Ford vine în ajutorul tinerilor şoferi cu programul Driving Skills For Life
Programul gratuit Driving Skills For Life a debutat în urmă cu ceva ani în Statele Unite ale Americii şi, mulţumită reacţiilor pozitive din partea publicului, a fost adus şi în unele state europene (Franţa, Spania, Italia, Germania, Marea Britanie) printre care se numără, mai nou, şi România.
Ford Driving Skills For Life este una dintre activităţile de desponsabilitate socială pe care Ford Motor Company Fund le are în portofoliu. În România, programul este dedicat tinerilor şoferi de 18-24 de ani, dându-le ocazia de a pune în practică tehnici de conducere defensivă, aplicând „la cald” cele învăţate de la trainerii experimentaţi.
Un pic de briefing cu Bogdan Marişca nu strică niciodată
În week-end-ul 13-15 iunie, spaţiul din imediata apropiere a uzinei Ford de la Craiova a fost pregătit pentru „jocacă”, trainerii de la Napoca Rally Academy (coordonaţi de pilotul de raliuri Bogdan Marişca) intruindu-i pe cei înscrişi cu privire la aspecte precum dinamica vehiculului, dinamica roţilor şi conştientizare situaţională.
Mai precis, patru poligoane în care erai învăţat cum să recunoşti şi să eviţi pericolele, cum să judeci viteza şi spaţiul şi cum să manevrezi o maşină scăpată de sub cotrol. Le voi explica în ordinea în care le-am parcurs.
Maşină + poligoane + trimis SMS = măcel
În primul poligon, am fost îmbrăcat într-un costum „de om beat”, care simulează reacţiile şi atenţia (sau, mai degrabă, lipsa lor) pe care le ai atunci când eşti beat. Aici am învăţat că niciodată linia aleasă (din cele două pe care le vezi) nu este cea corectă şi că şutatul într-o minge este o acţiune pe cât de penibilă şi amuzantă, pe atât de periculoasă. Iar costumul de om beat creat de Ford este cât se poate de serios – a fost premiat pentru… eficienţă.
Aşa merge un om beat pe linie
Apoi, în cadrul aceluiaşi poligon, am fost pus în spatele volanului lui B-Max şi trimis pe un traseu delimitat de conuri – primul tur făcându-l cu toată atenţia acolo şi al doilea parcurgându-l în timp ce trimit un SMS. Dacă acele conuri ar fi fost oameni, atunci mi-aş fi luat bătaie de la cinci indivizi că i-am călcat pe picioare. Aici învăţai, practic, cât de periculos este alcoolul şi lipsa atenţiei. Şi cât de penibil eşti când faci demonstraţii beat.
Fiecare „cauciuc special” costă 1.000 de euro
În cel de-al doilea poligon ni s-au explicat lucruri esenţiale pe care trebuie să le verifici la maşină înaintea plecării la drum – presiunea în pneuri, lichidele de sub capotă, poziţia la volan – şi cum anume îţi influenţează (în rău, evident) călătoria atunci când le ignori.
A treia probă implica un Ford Fiesta, două conuri şi pneuri spate fără aderenţă. Şi un instructor care îţi trăgea, din când în când, frâna de mână, în timp ce îţi explica ce anume trebuie să faci atunci când spatele maşinii tale începe să plece într-o parte. Iar în cel de-al patrulea poligon simulai eschiva de ultim moment şi frânarea de urgenţă prin „lovirea pedalei de frână”.
… uite-aşa laşi eurocenţi pe asfalt
La prima vedere, pare doar o joacă – asta până în momentul în care îţi dai seama că atenţia, oricât de mare, este depăşită de viteză excesivă în situaţii limită. Şi că a contrabraca o maşină în supravirare necesită o recunoaştere foarte rapidă a fenomenului.
Evenimentul din week-end-ul 13-15 iunie s-a bucurat de un public destul de mare – peste 400 de tineri, mulţi studenţi ai Universităţii din Craiova, s-au prezentat sâmbătă şi duminică la cursurile speciale. Iar acesta este doar începutul.
Noi spunem doar că ne-ar plăcea ca acest program să devină curs auxiliar obligatoriu în cadrul şcolilor de şoferi. Până atunci, verifică site-ul oficial al programului pentru a profita de următoarea sesiune gratuită de condus defensiv. Pentru că oficialii Ford ne-au „ameninţat” că evenimentul din week-end a fost doar începutul.