul că producerea lor era dificilă şi acapara şi resurse financiare semnificative. Din acest motiv, Sir William a luat decizia de a produce un singur model de limuzină, cu valenţe sport, care să le înlocuiască pe toate celelalte. Baza lui a fost E-Type, lansat în 1961.
XJ6 seria 1 cu motor de 4,2 litri (cum este şi cel prezentat în aceste pagini) a fost echipat în versiunea de lux cu diferenţial autoblocant Salisbury şi cutie automată Borg Warner. Dotări de vis pentru acele vremuri. Motorul XK, 6 cilindri în linie cu 2 axe cu came, este o adevărată legendă, fiind proiectat în timpul celui de al doilea război mondial şi lansat pentru prima dată pe XK 120.
A fost produs în diferite configuraţii: 2,4 l, 2,8 l, 3,4 l, 3,8 l şi 4,2 l, ultima variantă, lansată pe E-Type în 1964, echipând majoritatea versiunilor celebre produse de Jaguar. Este un motor care a câştigat cursa de la Le Mans de 5 ori. Ca o picanterie, acest propulsor a fost montat pe tancurile britanice de recunoaştere, transformându-le în cele mai rapide tancuri ale acelor vremuri, şi era creditat cu o viteză maximă de 80 km/h.
El păstrează vopseaua originală şi este într-o excelentă condiţie, primind din partea autorităţilor FIVA din Italia şi România, ASI şi RCR, clasificarea A1. Raritatea modelului vine şi din faptul că propulsorul dezvoltă 245 BHP/248,3 CP. XJ6 în această versiune a fost comercializat doar în Anglia şi Italia, restul ţărilor primind versiuni echipate cu propulsorul de 4,2 litri care dezvolta sub 200 CP, datorită restricţiilor impuse de normele de poluare.
Tapiţeria este realizată din piele Connolly şi se pare că renumele ei nu este doar o legendă, pielea prezentându-se într-o stare impecabilă dacă ţinem cont de vârstă. Din dotarea de serie mai enumerăm aerul condiţionat, luminile de avarie, servodirecţia, reglarea coloanei de direcţie în profunzime, parbrizul faţă cu rezistenţe încorporate pentru dezgheţ/dezaburire, radio-casetofonul stereo (de menţionat că unitatea audio este originală şi funcţionează perfect), care utiliza casete de 8 mm.
Un exemplar impecabil. E ireală starea maşinii. Eşti tentat să crezi la prima vedere că a trecut printr-un proces de recondiţionare, dar nu a fost aşa. Şi astfel ajungem la valoarea de patrimoniu a modelului. O sculptură care poate prinde viaţă. Si cum ştie să trăiască acest model cu cei şase cilindri în linie de sub capotă!