Ideile geniale se ţin în monovolume mici: Meriva

Publicat: 17 11. 2013, 14:40

Ştirea că Opel Meriva a primit un facelift nu a fost de natură să spargă gura târgului, mai ales că modelul nu s-a numărat printre noutăţile de la Salonul Auto Frankfurt 2013, unde a strălucit Insignia facelift.

Fiind vorba de un facelift discret, am vrut să văd dacă Meriva chiar avea nevoie de aşa ceva, aşa că am luat la o tură pân’la Cluj modelul actual – versiunea facelift urmează să debuteze de-abia în 2014 pe piaţa noastră.

Estetic, faceliftul are rolul de a-i conferi lui Meriva ceva mai multă eleganţă şi rafinament

 

Primul lucru de care mi-am amintit când am luat din nou contactul cu maşina a fost impresia iniţială, din 2010: Meriva nu prea pare de categorie mică. Deşi e bazat tehnic pe Corsa, lungimea de 4,3 metri a monovolumului german e cât a unei compacte obişnuite, iar gabaritul dă impresia de mult spaţiu interior.

Al doilea lucru de care mi-am amintit a fost nedumerirea ”de ce au făcut uşa din spate cu deschidere inversă?”. Doar din raţiuni de design? Ei bine, nu. Această idee ar trebui să fie revoluţionară, dar, din motive care ţin mai mult de tăieri de costuri dictate de oamenii de pe la contabilitate, dar (suspectez eu) şi de o oarecare lene a proiectanţilor, restul lumii auto nu o adoptă.

De ce e Meriva singura maşină accesibilă care a apelat la această soluţie de deschidere pentru uşile din spate?

 

Şi e mare păcat, deoarece uşile din spate ale lui Meriva sunt GENIALE. Iar motivul e dezarmant de simplu: accesul în maşină se uşurează considerabil faţă de soluţia uşilor prinse de montantul central.

Să explic pas cu pas:

  • de obicei, uşile din spate decupează bosajul roţii, iar asta le face inutil de late, pentru că, pe de o parte, nu înseamnă că ai mai mult loc să intri, iar, pe de altă parte, în parcările înguste rişti să dai cu portiera de perete sau de maşina parcată alături

portierele din spate ale lui Meriva oferă o decupare mult mai utilă pentru pasageri, iar gradul lor de deschidere e mult mai uşor de controlat în spaţiile înguste

Portierele din spate ale lui Meriva sunt mai puţin voluminoase, deci mai uşor de controlat în spaţii înguste

 

  • când vrei să intri în spate într-o maşină normală, mai întâi bagi un picior, după care te laşi puţin pe vine, să nu dai cu capul de marginea superioară a caroseriei, apoi îţi introduci încet corpul într-o echilibristică fragilă, mai ales pentru cei în vârstă, după care te trânteşti pe banchetă, tragi şi celălalt picior după tine şi speri că nu ţi-ai sucit coloana…

– în cazul lui Meriva, după ce ai deschis portiera e mult mai uşor să intri în habitaclu, deoarece nu-ţi mai stă uşa în drum, iar pe montantul central ai plasat convenabil un mâner foarte util, care chiar ajută la tragerea corpului înăuntru; cel mai important lucru este decuparea caroseriei în zona de jos, pentru picioare, aşa încât poţi introduce piciorul de la început până spre mijlocul maşinii, iar apoi aşezarea pe banchetă e foarte normală

E mult mai uşor şi mai confortabil să intri şi să ieşi din spate, graţie portierelor cu deschidere inversă

 

  • într-o maşină normală, după ce te-ai pus pe banchetă, te întinzi după mânerul portierei să o închizi, de multe ori efortul fiind mai mare decât ar trebui (ştiţi sintagma ”de ce trâneşti uşa aşa tare?!”) din cauza modului nefiresc în care trebuie să flexezi cotul

– în Meriva, după ce te-ai aşezat confortabil, întinzi mâna în lateral după mânerul plasat la îndemână, iar închiderea portierei se face natural, folosindu-ţi doar mâna, în general nefiind nevoie de flexarea torsului (depinde de constituţia fiecăruia, ce-i drept)

E dezarmant de facil să închizi portiera din spate a Merivei!

 

Poate că nu vi se pare aşa de important ce am povestit până acum, dar vă propun un exerciţiu: mergeţi cu bunicii, dar şi cu copiii, în orice showroom Opel unde există Meriva şi puneţi-i să intre şi să iasă din spate. Apoi puneţi-i să repete ”experimentul” cu maşini normale, de exemplu Astra.

Pun pariu că rezultatul va fi indubitabil pro-Meriva. Mai ales că, maşina fiind un monovolum de 1,6 metri înălţime, portiera din spate are o decupare mai bună pe înălţime decât o compactă obişnuită, de exemplu, deci contorsionarea corpului e minimă.

Ca să vă convingeţi de utilitatea uşilor, faceţi un experiment cu bătrânii, dar şi cu prichindeii

 

Iar asta, deşi pare un detaliu insignifiant (”eu mă uit la alte chestii când vreau maşină!”), e o chestiune foarte importantă cam pentru toată lumea – întotdeauna i-am privit cu milă mai ales pe cei bătrâni cum se chinuie să intre şi să iasă din maşinile normale…

Meriva m-a făcut să ajung la o constatare oarecum amară: în peste un secol de industrie auto, marii producători se laudă cu diverse inovaţii tehnologice, menite a ne face viaţa la bordul maşinii la uşoară, mai confortabilă şi mai sigură. Însă, la drept vorbind, modul de acces în maşină a rămas cam acelaşi de 100 de ani încoace.

Uşile spate cu deschidere inversă sunt clar mult mai practice decât cele convenţionale

 

Ba mai mult, dacă în primele decenii portierele cu deschidere inversă nu erau chiar inedite, ulterior industria auto a adoptat în unanimitate soluţia devenită convenţională, cu plasarea balamalelor pe montantul central. Asta deşi soluţia lui Meriva e mult mai utilă, iar, din punct de vedere al siguranţei, e mai logic să laşi montantul central cât mai puţin modificat (integrarea balamalelor în acesta presupune şi complicaţii structurale).

O soluţie şi mai utilă este, într-adevăr, cea a portierelor culisabile, cum e, de exemplu, Ford B-Max. Însă, pe de altă parte, e şi o soluţie mai complexă şi mai scumpă decât cea a balamalelor, lucruri care contează pentru cumpărătorul pragmatic.

Este ciudat că Meriva e singura maşină accesibilă care oferă această soluţie pentru portierele spate

 

Aşa că, iată, am rămas surprins când mi-am dat seama că portierele din spate ale lui Meriva sunt doar într-o foarte mică măsură un artificiu de marketing, menit a atrage atenţia asupra maşinii. De fapt, ele reprezintă o adevărată evoluţie, pe care ar trebui să o regăsim pe toate maşinile gândite pragmatic.

Ok, dar să revin la maşina din acest test, pentru că am descoperit cu această ocazie şi alte avantaje interesante ale lui Opel MerivaVEDEM PE URMĂTOAREA PAGINĂ