Dacia Logan MCV GPL – ultima etapă

Autor: Oraan Mărculescu 30 apr. 2008 Teste speciale
Dacia Logan MCV GPL – ultima etapă

Ziua de marţi am petrecut-o pe drum, pe traseul Sighetu Marmaţiei – Bucureşti trecând prin Cluj şi Braşov. Faţă de prima rută, care includea autostrada Bucureşti – Piteşti, această rută de întoarcere credeam că va fi mai problematică, datorită aglomeraţiei de pe Valea Prahovei, care ar fi contribuit din plin la creşterea consumului de GPL.

Însă consumul de GPL a crescut sensibil nu din cauza aglomeraţiei, ci dimpotrivă, datorită lipsei acesteia – traficul foarte lejer mi-a permis rularea cu viteze ridicate, însă nu într-atât încât să fiu oprit de poliţie. Sau poate că am avut pur şi simplu noroc? Oricum, părerea mea finală despre Dacia Logan MCV GPL este că se potriveşte foarte bine unui familist, de preferat unul care se grăbeşte încet şi al cărui buget este drămuit de contabilă, pardon, soţie.

Dacă aş fi avut nevastă, copii şi socri, ritmul în care am condus până la Bucureşti ar fi atras după sine divorţul, ura copiilor şi oprobiul public al soacrei. Nu înseamnă că am condus riscant sau ca un nebun, ci trebuie înţeles că valorile înregistrate în acest test de consum pot fi considerate ca maxime, în limita bunului simţ – clienţii normali ai unei astfel de maşini în foarte puţine situaţii i-ar exploata la limită resursele.

Am obţinut un consum mediu final de 9,5 litri/100 km, deci cu 0,7 litri/100 km mai mult faţă de valoarea oficială de 8,8 litri/100 km. Ceea ce, pentru condiţiile reale, este o diferenţă mai mult decât acceptabilă. Dacă ne-am raporta strict la condiţiile de consum extraurban (oficial: 6,9 litri/100 km), diferenţa ar fi foarte mare, de 2,5 litri/100 km. Însă consumul extraurban teoretic este calculat după nişte criterii mult mai "calme". Iar eu chiar nu mi-am propus să merg economic, ca în cazul testului de consum cu Skoda Roomster 1,4 TDI.

Modelul testat a parcurs sute de kilometri cu viteze de croazieră mari, de 120-140 km/h, unde pierderile aerodinamice sunt importante; pe pantele virajate a suportat un condus mai dinamic, cu utilizarea intensivă a retrogradărilor şi frânei de motor; nu în puţine situaţii, ambuteiajele de pe şosele au ehivalat cu aglomeraţia urbană. Deci, în final, pot afirma că acest consum este cu adevărat un consum mixt. Aşa încât un familist normal cel mai probabil ar scoate pe un asemenea traseu un consum de maximum 9 litri/100 km de GPL, chiar şi în condiţiile încărcării până la refuz a maşinii.

combustibil preţ RON/litru kilometri parcurşi litri consumaţi consum l/100 km cost comb. RON
Benzină 95 3,94 192 15 7,81 59,1
GPL 1.584 150,78 9,52 335,48
2,3 468 43,55 9,3 100,16
2,29 467 43,67 9,35 100
2,29 333 31,56 9,47 72,27
1,97 316 32 10,12 63,04
TOTAL 1.776
km
394,58 RON

În ce priveşte costul carburantului, am avut o mică surpriză la Sighişoara, unde preţul litrului de GPL era de 1,97 RON – faţă de 2,29 RON la celelalte pompe de unde am alimentat. Dacă peste tot preţul GPL-ului ar fi fost de 2,3 RON (cât a fost la alimentarea de la plecare, în Bucureşti), costul final de GPL ar fi ajuns la 346,8 RON – cu 11 RON mai mult. Pe de altă parte, dacă nu aş fi mers până la epuizarea GPL-ului din rezervor şi aş fi alimentat ori de câte ori aş fi avut ocazia (deci nu aş fi consumat benzină, decât la pornirea la rece), drumul m-ar fi costat în final 390 RON, cu 4 RON mai puţin. Deci consumul suplimentar de benzină nu mi-a făcut gaură în buget.

Dar, dacă mă raportez la consumul mediu de benzină, de 7,8 litri/100 km (la fel cu cel oficial), alimentarea strict cu benzină m-ar fi costat circa 550 RON – deci cu 200 RON mai mult! Oricum, în condiţiile reale (consum mediu GPL de 9,5 litri/100 km), amortizarea acestei versiuni se obţine după 50.000 km faţă de amortizarea teoretică de 31.000 km. Deci, pentru un parcurs mediu de 15.000 km/an, versiunea cu GPL s-ar amortiza, teoretic, după trei ani. Destul de ok pentru un familist…

Pentru o imagine cât mai concludentă, săptămâna următoare, după ce ne mai liniştim cu micii şi berea de 1 Mai, vom realiza un calcul de amortizare luând în considerare şi costurile cu reviziile, pe care oficialii Dacia ni le vor pune la dispoziţie. Totuşi, cred că tabloul nu se va schimba semnificativ, iar versiunea Logan MCV GPL va rămâne foarte tentantă.

Rămâne, totuşi, o problemă: cât de convenabilă este versiunea diesel dCi de 70 CP faţă de cea alimentată cu GPL? În conducere, motorul diesel oferă mai multe resurse în condiţii de relief variat şi poate fi o ofertă mai tentantă per ansamblu, mai ales pentru amatorii de diesel, care nu sunt puţini. Deocamdată, nu dau un verdict final. Dar cel parţial este foarte bun şi recomand Dacia Logan MCV GPL familiştilor doritori de spaţiu mult şi costuri mici sau chiar micilor întreprinzători, Logan MCV descurcându-se şi cu atribuţiile unui Logan VAN.

La 10.200 euro cu TVA (preţ de bază), această versiune este clar de preferat celorlalte motorizări pe benzină. Modelul de test era versiunea mai scumpă, Laureate, care costă 11.000 euro, doar ABS-ul fiind cu adevărat necesar de pe lista de opţiuni – dar până în 5 mai, este gratis, datorită promoţiei Dacia (sunt sigur, însă, că această promoţie va continua şi după această dată). Ah, şi un mic sfat: ar fi bine să comandaţi şi plasa de reţinere bagaje, pentru roata de rezervă din portbagaj.

VEZI TOATE INFORMATIILE PAS CU PAS IN DOSARUL "Dacia Logan MCV GPL – test de consum".


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...
Tags:



Comentarii
Inchide