Şi în cazul universului interior putem vorbi de o distanţă de ani lumină între al 7-lea Civic şi cea de-a opta generaţie. Civic-ul din 2000 are un bord în general convenţional, doar plasarea schimbătorului în partea inferioară a consolei, foarte comod şi aproape de volan, fiind un lucru original la vremea apariţiei.
Următorul Civic, însă, e un adevărat exerciţiu de imaginaţie, prin comparaţie. Bordul are o împărţire foarte ciudată, la prima vedere, de parcă designerii japonezi au fost fani mult prea mari ai serialului Star Trek. Efectiv, te simţi ca un mic Jean Luc Picard la volanul acestui Civic – fie că ne raportăm la Civic-ul precedent, fie că ne referim la concurenţii din clasa compactă de la jumătatea anilor 2000.
Mulţi erau tentaţi să acuze look-ul revoluţionar de compromisuri majore în privinţa ergonomiei. Dacă în cazul Civic-ului din 2000 comenzile şi indicaţiile sunt plasate foarte intuitiv şi logic, Civic-ul din 2006 te cam bulversează cu aspectul de navă spaţială şi afişajele digitale.
Ce-i drept, îţi ia ceva mai mult timp să te obişnuieşti cu aşezarea comenzilor în Civic-ul mai nou, dar ulterior realizezi că nimic nu este lăsat la voia întâmplării. Mă rog, aproape nimic – în cazul meu, având o statură medie, displayul vitezometrului cam este ascuns de partea superioară a volanului – sunt curios dacă la Civic 2012 s-a rezolvat problema asta, pentru că vitezometrul tot acolo e plasat.
Volanul actualului Civic are un aspect la fel de futurist ca al întregului bord, fiind mult mai arătos decât al Civic-ului din 2000, dar chiar şi decât al următorului Civic. Iar gruparea indicatoarelor şi afişajelor din spatele volanului nu mi-a pus absolut nici o problemă de lizibilitate – nu prea înţeleg de ce, în cazul noului Civic, se revine la stilul mai convenţional, al ceasurilor de bord.
Îmi place la actualul Civic şi amenajarea comenzilor pentru climatizare şi audio, foarte inteligent departajate, dar având şi butoanele intuitiv diferenţiate ca formă. Se remarcă faptul că noul Civic revine şi în acest caz la un stil mai convenţional (dar nu ca în cazul Civic-ului din 2000!), ceea ce sunt sigur că va fi excelent ca ergonomie. Însă va afecta iremediabil look-ul futurist…
Practic, pot rezuma evoluţia bordului la aceste ultime trei generaţii de Civic aşa: simplu şi ergonomic -> futurist şi ergonomic -> luxos şi ergonomic. Eu unul prefer futurist, deşi cu siguranţă Civic 2012 va marca o evoluţie spectaculoasă la nivelul gadgeturilor.
Dar îmi place şi caracterul practic. Iar, din acest punct de vedere, jos pălăria pentru generaţia din 2000, care m-a uimit prin compartimentarea inteligentă (şi chiar surprinzătoare) a tunelului central sau prin suportul de băuturi plasat în stânga volanului. Civic-ul actual rămâne şi el la cote bune, dar, sincer, a 7-a generaţie e mai ok ca spaţii de depozitare în jurul şoferului, în timp ce generaţia din 2012 am impresia că nu va mai fi aşa de generoasă.
Revenind la Civic-ul actual, este de-a dreptul fascinant cât spaţiu poate ascunde această maşină care pare extrem de compactă din afară. În plus, disimularea mânerelor portierelor spate în montanţi face actualul Civic să arate ca o maşină în 3 uşi, deci te aştepţi la acelaşi gen de acces mai greoi, ca la Civic-ul cu 3 uşi din 2000.
Însă nu e aşa, iar avantajul portierelor din spate ascunse destul de bine în designul general este foarte clar. În plus, spaţiul pentru genunchi este uriaş comparativ cu Civic-ul precedent în trei uşi, dar poate fi considerat foarte bun şi raportat la compactele actuale. Prin urmare, mă aştept ca şi Civic-ul din 2012 să ofere o bună habitabilitate pe banchetă, în ciuda aspectului de hotch-coupe.
Civic-ul actual mai are un atu important: portbagajul foarte mare, care, la apariţia maşinii, reprezenta un record în clasa compactă. Chiar şi acum, 415 litri este o valoare excelentă, mai mare cu 100 de litri faţă de Civic-ul precedent cu 3 uşi. Pentru că vorbim doar de o evoluţie, Civic-ul din 2012 nu va plusa cu nimic în această privinţă, dar va aduce un atu interesant în privinţa modularităţii: şezutul banchetei se va putea ridica la verticală, ca la Jazz.
Per ansamblu, interiorul actualului Civic rămâne foarte actual. Nici din punct de vedere al calităţii nu am ce-i reproşa, deşi Honda anunţă o importantă evoluţie şi în această direcţie pentru Civic 2012. Eventual mă pot lega de o chestie caldă-rece la actualul Civic: butonul roşu de start al motorului, plasat în stânga volanului, nu elimină necesitatea cheii de contact. La noul Civic va fi mai ok, pentru că va fi un buton modern de start/stop a motorului.
Dar uite că am ajuns la motoare – hai să vorbim puţin despre partea tehnică pe următoarea pagină