În cele din urmă am testat şi un Ford Transit
Connect. Este modelul full electric produs de Ford şi care
deja se vinde pe anumite pieţe europene şi în Statele Unite. Dacă
maşinile nu ar fi marcate cu desenul unui ştecher imens, nimic nu
le-ar da de gol. Poate doar faptul că nu au eşapament şi că în loc
de turometru există un indicator de autonomie. Transit Connect este
ideal pentru uzul urban. O firmă de livrări sau un utilizator
privat ce are nevoie să se mişte doar în oraş ar găsi acest
automobil perfect. Autonomia este de 130 km cu un plin de curent
iar o încărcare completă durează 8 ore de la o priză de 230V.
Viteza maximă este de 120 km/h iar acceleraţia de la 0 la 100
km/h se face în 12 secunde. Cifrele sunt mai mult decât decente
pentru un automobil ce va fi utilizat mai ales în scop utilitar.
Transit-urile Connect au fost destate în cadrul a două programe
desfăşurate oraşele Koln şi Londra. În cadrul testelor
Transit-urile au fost conduse de clienţi selectaţi pentru a vedea
cum se comportă acestea în situaţii reale de zi cu zi. S-a constata
că media zilnică parcursă de maşinile din test a fost de 25-70 km
zilnic. Deci autonomia este mai mult decât suficientă. Însă
automobilele electrice nu pot parcurge distanţe lungi. Acest lucru
rămâne principalul dezavantaj.
Mai interesant este că Ford a ales ca Focus să fie următorul
model full electric din gamă după Transit Connect. Va fi disponibil
spre finalul acestui an în Statele Unite şi din 2012 şi în Europa.
Autonomia modelului Focus Electric va fi de 160 km iar motorul
electric va avea o putere de 123 CP. Durata de încărcare anunţată
momentan este de 3-4 ore. Şi îl aşteptăm cu mare interes.
La Bucureşti erau o mie de grade dar în
Germania era frig şi ploua mărunt. O zi perfectă pentru a vizita
centrul Ford din Aachen. Este singurul centru de cercetare Ford din
Europa şi are 200 de angajaţi care lucrează la Aachen, Koln şi
Lommel în Belgia. Ford Reaserch & Advanced Engineering studieză
toate tehnologiile viitorului şi implementarea lor în viitoarele
modele de serie Ford.
Principalul motiv pentru care am venit la Aachen este
electrificarea. Automobilul electric devine încet dar
sigur parte din oferta tuturor constructorilor de maşini. Iar Ford
nu a stat degeaba. Poate nu a comunicat la fel de mult ca alţii,
dar este mai mult decât pregătit să înfrunte viitorul. Mai mult de
atât, Ford nu s-a concentrat pe un singur domeniu ci a cercetat
toate tehnologiile de propulsie de viitor.
Hidrogenul este soluţia cea mai interesantă, dar costurile de a
sintetiza hidrogen rămân ridicate aşa că celula de combustibil
rămâne o tehnologie pentru viitorul ceva mai îndepărtat. Ford
continuă să studieze acest tip de propulsie, ba chiar am văzut unul
din automobilele cu care face acest lucru. Oficialii Ford spun că
au acumulat peste două milioane de kilometri parcurşi cu vehicule
propulsate cu hidrogen în lumea reală.
Însă viitorul apropiat este electric. Full electric,
hibrid sau plug-in hibrid. Acestea sunt variantele pe care Ford ni
le propune pentru a polua mai puţin.
În zona hibrizilor, Ford activează de multă vreme. Mai precis
din 2004. Dar majoritatea modelelor Ford hibrid sunt comercializate
în Statele Unite. Ca de exemplu modelul Fusion, o berlină
de clasă medie. L-am condus pe un scurt traseu în jurul
centrului de la Aachen şi am descoperit un hibirid corect, dar cu
caracteristici specifice pentru piaţa de peste ocean. Ford Fusion
Hybrid a fost lansat în 2009 şi este animat de un motor de 2,5
litri ce dezvoltă 155 CP. În plus există un motor electric de 40 CP
iar transmisia este de tip automat CVT. Designul nu este pe gustul
europenilor dar maşina se dovedeşte a fi confortabilă. Bordul este
deosebit de încărcat datorită displayului color din stânga şi
dreapta indicatorulu analogic ce indică viteza de rulare. În
Statele Unite acest model costă aproximativ 30.000 USD.