Hibridele Toyota: Invazia viitorului
Toyota a lansat prima maşină hibridă-electrică de serie mare în 1997, când numele Prius deschidea drumul unei adevărate religii în domeniul auto. De atunci, concernul japonez a vândut în aproape 20 de ani peste 4,5 milioane de maşini hibride, devenind Number One în domeniul maşinilor hibride-electrice, un domeniu care de-abia acum începe să se aglomereze.
Cei de la Toyota însă sunt pregătiţi cu o mică armată de modele, care promit să îi ţină pe japonezi pe val şi în viitor. Un viitor deloc roz din punctul de vedere al resurselor petroliere (care încă guvernează categoric lumea auto) şi care va însemna o concurenţă acerbă în sectorul mijloacelor de propulsie neconvenţionale.
„Neconvenţional”… e un termen parcă perimat deja, nu vi se pare? Pentru că, să recunoaştem, maşinile de faţă nu arată deloc neconvenţional raportate la rivalii din fiecare categorie – poate Prius-ul să aibă un spate mai ciudat din punct de vedere practic, dar acceptabil vizual.
Prius rămâne, în mod clar, sinonim cu „maşina hibridă”, dar Toyota s-a gândit să folosească tehnologia popularizată cu mult succes (cel puţin în Japonia şi SUA) de cea mai vândută maşină hibridă din lume şi pe modele din cele mai aglomerate segmente auto pe plan european: clasa compactă şi clasa mică. Adică pe noile Auris Hybrid şi Yaris Hybrid.
Pachetul tehnologic e preluat de pe Prius, dar Auris Hybrid plusează printr-un comportament rutier mai dinamic. E în mod clar o alternativă la compactele diesel de peste 100 CP
Auris e ultimul venit pe piaţă, această a doua generaţie marcând o schimbare radicală de stil faţă de primul Auris. Noua generaţie arată în primul rând agresiv. Şi în al doilea rând prea agresiv pentru o maşină eco, deoarece Prius ne-a obişnuit cu ideea că maşinile ecologice trebuie să arate cuminţi, calme, fără pretenţii sportive.
Noul Auris Hybrid iese din aceste canoane printr-un look frontal cutezător şi stopurile cu o formă oarecum samurai-războinică. Reţeta se continuă şi cu micul Yaris Hybrid, „moaca” sa încruntată, cu o imensă fantă în spoiler, riscând să te facă să confunzi maşina cu varianta de top TS (care încă nu a apărut).
Nu ştiu de ce ţin japonezii neapărat să-i sensibilizeze pe fanii maşinilor care arată sportiv, pentru că logica îmi spune că sportivitatea şi consumul redus se exclud reciproc…
Marile avantaje ale lui Yaris Hybrid se văd în regim urban: mai economă şi mai agreabilă decât o citadină diesel. Preţul măricel devine mai tentant după un calcul de amortizare
Din punct de vedere tehnic, Auris Hybrid are acelaşi sistem Hybrid Synergy Drive de pe Prius, iar Yaris Hybrid o variantă „downsizing” a acestuia. În teorie, amatorii de senzaţii tari nu prea ar avea la ce să se aştepte, dar senzaţiile din realitate nu dezamăgesc. Şi asta deoarece vorbim de aportul unor motoare electrice, marele atu al acestora ţinând de surplusul consistent al cuplului motor maxim: plus 207 Nm la Auris Hybrid, respectiv 169 Nm suplimentari la Yaris Hybrid.
Iar asta se traduce în demaraje şi reprize peste ceea ce oferă dieselurile cu puteri similare ale concurenţei, cele două japoneze fiind împinse cu forţă. Atâta doar că procesul e însoţit de un zgomot cam strident al CVT-urilor şi al urcării în ture a motoarelor pe benzină – ceea ce rivalizează cu sunetul deloc apetisant al motoarelor diesel…
Chiar dacă hibridele Auris şi Yaris au un look mai agresiv, nu înseamnă că te poţi lua la întrecere pe drumurile de munte cu hot-hatch-urile. Rămâne în picioare regula că modele hibride privilegiază confortul, în condiţiile în care manevrabilitatea lui Auris şi agilitatea lui Yaris sunt la cote bune pentru segmentele din care fac parte.
Adevărul este că amatorii de sportivitate vor fi prea puţin satisfăcuţi, iar porţia de dinamism îi va lăsa „flămânzi”… Dar când ajungi la pompă, oare ce contează mai mult în ziua de azi: nu cumva consumul cât mai redus?! Din acest punct de vedere, motorizările hibride ale lui Auris şi Yaris le dau peste nas fără discuţie motoarelor pe benzină cu performanţe similare.
Cine spune că maşinile hibride trebuie să arate cuminţi şi fără pretenţii?!
Ba mai mult, şi fanii diesel îşi vor înghiţi eventualele comentarii flegmatice. Pentru că hibridele Auris şi Yaris sunt foarte economice. Nu mă refer acum la valorile prea optimiste ale consumurilor medii teoretice. Ci la nişte valori reale, de genul 4,5 litri/100 km pentru Yaris Hybrid şi 5 litri/100 km pentru Auris Hybrid. În mediul urban şi având în vedere că maşinile beneficiază de cutii automate!
Un lucru care, sincer, reduce mult diferenţa de bani faţă de maşinile rivale, în special diesel. Însă cireaşa de pe tort de-abia acum urmează: varianta plug-in a lui Prius. Care presupune adoptarea unor baterii litiu-ion ce pot fi încărcate şi de la o priză normală, autonomia strict electrică fiind în jur de 20 de kilometri.
Deci e posibil, nu doar teoretic, să-ţi faci treaba prin oraş cu zero emisii poluante. Sau, dacă te interesează mai mult portofelul, curentul electric te costă de vreo cinci ori mai puţin decât benzina sau motorina consumată pe aceeaşi distanţă… Iar când bateriile s-au descărcat, Prius Plug-in redevine o hibridă confortabilă şi economă, cu un consum mediu de circa 5 litri/100 km. Pun pariu că Prius Plug-in e un preview al viitorului hibridelor Toyota, care vor putea fi utilizate din ce în ce mai mult şi în regim strict electric.
Deocamdată cele trei modele de faţă sunt o declaraţie impresionantă din partea japonezilor şi un răspuns foarte pertinent la moda diesel. Mai trebuie lucrat la temerile ţinând de tehnologia hibridă, dar fiabilitatea dovedită până acum de Prius ar trebui să fie un indiciu simplu.