Deocamdată, primele impresii despre Dacia Logan MCV GPL nu se referă la consumul de GPL – doar din dimineaţa zilei de joi 24 aprilie va începe jurnalul de bord. Acum vom trece în revistă principalele caracteristici ale acestei maşini.
Este destul de mare, ceea ce induce impresia că este greu de manevrat în oraş. Din contră, MCV se comportă chiar mai bine decât un Logan sedan, deoarece forma paralelipipedică şi suprafaţa vitrată foarte generoasă îi conferă o vizibilitate foarte bună în toate direcţiile, iar dimensiunile maşinii nu sunt prea greu de estimat. Doar în spaţiile restrânse este nevoie de multe manevre, datorită unui ampatament foarte mare şi a unei raze de bracaj insuficiente.
Motorul pe benzină de 1,6 litri şi 90 CP trage în limite normale, ceea ce înseamnă că nu trebuie să ai pretenţii de la el la accelerare, dar nici nu are temperament de melc. Un lucru bun este etajarea primei trepte, care permite rularea cu viteză extrem de mică, fără a fi nevoie de maltratarea pedalei de ambreiaj în aglomeraţia urbană. Zgomotul motorului nu are nimic de a face cu pasiunea, fiind pur şi simplu un sunet de motor pe benzină (ba chiar te duce puţin cu gândul la defuncta Berlină). De la 3.000 rpm devine ceva mai zgomotos, dar muzica se poate asculta la cote foarte decente şi nu se simte neapărat nevoia mai multor materiale fonoabsorbante.
Principala surpriză o reprezintă poziţionarea rezervorului de GPL: nu este în portbagaj, ca să răpească din spaţiul pentru bagaje! Este plasat sub planşeul portbagajului, în locul unde de obicei stă roata de rezervă. Reversul medaliei este că aceasta… şi-a găsit locul în portbagaj. Este, probabil, cel mai mare minus al acestei maşini: roata de rezervă nu dispune de un loc special sau măcar de un sistem de fixare. Pe de altă parte, portbagajul are 700 de litri, totuşi, deci spaţiu pentru bagaje rămâne destul. Soluţia unui kit pentru pană ar fi prea scumpă, deocamdată, pentru un asemenea automobil ieftin.
Butonul pentru comutarea pe GPL este plasat pe consola centrală, ieşind imediat în evidenţă. Conţine şi ledurile pentru „indicaţiile litrometrului”, fiind suficient de intuitiv la prima vedere. Vom vedea dacă şi acurateţea indicaţiilor sale este bună, dar, în lipsa unui afişaj digital sau analogic, ne aşteptăm la o marjă de eroare relativ mare. Apropo de indicaţii, computerul de bord arăta la preluarea maşinii un consum mediu de 9,1 l/100 km, iar la sfârşitul zilei, după un raid de nişte zeci de kilometri prin traficul sufocant din capitală, a scăzut la 8,8. Probabil şi din cauză că Dacia Logan MCV chiar nu te îndeamnă la vitejii, deci am fost blând cu pedala de acceleraţie.
În rest, poziţia la volan nu este grozavă, dar nici nu mă aşteptam la altceva din partea unui automobil în care prefer să stau pe locul din dreapta spate. Ergonomia la volan este aceeaşi ca în cazul lui Logan sedan, iar materialele la fel de ieftine şi neimpresionante. Totuşi, maşina are mai mult decât strictul necesar pentru voiaje lungi: ABS, airbaguri frontale, aer condiţionat, radio-CD Blaupunkt (din păcate, nu e MP3), geamuri faţă şi oglinzi electrice, reglaj lombar pentru scaunul şoferului. Şi foarte mult spaţiu pentru cei de pe banchetă sau portbagaj – este clar din primele minute petrecute în ea că Dacia Logan MCV are cel mai bun raport preţ/spaţiu între maşinile noi ieftine.
Ca o primă concluzie generală, Dacia Logan MCV se pretează de minune în rolul automobilului familist nou şi ieftin. Sau mijloc de transport spaţios şi rentabil. Rămâne să vedem zilele următoare dacă adăugăm şi termenul „economic” acestei versiuni 1,6 GPL.
P.S.
Unii dintre cititori sigur şi-au dat seama că titlul face trimitere la autobuzele „ecologice” din perioada comunistă. Acestea aveau pe plafon câte două rezervoare de gaz care semănau cu… rachetele atomice sovietice. Din păcate, astăzi această soluţie nu mai este luată în seamă pentru transportul în comun, deşi ar putea însemna o reducere importantă a poluării.