Calculele iniţiale privind amortizarea versiunii GPL faţă de celelalte motorizări ţineau seama doar de costurile combustibilului, iar rezultatele erau excelente: pentru valorile oficiale ale consumurilor medii, Dacia Logan GPL se amortiza după cel mult 31.000 km faţă de versiunea 1,6 MPI, iar, faţă de motorizările diesel, nici nu se mai punea problema amortizării, decât în cazul parcursului strict urban (caz în care dieselul de 70 CP devine mai rentabil după cel puţin 60.000 km).
Rezultatul la finalul testului mai schimbă puţin datele problemei, deoarece consumul mediu înregistrat a fost de 9,52 litri – cu 0,72 litri de GPL mai mult decât consumul oficial (8,8 litri/100 km). Faţă de versiunea 1,6 MPI, amortizarea ar ajunge la 50.000 km, cu 20.000 km mai mult decât cea teoretică. Este adevărat, vorbim de o valoare maximă, obţinută în condiţiile unui stil de conducere agresiv – un şofer familist „normal” estimez că ar obţine o valoare de maximum 9 litri/100 km de GPL.
Însă, pentru un calcul şi mai concludent al costurilor, trebuie luate în considerare şi reviziile – în 100.000 km, versiunile dotate cu instalaţie GPL reclamă un preţ mai mare cu 359 euro (+TVA) faţă de motorizările pe benzină, ajungând la 1.010 euro. Suma pare destul de mare, dar, dacă o divizăm pentru fiecare interval de revizie, înseamnă un cost mediu de 200 euro la fiecare 20.000 km. Un alt punct sensibil ar putea fi faptul că, pentru versiunile cu GPL, nu se poate opta pentru extinderea opţională a perioadei de garanţie, care, în cazul versiunilor doar pe benzină, costă 195 euro (pentru 3 ani sau 100.000 km).
MOTORIZARE | 1.6 MPI (GPL) | 1.4 MPI | 1.6 MPI | 1.6 16V | 1.5 dCi 70 | 1.5 dCi 85 |
cost revizii 100.000 km | 1.010 euro | 651 euro | 651 euro | 628 euro | 825 euro | 825 euro |
Dar ce se întâmplă cu amortizarea teoretică? Ei bine, luând în considerare şi reviziile, tot versiunea GPL iese în câştig faţă de motorizările pe benzină, chiar dacă intervalul de amortizare creşte cu 10.000 km faţă de versiunea 1,6 MPI. Cea mai mare diferenţă se înregistrează în regim extraurban, investiţia în versiunea GPL fiind amortizată de abia după 50.000 km – deoarece modelul MCV se pretează mai mult pentru trasee extraurbane, acest lucru le-ar putea da de gândit celor care fac puţini kilometri anual, însă nu ar fi o problemă pentru MCV-urile folosite intens de firmele de curierat, de exemplu.
Amortizare faţă de: | 1.4 MPI | 1.6 MPI | 1.6 16V | 1.5 dCi 70 | 1.5 dCi 85 |
Consum mediu | |||||
doar combustibil | 14.000 km | 31.000 km | 15.000 km | – | – |
combustibil si revizii | 17.000 km | 42.000 km | 30.000 km | – | – |
Consum extraurban | |||||
doar combustibil | 15.000 km | 36.000 km | 16.000 km | – | – |
combustibil si revizii | 19.000 km | 50.000 km | 31.000 km | – | – |
Consum urban | |||||
doar combustibil | 11.000 km | 24.000 km | 13.000 km | – 60.000 km | – 94.000 km |
combustibil si revizii | 14.000 km | 33.000 km | 18.000 km | – 4.500 km | – 67.000 km |
Însă iată că avem o surpriză: faţă de versiunile diesel, motorizarea cu GPL este, cel puţin pe hârtie, mai puţin costisitoare, însă nu atunci când vorbim de un parcurs strict urban. Dacă luăm în calcul doar combustibilul, intervalul de amortizare al dieselului de 70 CP depăşeşte 50.000 km, însă, dacă adăugăm reviziile… dCi-ul de 70 CP devine mai rentabil decât 1,6 GPL, în regim urban, în doar 4.500 km! Un adevărat „călcâi al lui Ahile”, care sigur le va da apă la moară partizanilor dieselului. Astfel, companiile de taximetrie, de exemplu, ar putea fi mai tentate de versiunea dCi decât de cea GPL – dacă minusul de 25 CP şi zgomotul dieselului nu contează mult.
Alte valori concludente se obţin într-un interval de 100.000 km: pentru consumul mediu, costurile totale ale versiunii GPL sunt mai mici decât oricare altă motorizare – doar dieselul de 70 CP este foarte apropiat, fiind cu numai 671 euro mai scump (pe de altă parte, această versiune diesel devine mai tentantă decât cea mai ieftină motorizare, 1,4 MPI – aviz pasionaţilor de diesel).
Costuri în 100.000 km – euro/versiune (suma între costurile combustibilulului, ale reviziilor şi preţurile versiunilor) |
||||||
MOTORIZARE | 1.6 MPI (GPL) | 1.4 MPI | 1.6 MPI | 1.6 16V | 1.5 dCi 70 | 1.5 dCi 85 |
consum mediu | 8.8 l/100 km | 7.6 l/100 km | 7.8 l/100 km | 7.5 l/100 km | 5.3 l/100 km | 5.2 l/100 km |
Preference | 16.889 euro | 17.953 euro | 18.574 euro | – | 17.560 euro | 17.890 euro |
Laureate | 17.689 euro | – | 19.374 euro | 19.519 euro | 18.360 euro | 18.690 euro |
consum urban | 12 l/100 km | 10 l/100 km | 10.4 l/100 km | 9.8 l/100 km | 6.2 l/100 km | 5.9 l/100 km |
Preference | 18.954 euro | 20.606 euro | 21.448 euro | – | 18.636 euro | 18.727 euro |
Laureate | 19.754 euro | – | 22.248 euro | 22.062 euro | 19.436 euro | 19.527 euro |
consum extraurban | 6.9 l/100 km | 6.2 l/100 km | 6.3 l/100 km | 6.3 l/100 km | 4.8 l/100 km | 4.8 l/100 km |
Preference | 15.663 euro | 16.405 euro | 16.916 euro | – | 16.962 euro | 17.412 euro |
Laureate | 16.463 euro | – | 17.716 euro | 18.193 euro | 17.762 euro | 18.212 euro |
Din nou, este clar că, dacă ne referim la un parcurs de 100.000 km doar în regim urban, ambele versiuni diesel devin puţin mai ieftine, cu 318 euro cea de 70 CP, respectiv cu 227 euro cea de 85 CP (valori valabile pentru versiunea de echipare de bază, Preference). Sumele nu sunt mari, într-adevăr, dar contează – de exemplu, extinderea garanţiei pentru motorizarea diesel costă 265 euro, în timp ce pentru versiunea GPL, după cum spuneam, nici măcar nu este posibilă.
În condiţiile consumului obţinut de mine, extrapolând pentru un parcurs de 100.000 km în regim mixt, reiese că modelul testat este cu peste 1.000 euro mai puţin costisitor decât versiunea echivalentă 1,6 MPI, doar cu benzină. Practic, în 100.000 km, versiunea GPL în echiparea de top Laureate m-ar costa până în 20.000 euro (cu toate opţiunile disponibile din listă!). Dar, pentru a fi tentat de un asemenea model, ar trebui mai întâi să devin familist cu acte în regulă…
Costuri practice estimate în 100.000 km – euro/versiune | ||
MOTORIZARE | 1.6 MPI (GPL) | 1.6 MPI |
consum practic | 9.52 l/100 km | 7.81 l/100 km |
Versiune | ||
Preference | 17.354 euro | 18.585 euro |
Laureate | 18.154 euro | 19.385 euro |
Concluzia finală a acestui test de consum este clară: Dacia Logan MCV 1,6 GPL este cu mult mai rentabilă decât oricare altă motorizare pe benzină, iar proba practică de drum a demonstrat minusuri destul de mici în comparaţie cu beneficiile financiare. Însă versiunea 1,5 dCi 70 CP este o opţiune foarte tentantă pe hârtie la nivelul costurilor, aşa încât se impune realizarea unui comparativ cât mai curând între Dacia Logan MCV 1,6 GPL şi Dacia Logan MCV 1,5 dCi 70.
Nu trebuie omis faptul că toate calculele privind amortizarea au un caracter orientativ, deoarece preţurile combustibililor variază de la un producător la altul, iar evoluţia în timp a acestora poate fi aproximată cu o marjă foarte mare de eroare. Însă cred că toate tabelele prezentate pot fi de un real ajutor celor care doresc să îşi achiziţioneze un astfel de model. Prin urmare, dacă vreţi spaţiu excedentar la un preţ corect, nu veţi folosi maşina doar în oraş şi sunteţi anti-diesel, Dacia Logan MCV 1,6 GPL este oferta pe care o căutaţi.
Eu, dacă aş avea o companie de taximetre, aş fi mult mai interesat de versiunea diesel. Sau aş aştepta discounturi mari de la dealerii Dacia, dacă planurile oficiale de vânzare pentru versiunea GPL sunt mari.
VEZI TOATE INFORMATIILE PAS CU PAS IN DOSARUL „Dacia Logan MCV GPL – test de consum„.