Preţuri Hyundai Santa Fe 2,2 DSL 4WD
Preţ de bază – echipare STD (5 locuri), cutie manuală: 26.500 euro (31.535 euro cu TVA)
Preţ model testat – echipare PREMIUM (7 locuri), cutie automată: 31.800 euro (37.842 euro cu TVA)
Noua generaţie Hyundai Santa Fe este foarte apreciată de români, drept dovadă stând statisticile APIA: la finele anului 2007, Hyundai Santa Fe ocupa primul loc la categoria SUV-urilor compacte, cu 2.538 de uniţăţi vândute, din care peste 80% echipate cu motorizarea 2,2 CRDI.
În lumina acestor date, promotor.ro a făcut un test drive cu Hyundai Sante Fe dotat cu această motorizare, versiunea de echipare fiind DSL 7 SEATS AT 4WD PREMIUM. După cum lesne se poate înţelege din această titulatură kilometrică, maşina în cauză era dotată cu o cutie automată şi beneficia de 7 locuri.
De la lansarea din 2005 a acestei generaţii Santa Fe, presa de specialitate a făcut numeroase teste cu această maşină, însă promotor.ro a vrut, în primul rând, punctul de vedere al utilizatorului normal, care foloseşte o astfel de maşină zi de zi strict pentru caracterul ei practic. Totodată, a fost un bun prilej pentru analiza datelor din statisticile APIA şi de a înţelege de ce Hyundai Santa Fe a fost pe primul loc la vânzări în 2007.
Astfel, un număr de opt persoane au fost pasagerii lui Hyundai Santa Fe, având posibilitatea să analizeze confortul acestei maşini. Testul s-a desfăşurat pe traseul Bucureşti-Bran via Valea Prahovei şi retur prin pasajul Rucăr-Bran, plus o mică incursiune pe teren accidentat, că doar am avut în dotare o maşină cu abilităţi off-road.
Cei opt „testeri” au notat exteriorul lui Santa Fe cu nota opt (fiind media notelor) pe o scară de la 1 la 10. Părerilor lor au fost foarte diverse: de la aspect „futuristic” trecând prin „eleganţa unei maşini din categoria ei” la design neutru, nici prea rău, dar nici extraordinar. Au fost apreciate dimensiunile generoase ale oglinzilor laterale, dar şi desenul blocurilor optice faţă, care dau un aer de sportivitate maşinii.
Din categoria „părţi negative” ale exteriorului, Hyundai Santa Fe se pare că este fără cusur, testerii noştri au fost de aceaşi părere: maşina nu are minusuri la acest capitol.
La capitolul interior, Hyundai Santa Fe se caracterizează ca o maşină de „cursă lungă”, confortul fiind pe primul plan. Nivelul de echipare al maşinii testate includea, în dotarea de serie, scaune faţă cu reglaje electrice pe trei axe şi încălzire în trei trepte, tapiţerie din piele, climatizare automată bi-zonală cu filtru de polen pentru locurile din faţă şi climatizare manuală pentru cele spate.
Cu o aşa o listă de dotări nu este de mirare ca au fost acordate mai multe note de 10. A fost foarte apreciată ergonomia scaunelor, dar şi posibilitate ajustării spătarului banchetei spate, care poate fi fracţionată 1/3-2/3, ceea ce ridică confortul pasagerilor spate mai ales la drumurile lungi.
Au fost mai puţin apreciate inserţiile din imitaţie de lemn şi finisajele. Portbagajul este mai mult decât suficient, în condiţiile în care cel de-al treilea rând de scaune rămâne rabatat. Dacă se doreşte şi utilizarea acestuia, volumul portbagajului se reduce drastic, fiind un compromis necesar pentru transportul a şapte pasageri.
Evident că nivelul confortului pasagerilor din ultimul rând nu este comparabil cu cel din primele două rânduri. Însă este suficient de bun, deoarece testerii-pasageri nu s-au plâns de picioare amorţite sau capete înţepenite, iar accesul mai greoi este acceptabil.
Din punct de vedere dinamic, maşina este vazută într-o lumină bună de cei opt testeri, stabilitatea maşinii fiind scoasă la „iveală” atât pe drumul foarte virajat al pasajului Rucăr-Bran, cât şi pe Valea Prahovei.
Greutatea maşinii a fost resimţită atât de pasageri, cât şi de şofer, în momentele de frânare, acest aspect fiind comun la aproape toate SUV-urile. Sistemul de frânare are de luptat din greu cu forţele de inerţie generate la frânare de greutatea maşinii, dar, cu toate acestea, răspunde eficient, efectul de fading apărând destul de târziu după utilizarea excesivă a frânelor.
Preţul modelului de test era de 31.800 euro (37.842 euro cu TVA), considerat puţin cam mare, chiar dacă vorbim de nivelul de echipare de top pentru motorizarea diesel şi de prezenţa cutiei automate, asociată, în mod inevitabil, cu luxul.
Părerea unanimă a fost că raportul preţ/imagine nu este unul echilibrat, Hyundai fiind percepută drept o marcă ieftină. Dar apoi celor care au dat note li s-a explicat faptul că majoritatea modelelor Santa Fe vândute la noi dispuneau de echipări intermediare, cu un preţ mult mai mic.
Concluzionând, Hyundai Sante Fe îşi merită pe deplin locul câştigat la capitolul vânzări în România, oferind în această categorie de maşini un compromis foarte bun. Cu toate că maşina a fost echipată cu o cutie automată de viteze, motorul de 2,2 litri CRDI nu a fost foarte gurmand, demonstrându-se prin acest aspect de ce 80% din modelele vândute anul trecut au fost echipate cu motoare diesel.