Dacia Logan MCV GPL – prima zi de drum

Publicat: 24 04. 2008, 22:00

La intrarea pe autostrada București-Pitești am comutat pe GPL – momentul schimbării alimentării în motor este insesizabil – iar cele patru leduri (corespunzătoare “litrometrului”) au stat aprinse până la kilometrul 80, când primul led s-a stins, ceea ce indica faptul că deja consumasem cam 20% din rezervor. Deci consumul mediu estimativ de GPL este cam de 10-11 litri/100 km în regim de autostradă (pentru o viteză medie de aproximativ 110 km/h), .

În aceleași condiții, celelalte variante de motorizare ar avea un consum mai redus: cam 9-10 litri/100 km cea de 1,6 MPI și circa 6,5-7 litri/100 km dieselul 1,5 dCi.

GPL 2.3 RON/litru
Benzina 95 3.94 RON/litru
Benzina 98 4.35 RON/litru
Diesel 4.26 RON/litru

Dacă ţinem seama de preţurile combustibililor considerate la început, un calcul estimativ arată următoarele costuri pentru parcurgerea autostrăzii Bucureşti-Piteşti:

  • GPL – 30,2 RON
  • Benzină 95 – 44,3 RON
  • motorină – 34.6 RON

Ceea ce înseamnă că autostrada m-a costat mai puțin cu GPL, deci bilă albă pentru Dacia Logan MCV GPL. Pentru ca motorizările pe benzină și motorină să coste echivalent, ar trebui ca aceste versiuni să aibă consumuri mult mai mici: circa 6 litri/100 km pentru 1,6 MPI (ceea ce, în condițiile date, este imposibil), respectiv 5,5 litri/100 km pentru dCi (realizabil cu foarte multă atenție, nicidecum într-un stil normal de conducere).

Al doilea led s-a stins după încă 60 km, în condițiile unui mers rapid, dar cu multe întreruperi și încetiniri datorate traficului. După încă 110 km a mai rămas un singur led aprins, iar aprinderea ledului roșu, corespunzător rezervei de GPL, a survenit după un parcurs total de 300 km, înainte de Sebeș. Foarte interesant, ledul roșu a rămas aprins încă 180 km! În condițiile în care câteva zeci de kilometri au fost parcurși în regim urban, în traficul relativ aglomerat din Cluj.

După care, la terminarea gazului din rezervor, comutatorul emite câteva bipuri de atenționare, pentru ca șoferul să comute pe benzină. Am fost comod și am vrut să văd dacă sistemul acționează automat – bineînțeles că trecerea pe benzină a fost dictată de computerul de bord, nefiind necesară intervenția mea.

La finalul primei etape, rezultatele sunt foarte bune: 480 km parcurși cu aproximativ 45 litri GPL, ceea ce înseamnă un consum mediu de 9,4 litri/100 km, respectiv un cost de 103,5 RON. Pentru acești bani, ar fi trebuit ca motorul pe benzină să aibă un consum mediu de numai 5,5 litri/100 km (lucru chiar imposibil), iar dCi-ul un consum de numai 5 litri/100 km (în condițiile date de trafic și regim de conducere, nu cred că Dacia Logan MCV 1,5 dCi ar putea coborî sub 6 litri/100 km).

În concluzie, varianta 1,6 MPI GPL clar este mai rentabilă decât motorizarea alimentată doar cu benzină, cel puțin din punctul de vedere al costurilor cu combustibilul, iar diferențele dinamice sunt prea mici față de avantajul economiei bănești.

Față de motorizarea diesel, din punctul meu de vedere, versiunea GPL are mari lacune în ce privește comportamentul motorului în regimurile mici și medii și, mai ales, la reprize. Pe ruta București-Cluj sunt de preferat resursele motorului diesel, mai ales în rampe și depășiri, dar disconfortul auditiv este destul de mare, contribuind din plin la creșterea oboselii psihice (mă număr printre oamenii pentru care zgomotul dieselului este dezagreabil).

Însă pentru fanii diesel, acest argument nu este un neajuns, unii fiind aproape dependenți de “ronțăitul” dieselului. Diferențele de costuri sunt mult mai mici între GPL și diesel, dar nu nesemnificative: am ajuns la Cluj cu doar 100 RON, în timp ce motorul dCi mi-ar fi “păpat” cel puțin 110 RON (corespunzător unui consum foarte optimist de 5,5 litri/100 km, în aceleași condiții de condus).

Deci economia GPL-ului față de motorină îmi permite să iau vreo 20 de ouă pentru Paști și trei plicuri de vopsea. Să aveți parte de Sărbători frumoase de Paști! Ne reauzim zilele următoare cu detalii despre Dacia Logan MCV GPL.

Dacă ar fi să ne luăm după datele oficiale ale constructorului, ar fi trebuit ca autonomia mașinii, în regim extraurban, să se cifreze la 580 km. Însă cei 480 de kilometri acoperiți cu un plin de GPL au fost mai aproape de valoarea autonomiei corespunzătoare unui consum mediu (450 km).

Explicația este foarte simplă: ambuteiajele, mai mici sau mai mari, prezente în orice oraș și orășel au dus la obținerea unei viteze medii execrabile, de numai 40 km/h. Asta în condițiile în care nu am menajat mașina pe autostradă sau tronsoanele de viteză de pe șoselele naționale.

Ghidul momentelor în care “am ars GPL-ul de pomană” arată în felul următor:

  • ieșirea de pe autostradă, la Bascov (Pitești) – ambuteiaj de o jumătate de oră (se construiește un pasaj subteran, iar circulația este pur și simplu gâtuită la ieșirea din Pitești – pe sensul opus, dinspre Râmnicu Vâlcea, coloana de mașini depășea 5 km!)
  • câteva locuri unde se lucrează pe drumul național și se circulă pe o singură bandă, cu oprire la semafor
  • viteză mică și dese opriri pe centura de ocolire Râmnicu Vâlcea, din cauza camioanelor
  • ambuteiaj la intrarea în Sibiu, în zona hypermarketurilor (fiind chiar înainte de sărbători, nu știu dacă este la fel și în restul timpului)
  • megaambuteiaj la intrarea în Sebeș (am parcurs 6 km într-o oră), în principal datorită traficului de camioane, dirijat doar de trei polițiști
  • alte mici ambuteiaje în celelalte orășele și relativ aglomerat la coborârea Feleacului spre Cluj

Deci pot spune că desele momente “bară la bară” sau de mers la ralanti pot fi echivalate cu mersul prin oraș, astfel că, per total, pe ruta București-Cluj se poate considera că am obținut un consum mixt.

Vremea capricioasă a fost un alt factor de încetinire – deși nu mi-am propus să dobor recorduri de viteză cu o mașină destinată familiștilor calmi și precauți. Dacă, la intrarea pe autostradă, ploaia măruntă nu m-a împiedicat să rulez cu viteze de croazieră de 130-150 km/h, de la kilometrul 50 încolo vremea s-a înrăutățit, obligându-mă să reduc drastic viteza, chiar și până la 90 km/h.

Un alt factor a fost traficul de camioane, la trecerea pe lângă acestea, ștergătoarele nemaifăcând față debitului de apă aruncat pe parbriz, deci vizibilitatea se reducea mai mult decât simțitor. Așa încât autostrada București-Pitești mi-a luat puțin peste o oră.

Ploaia a continuat, mai mult sau mai puțin intensă, până la Sibiu, traficul fiind destul de mult afectat din această cauză. După Sibiu, soarele a înlocuit norii, însă pe foarte puține porțiuni am reușit să mai recuperez, depășind cu puțin limita legală de viteză. Mi-am dat seama că Dacia Logan MCV este o mașină antiradar: impresia de viteză este accentuată de zgomotele motorului și de cele aerodinamice, astfel încât 100 km/h par cam 150 km/h… Am mai spus, de fapt, că Logan MCV se adresează familiștilor calmi.

Așa încât un stil relaxat de condus cred că ar face aproape insesizabilă scăderea de putere pe GPL, care impune retrogradări chiar și de două trepte la depășiri, reprizele durează mai mult decât m-am așteptat, iar urcarea dealurilor, cu pedala la podea, îți permite să admiri peisajul mai mult decât dacă ai merge pe benzină. Totuși, cred că pierderile în ce privește performanțele sunt minore având în vedere că GPL-ul costă doar jumătate față de benzină.